تمرکز بر افزایش و رونق بازدهی

شرکت تامین سرمایۀ بانک ملت پس از اخذ مجوزهای لازم، اواخر سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را به‌صورت رسمی در بازار سرمایۀ ایران آغاز کرد. در حال حاضر پنج صندوق سرمایه‌گذاری در این مجموعه مشغول‌ به فعالیت هستند که  مروری بر عملکرد آنها خواهیم داشت.

افت ارزش دارایی
نخستین‌ صندوق‌ شرکت تأمین سرمایۀ بانک ملت با نام آتیه ملت، در مردادماه ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. مدیران آتیه ملت، ۵۴ درصد از پرتفوی صندوق را به بازار بدهی اختصاص داده و باقی را صرف خرید سهام مستعد و سایر دارایی‌ها کرده‌اند و حاصل این استراتژی، کسب حدود ۱۹ درصد بازدهی در یک‌سال اخیر بوده است؛ این سطح از بازدهی اندکی بالاتر از سود سپردۀ بانکی و عملکرد برخی دیگر از صندوق‌های با درآمد ثابت بازار بوده است. بررسی روند تغییر خالص ارزش دارایی‌های این صندوق حاکی از افتی ۵۲ درصدی در یک‌سال گذشته است.

همگامی با رقبا
اندکی بعد، دومین صندوقِ این شرکت با نام اندوخته ملت و باز هم در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت، فعالیت خود را آغاز کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته با افتی ۴۷ درصدی، به حدود ۳۸۶۰ میلیارد ریال رسیده است. ماهیت احتیاطی صندوق‌های با درآمد ثابت سبب شده تا تنها ۷/۶ درصد دارایی صندوق، به بازار سهام اختصاص یابد و باقی در قالب سپردۀ بانکی و اوراق بدهی مستعد با بازدهی مناسب و با ملاحظات مدیریت ریسکی، سرمایه‌گذاری شود. این صندوق در یک‌سال اخیر حدود ۲/۱۸ درصد بازدهی محقق ساخته که در مقایسه با سود سپرده بانکی و بازدهی بسیاری از صندوق‌های هم‌نوعش، در یک سطح بوده است.

بالاتر از سایرین
مدیران تأمین سرمایه بانک ملت، تمرکز ویژه‌ای بر جذب مشتریان محتاط و ریسک‌گریز داشته‌اند و از همین‌رو، سومین صندوق این شرکت یعنی اوج ملت، باز هم از نوع صندوق‌های با درآمد ثابت بود. خالص ارزش دارایی‌های صندوق در یک‌سال گذشته با رشد ۷ درصدی، به حدود ۷۹۰۰۰ میلیارد ریال رسیده است. مدیران صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را به صورت برابر و با سهمی ۴۵ درصدی از پرتفو، در بازار بدهی و سپردۀ بانکی داشته‌اند و حاصل این استراتژی هم کسب بازدهی حدود ۲۰ درصدی در یک‌سال گذشته بوده که این نرخ در شرایط فعلی، بالاتر از بازدهی سالانۀ بسیاری از صندوق‌های مشابه است.
اسفندماه ۱۳۹۴ چهارمین صندوق این شرکت در گروه صندوق‌های بازارگردانی، شروع به کار کرد. خالص ارزش دارایی‌های این صندوق در یک‌سال گذشته با وجود نوسان بالا، در محدودۀ ۴۳۰۱۵ میلیارد ریال است.

دستاورد ۱۳۴۰ درصدی
خردادماه سال ۱۳۹۷، پنجمین صندوقِ این شرکت، این ‌بار اما در گروه صندوق‌های سهامی قابل‌معامله، پای به میدان فعالیت گذاشت. خالص ارزش دارایی‌های صندوق افق ملت در یک‌سال گذشته، با رشدی حدود ۲ درصد، در محدوده ۳۹۰۰ میلیارد ریال قرار دارد. سهم بازار سهام از پرتفوی صندوق حدود ۹۳ درصد است که در این بین، صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «استخراج کانه‌های فلزی» داشته است. گرچه همسو با ریزش سنگین قیمت‌ها در بازار سهام، بازدهی سالانۀ این صندوق و سایر صندوق‌های سهامی و مختلط نیز افت محسوسی را تجربه کرد اما در افقی بلندمدت، مدیران صندوق موفق به خلق ۱۳۴۰ درصد بازدهی مرکب طی حدود سه سال فعالیت خود شده‌اند. در جدول مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت تأمین سرمایه ملت را منتهی به ۱۴۰۰/۰۷/۲۱ مشاهده می‌کنید.

تمرکز بر افزایش و رونق بازدهی


سودآوری مناسب در شرایط نامطمئن

شرکت تامین سرمایۀ بانک ملت با تاسیس ۵ صندوق (۳ صندوق با درآمد ثابت، یک صندوق بازارگردانی و یک صندوق سهامی) طی دهه گذشته حضور پررنگی در بازار سرمایه کشور داشته است.
با وجود افت شدید بازار سهام در سال ۹۹ و روند نامطمئن آن، صندوق‌های با درآمد ثابت شرکت تامین سرمایۀ بانک ملت در این مدت بازده قابل قبولی کسب کرده‌اند. پرتفوی این صندوق‌ها به بازار بدهی (اوراق با درآمد ثابت)، سپرده بانکی و سهام اختصاص دارد. در یک سال گذشته، بازده صندوق آتیه ملت به ۱۸.۷ درصد رسید. این رقم برای صندوق اندوخته ملت معادل ۱۸.۲ درصد و برای صندوق اوج ملت ۱۹.۸ درصد بوده است. از سویی، گرچه صندوق سهامی افق ملت به بازده منفی ۳.۱ درصدی در یک سال گذشته دست یافت اما این صندوق از ابتدای راه‌اندازی ۱۳۴۰ درصد بازده مثبت نصیب سهامداران خود کرده است. در راه‌اندازی صندوق‌های متعدد، شرکت تامین سرمایۀ بانک ملت از همان آغاز فعالیت خود را بر جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و کسب بازده بالاتر از نرخ‌های موجود متمرکز کرد.

  • هفته نامه اطلاعات بورس_ شماره ۴۱۸
کد خبر 440273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =