قیمت‌های جهانی محصولات؛ فرصت یا تهدید!؟ / پیش‌بینی بازار فردا

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دورنمای توافق  هسته‌ای هم فرصتی برای توسعه صنایع فراهم می کند و دورنمای تورمی را کاهش خواهد داد بنابراین صنایعی که سودآوری خود را مدیون تورم هستند، از این مهم آسیب خواهند دید.

مژده ابراهیمیصدای بورس؛ دولت با کسری شدید بودجه مواجه است، گرماگرم توافق هسته ای جدیدی قرار دارد، همچنین نرخ بهره بین بانکی برای فعالان اهمیت بسیاری یافته است و متغیرهای پولی و انتشار اوراق خزانه دولتی همچنان گزینه اصلی بانک مرکزی است و برآوردها نشان می‌دهد، ممکن است تورم در کوتاه مدت در همین سطوح باقی بماند.

شاهین احمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس ضمن بیان این مقدمه درباره تهدیدهای و فرصت های پیش رو گفت: در چند ماه گذشته شاهد رشد قابل توجه عمده محصولات اعم از صنایع فلزی و پتروشیمی در بازارهای جهانی بودیم که هر یک علل متفاوتی دارند، از تعهد کشورها به کاهش آلایندگی کربنی که به کاهش تولید فولاد منتهی شد تا افزایش قیمت گاز که به تغییرات در قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی اعم از اوره و متانول و... انجامید.

وی افزود: با این اوصاف، یکی از مواردی که می‌تواند در قالب تهدید یا فرصت در برابر بازار قدرت نمایی کند، دورنمای قیمت های جهانی محصولات است که اثرات چند سویه‌ای بر بازار سرمایه دارد. برای مثال، افزایش قیمت گاز که هم‌زمان با افزایش قیمت جهانی اوره و متانول رخ داد، منجر به افزایش سودآوری این صنایع در بازار شد، اما دست دولت را برای افزایش نرخ خوراک این صنایع در بازار سرمایه باز می‌گذارد.


بیشتر بخوانید:


احمدی عنوان کرد: از سوی دیگر کسری بودجه چند دهه است که با اقتصاد ما عجین شده است و امسال نیز شاهد انتشار قابل توجه اوراق خزانه دولتی در بازار بودیم، پدیده ای که هم‌زمان با خلط شدن بازارهای مالی با بازار بدهی های دولتی به دلیل توسعه گسترده صندوق‌های بادرآمد ثابت، عملا سهم اوراق از معاملات بازار را بسیار بالا برد و رمق بازار ثانویه سهام را کاهش داد.
این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: نکته دیگر نرخ بهره بانکی است که تا اوایل تابستان، حوالی ۱۸ درصد نوسان داشت و به تازگی به سطوحی نزدیک به ۲۰درصد رسید و این امر، جذابیت سرمایه گذاری در سایر بازار ها را کاهش داد.
وی تصریح کرد: هم‌زمان دورنمای توافق هسته‌ای هم فرصتی برای توسعه صنایع فراهم می کند و البته دورنمای تورمی را کاهش خواهد داد که صنایعی که سودآوری خود را مدیون تورم هستند، از این مهم آسیب خواهند دید.

احمدی به طرح های اقتصادی دولت هم اشاره کرد و گفت: یکی از طرح ها ساخت مسکن بود؛ طبیعتا مسکن ارزان، نیازمند مختصاتی است که بخشی از آنها از دل محصولات شرکت های بازار سرمایه ای تامین می شود و ابهام نسبت به این صنایع را زیاد می کند.

کد خبر 440422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =