فراکاب‌ها برای رشدی خیره کننده آماده می شوند؟

حرفه ای های بازار معتقدند تاثیر نگرفتن از بازار جهانی و مسائل بین الملل مانند برجام و همچنین ریزش ها و رشدهای بازار سرمایه از مزیت های اصلی نمادهای فراکابی است.

صدای بورس- وحید بلالی،گروه فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط یکی از گروه های بازار سرمایه است که شاید بسیاری از فعالان حقیقی و خرد بازار سرمایه اطلاعات کافی درباره آن نداشته و حتی سرمایه گذاری در آن را غیر منطقی ارزیابی کنند.

این گروه شامل نمادهای بورس، فرابورس، انرژی۳، کالا، تامین سرمایه امین(امین)، تامین سرمایه نوین(تنوین)، تامین سرمایه بانک ملت(تملت)، تامین سرمایه امید( امید)، تامین سرمایه لوتوس پارسیان(لوتوس) است.

لیدرها و تعیین کنندگان اصلی این گروه چهار نماد بورس، کالا، فرابورس و انرژی۳ متعلق به چهار بورس اصلی کشور؛ بورس تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران و بورس انرژی ایران هستند.

به چهار نماد فوق فراکاب گفته می شود، برخی از فعالان خرد و حقیقی بازار سرمایه اعتقاد دارند این چهار بورس به علت تولید نکردن محصول و یا تاثیر نگرفتن از نرخ ارز در بازار جهانی ارزش سرمایه گذاری ندارند، اما حرفه ای های بازار سرمایه معتقدند تاثیر نگرفتن از بازار جهانی و مسائل بین الملل مانند برجام و تاثیر نگرفتن از ریزش ها و رشدهای بازار سرمایه از مزیت های اصلی نمادهای فراکابی است.

نمادهای فراکابی به وسیله کارمزد معاملات اداره می شوند و چه در ریزش سهمگین مانند مرداد ۹۹ و چه در رشد استثنایی بورس مانند سال ۹۸ تا خرداد ۹۹ ، این شرکت ها نفع و سود می برند، به بیان دیگر بزرگتر شدن بازار سرمایه ایران و روی آوردن دولت به سمت بازار سرمایه به نفع این شرکت ها است.

علاوه بر آن ارتباط با جهان و تشکیل بورس های بین الملل و تاسیس شعبه در مناطق آزاد مانند کیش می تواند بر بزرگتر شدن چهار بورس اصلی کشور بینجامد و سودسازی این شرکت ها دوچندان کند.

یکی از بهترین نمادهای این گروه نماد کالا بوده که بررسی گزارش ۶ ماه شهریور ۱۴۰۰ نشان می دهد ، این نماد در سودسازی موفق بوده درآمدهای عملیاتی بورس کالا در شهریور سال گذشته یک هزار و ۶۰ میلیارد تومان بوده که در شهریور سال جدید با افزایش ۷۲ درصدی به مبلغ یک هزار و ۸۲۳ میلیارد تومان رسیده است، سود ناخالص نماد کالا ۸۷۱ میلیارد تومان در شهریور سال گذشته بوده که با افزایش ۷۳ درصدی به یک هزار و ۵۳۵ میلیارد تومان در شهریور سال جاری رسیده است.

بورس انرژی هم در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ افزایش سودسازی کرده اما به اندازه بورس کالا نبوده است( بورس انرژی به علت شرایط ویژه تحریمی کشور مواجه بوده اما باز هم با این شرایط توانسته سودسازی خود را ادامه دهد.)

درآمدهای عملیاتی بورس انرژی در شهریور سال گذشته ۱۸۵ میلیارد تومان بوده که با افزایش ۲۱ درصدی به ۲۲۳ میلیارد تومان رسیده، سود خالص در حال تداوم بورس انرژی نیز با افزایش ۳۴ درصدی مواجه بوده است.

درآمدهای عملیاتی و سودناخالص نماد فرابورس اما با کاهش ۶۴ درصدی نسبت به شهریور سال گذشته مواجه بوده و دلیل آن کاهش حجم معاملات و کاهش کارمزد نمادهای فرابورس و بورس بوده است، البته ذکر این نکته ضروری است که نمادهای فرابورس و بورس نسبت به سال ۹۸ و سال های قبل درآمدهای چندین برابری را تجربه کرده اند که این درآمدها وضعیت فرابورس و بورس را از لحاظ درآمدی از بورس کالا و بورس انرژی بسیار بیشتر کرده است. به عنوان مثال درآمد عملیاتی فرابورس یک هزار و ۲۳۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به بورس کالا با یک هزار و ۸۲۳ میلیارد تومان است که اختلاف ۵۰ درصدی دارد.

