رازهایی که فاش می‌شوند/ پنهان کاری دوباره شرکت بورس تهران و اما و اگرهای جدید

طبق قانون، تمام اطلاعات شرکت های بورسی باید از طریق افشای اطلاعات به اطلاع سهامداران در سامانه کدال برسد، اما چرا اطلاعات دقیق بدهی بورس که از قبل وجود داشته در سامانه کدال ذکر نشده و چرا اطلاعات شهرداری و بورس تهران درباره بدهی با هم اختلاف ۱۰۰ درصدی دارند.

صدای بورس - وحید بلالی؛ پنجشنبه، خبری در رسانه ها منتشر شد که باعث شوکه شدن فعالان بازار سرمایه شد، در این خبر آمده بود: «شهرداری تهران ساعت یک بامداد با حضور برخی مقامات شهرداری منطقه ۲ نسبت به پلمپ ساختمان بورس تهران اقدام کرد.

گفته شد این اقدام به دلیل بدهی یک هزار میلیارد تومانی بورس به شهرداری تهران صورت گرفته است و تاکید شد علت این بدهی ساخت ساختمان جدید بورس در بلوار قیصر امین پور است که هزینه‌های شهرداری آن پرداخت نشده است.»

رازهایی که فاش می‌شوند/ پنهان کاری دوباره شرکت بورس تهران و اما و اگرهای جدید

تصویر فوق در رسانه ها منتشر شد و کسی توجه نکرد که رای قطعی برای ۴ تیر ماه ۹۹ است.

بعد از ساعتی که رسانه ها از پلمب بورس تهران خبر دادند، عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری در این باره نوشت: «بورس تهران پلمب نشده است و تنها درب پارکینگ مدیران بورس به دلیل بدهی هزار میلیاردی به شهرداری تهران به صورت موقت پلمب شده و درب ورودی تالار عمومی رو به مردم باز است. این عوارض قانونی است و شهرداری درباره حق مردم و اموال بیت المال با کسی تعارف ندارد».

حاشیه‌های ناتمام شرکت بورس

پلمب ساختمان بورس تهران توسط شهرداری اتفاق جدیدی نیست و یک بار دیگر در تیر ماه ۹۹ اتفاق افتاده است، اما در این مدت حواشی غیرطبیعی در بورس تهران اتفاق می افتد که نمی شود آن را توجیه کرد.

ابتدا در شهریور ماه خبر استخراج رمزارز در بورس تهران منتشر شد که هنوز ابعاد دقیقی از آن مشخص نیست و معلوم نیست بورس تهران در مکان دیگری نیز به این فعالیت مشغول است یا فقط چند دستگاه ماینر در زیرزمین این شرکت در سعادت آباد وجود داشت؟

طبق افشای اطلاعات زمین در کدال شرکت بورس تهران ۱۸ زمین مرغوب در تالارهای منطقه ای در تمام کشور دارد و مشخص نیست در این ساختمان ها هم رمزارز استخراج شده یا خیر؟

نکته بعد اعلام نرخ دقیق بدهی به شهرداری تهران است، ابتدا این بدهی نزدیک به یک هزار میلیارد تومان عنوان شد و سپس در اعلام گودرزی سرپرست بورس تهران بدهی شرکت بورس تهران ۴۸۶ میلیارد تومان اعلام شد و دلیل آن را هم نگرفتن پایان کار ذکر کردند.

طبق قانون بازار اوراق بهادار، تمام اطلاعات شرکت های بورسی باید از طریق افشای اطلاعات به اطلاع سهامداران در سامانه کدال برسد، اما چرا اطلاعات دقیق این بدهی که از قبل وجود داشته در سامانه کدال در همان تاریخ تیر ۹۹ ذکر نشده و حتی اطلاعات دقیقی در این باره در سری جدید پلمب وجود ندارد و اطلاعات شهرداری و بورس تهران با هم اختلاف ۱۰۰ درصدی دارند.

در گزارش شرکت بورس تهران در تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹، درآمدهای عملیاتی شرکت بورس تهران با افزایش ۵۸۲ درصدی نسبت به سال ۹۸ به ۸هزار و ۵۶۱ میلیارد تومان رسید که عدد شگفت آوری است در صورتی که درآمدهای عملیاتی در سال ۹۸ تنها یکهزار و ۲۵۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

اما سوال اینجاست ، شرکت بورس تهران که در دوره منتهی به شهریور ۹۹، بیش از هشت هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته چرا بدهی ۴۸۶ میلیارد تومانی به شهرداری را نپرداخته است.

نکته بعد که شائبه ها را بیشتر می کند، قیمت سهام بورس است، سهام این شرکت تا اوایل خرداد با افزایش تقاضای مواجه بود یعنی از اوایل فروردین ۹۹ تا اوایل خرداد بیش از ۸۶ درصد بازده کسب کرد و قبل از ریزش اصلی بازار سرمایه در تاریخ مرداد ماه ، در اواسط خرداد سهم بورس تهران با ریزش شدید مواجه شده و به یک باره در اوایل تیر ماه درب این شرکت پلمب شده و ریزش ها ادامه پیدا می کند، آیا عده ای از سهامداران عمده این شرکت از بدهی به شهرداری خبر داشتند و زودتر از بقیه زیرپای سهم را خالی کردند یا خیر؟

مدیران شرکت بورس تهران که همه سهامداران را به بررسی شفاف و تحلیلی و دور از تحلیل های ذهنی دعوت می کردند چرا خود به این مهم عمل نکرده و انواع و اقسام حواشی در این شرکت وجود دارد که سهامداران از همه جزئیات آن بی خبر بوده و هستند.

روی بد سکه فعلا با شرکت بورس است، هرچند بعد از مدت کوتاهی خبر فک پلمب آن هم با وساطت مجید عشقی در مکالمه با زاکانی اعلام شد اما باید دید واقعیت دیگری وجود دارد که از دید سهامداران مخفی مانده ضمن اینکه سهامداران این شرکت تا کی باید منتظر بازگشایی سهم خود باشند؟

کد خبر 440286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 0
    سازمان بورس و شرکت های تابعه همش به دنبال پنهان کاری هستند