اما اگر مجموع درآمد دو سال گذشته این دو نماد را با هم بررسی کنیم به نکته جالبی می رسیم، درآمد دو سال منتهی به شهریور نماد کالا ۲هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان است اما درآمد دوسال گذشته نماد فرابورس منتهی به شهریور ۴هزار و ۷۱۸ میلیارد تومان است که بیش از ۶۰ درصد است و نشان از با ارزش بودن سهم فرابورس در این قیمت ها است.

نماد بورس هم به همین وضعیت بوده اما انتشار خبر بدهی هزار میلیارد تومانی بورس تهران به شهرداری و استخراج رمزارز شاید تاثیر منفی بر سودسازی بورس بگذارد ،البته انتشار زمین های متعلق به شرکت بورس تهران در سامانه کدال که بیش از ۱۹ زمین در تالارهای منطقه ای بورس در سراسر کشور است و این حجم از دارایی شرکت بورس تهران بتواند از اثرات این دو عامل کم کند، البته طبق بررسی ها استخراج رمزارز در زیرزمین شرکت بورس تهران ناچیز بوده و به حساب نمی آید.


بیشتر بخوانید:


تحلیل تابلو خوانی

ارزش بازار گروه فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط در چهارشنبه ۷۸ میلیارد تومان بوده و ارزش شناور آن به ۳۰میلیارد تومان رسید(البته نماد بورس تهران به علت حواشی پیش آمده درباره رمزارز تعلیق است و اطلاعات آن در روز چهارشنبه حساب نشده است)

برآیند پول هوشمند این گروه مثبت ۸.۹ میلیارد تومان بوده قدرت خریدار به فروشنده ۱.۷ است که در شرایط ریزشی بازار عدد خوبی محسوب می شود.

متوسط PبهE این گروه ۱۴.۹۱ بوده که نسبتا خوب است، البته هر صنعت یا گروهی PبهE منحصر به فرد خود را دارند و باید طبق میانگین این شاخص در سال های گذشته تصمیم گیری کرد و صرف PبهE پایین در تمام صنایع ملاک نیست. مثلا درک درستی از آینده و نحوه رشد این صنایع وجود ندارد و ممکن در عرض چند ماه با هجوم دوباره قیمت ها و سودسازی ها افزایش EPS نرخ PبهE هم بسیار کمتر از امروز باشد.)

یکی از مواردی که برخی از فعالان بازار را از سرمایه گذاری در این نمادها منصرف کرده همین PبهE بالای فراکابی ها بوده که این نرخ را نمی توان معیار دقیقی برای ارزش گذاری این شرکتها عنوان کرد.

تحلیل تکنیکال
برای به دست آوردن وضعیت تکنیکال هر کدام از ۴ نماد فراکابی را به صورت مستقل بررسی می کنیم:

فرابورس

نماد فرابورس بعد از بازدهی عالی بیش از ۲۰۰ درصدی بعد از بازگشایی بعد از مجمع و افزایش سرمایه حال با ریزش ۴۵ درصدی مواجه شده و قیمت آن به ۲۳۰۰ تومان رسیده که قیمت بسیار ارزنده ای است.

فراکاب‌ها برای رشدی خیره کننده آماده می شوند؟

طبق تصویر فوق اگر فرابورس بتواند از سد مقاومت های پیوت لاین مدرن و مقاومت های ابرکومو و خط کوموA بگذرد می تواند بازدهی فوق العاده ۴۵ درصدی تا سقف تاریخی خود عاید سرمایه گذاران کند، این نماد در روز چهارشنبه با صف خرید مواجه شده و اگر به همین منوال حرکت کند می تواند بازدهی فوق العاده داشته باشد.

برای اینکه وضعیت فرابورس را قبل از افزایش سرمایه های اعمال شده بررسی کنیم، نمودار تعدیل نشده فرابورس را بررسی می کنیم:

فراکاب‌ها برای رشدی خیره کننده آماده می شوند؟

طبق نمودار فوق، فرابورس در قیمت فعلی( با اعمال افزایش سرمایه) با سقف تاریخی تعدیل نشده خود بیش از ۵۱۵ درصد فاصله دارد، در نمودار تعدیل نشده در تایم فریم هفتگی اندیکاتورهای MACD و RSI در حال کف سازی بوده و قیمت فرابورس در کف قیمتی قرار دارد.

انرژی۳

نماد انرژی ۳ اما علاوه بر کف قیمتی بودن در نمودار تعدیل نشده در نمودار به روز خود نیز در کف قیمتی قرار دارد، طبق نمودار زیر انرژی ۳ با سقف قیمت تاریخی خود ۸۸ درصد فاصله داشته و همین عامل باعث شده انرژی ۳ با صف سنگین قیمتی مواجه شود.

فراکاب‌ها برای رشدی خیره کننده آماده می شوند؟

بورس تهران
اما نمودار شرکت بورس تهران نیز در کف قیمتی قرار دارد و بعد از آخرین معامله در تاریخ ۴ مرداد ماه ۱۴۰۰ تا به امروز بسته است و سهامداران این نماد بیش از دو ماه است بر پول های خود دسترسی ندارند، حواشی رمزارز در هفته های اخیر باعث طولانی شدن تعلیق این نماد بعد از افزایش سرمایه شده و حال یک مساله دیگر به نام بدهی به شهرداری و توقیف پارکینگ شرکت بورس تهران برای نماد بورس و سهامداران آن مشکل ایجاد خواهد کرد که باید دید برنامه مدیران این شرکت برای رفع این مشکلات چیست؟

فراکاب‌ها برای رشدی خیره کننده آماده می شوند؟

طبق تصویر فوق نماد بورس با سقف تاریخی خود بیش از ۱۰۰ درصد فاصله داشته و این نماد در زمان بازگشایی و رفع ابهام ها می تواند بازده خوبی را عاید سهامداران کند.

بورس کالا

نماد کالا نیز مانند فرابورس بعد از بازگشایی برای افزایش سرمایه با افزایش قیمت بیش از ۱۰۰ درصدی مواجه شد که در هفته های اخیر با ریزش ۳۵ درصدی مواجه شد اما در معاملات روز چهارشنبه توانست با افزایش قیمت در محدوده صف خرید قرار گیرد، نماد کالا سودسازی خوبی را نسبت به سال قبل انجام داده و این علت باعث افزایش قیمت شرکت شده است.

فراکاب‌ها برای رشدی خیره کننده آماده می شوند؟

نمادهای بورس و فرابورس در سال های ۹۷ و ۹۸ رشد وحشتناکی را تجربه کرده و به بیش از ۲۰ برابر رسیدند، اما این نمادها در سال ۹۹ و تا به خرداد ۱۴۰۰ به ریزش و درجا زدن ادامه دادند تا برای سیکل رشد بعدی آماده شوند، بزرگتر شدن بازار سرمایه در سال های اخیر و تداوم این روند می تواند بر روند این نمادها تاثیر مستقیم بگذارد.

به گزارش صدای بورس، طبق برآوردها بازار سرمایه ایران هنوز به اندازه کافی بزرگ و دارای عمق نشده و هنوز نسبت به بازارهای موازی خود ، بازار کوچکی است و با تداوم ورود شرکت های بزرگ و تداوم عرضه محصولات در بورس کالا می توان امیدوار بود بورس ایران در سال های نه چندان دور بتواند به رشد خیره کننده خود ادامه دهد.

کد خبر 440279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    6 1
    خدا ازشون نگذره یه جوون که کل سرمایم 200 تومن بود الان شده هشتاد تومن . تصمیم داشتم زن بگیرم مثلا که به لطف بورس کل زندگیمو باختم باید از صفر شروع کنم
  • DE ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    4 2
    می نوشتید که نمادهای رانتی هستند
    • ardalan IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      1 0
      اگه فکر می‌کنی رانتی هست پس چرا از شرایط در کف بودنشون استفاده نمیکنی و سوار نمیشی؟ یا استفاده کن از شرایط یا ترسو بودن خودتو به شرایط ربط نده
    • FR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      1 0
      اگر رانتی هست، بخر تا سود کنی چرا ایراد میگیری؟
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 0
    فقط فراکاب ها
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 0
    به این میگن گزارش، به این میگن تحلیل، دمش گرم هر کس که نوشته این رو
  • شهرام IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 0
    هر وقت کارشناسان نمودار سهم باد کرده زدن فرار کنید.
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    1 0
    فراکاب فراکاب ، دوستت داریم ما
  • FR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    1 0
    یک کم صبر کنید، هیچ سهمی مثل فراکاب ها بازده ندارند............
  • آ .ب.ث IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    1 0
    وقتی منفی ها ومثبت های این چهار نماد را با منفی ها ومثبت های نمادهای دیگه مثل کدما مقایسه میکنیم خیلی عقب تر ازابنها هستند .حالا برای نجات نماد بورس از وجود دستگاه های نامعلوم ودر مدت نامعلوم وعدم اطلاع عموم ازعلل وجودی این دستگاه‌ها، صدای بورس به کمک آمده است تا قضیه را به فراموشی ببرد.ماست مالی کند

    پاسخ سایت: وقت بخیر ، این تحلیل یکی تز مجموعه تحلیل های صادی بورس است. با سرچ می‌توانید به بقیه تحلیل صنعت ها نگاهی بیندازید.