چالش رئیس سازمان؛ تمرکز بر غفلت‌ها

چالش اصلی مدیریت بورس بر خلاف آنچه این روزها به صورت متداول و کلیشه‌ای در فهرست‌ رسانه‌ها انتشار می‌یابد، نیست.

چالش اصلی مدیریت بورس بر خلاف آنچه این روزها به صورت متداول و کلیشه‌ای در فهرست‌ رسانه‌ها انتشار می‌یابد، نیست. تکرار مسائلی نظیر توسعه زیرساخت‌ها، توسعه ابزارهای نوین مالی، تسهیل روش‌های تامین مالی در انواع آن، ایجاد هماهنگی بین بازارهای اولیه و ثانویه، عملکرد هماهنگ با سیاست‌گذار پولی و جذب سرمایه خارجی سالیان سال است تکرار می‌شود و همیشه با هر نوع تغییری در ریاست سازمان بورس به سرعت در مطبوعات و تیتر اخبار قرار می‌گیرد. این شرایط درست مثل این می‌ماند که گفته شود کارکرد یک خلبان، هدایت هواپیما است و کاپیتان یک کشتی باید کشتی را براند.

با این توضیحات به نظر می‌رسد همکاران و فعالان بازار به جای نشان دادن کرامت‌های تکراری بر نشانه‌ها یا توصیه‌هایی متمرکز شوند که در سال‌های اخیر از آن غفلت شده یا با تسامح به آنها اشاره کرده‌ایم؛ فهرستی که شاید در برگیرنده موارد زیر باشد و رئیس جدید سازمان بورس باید آنها را مورد توجه قرار دهد:

  1. بازگرداندن اعتماد به کلیت بازار با تصریح به اینکه بازار سرمایه ابزار تامین مالی دولت نخواهد بود.
  2. تمرکز بر توسعه و تصویب قوانینی (مانند اجرایی کردن قانون افزایش سرمایه به صرف) که سرمایه ورودی به بورس را به توسعه واقعی اندازه ترازنامه و سایز شرکت‌ها جذب کند.
  3. عمق بخشیدن به نقدینگی و نقدشوندگی بازار از طریق حذف کنترل‌های قیمتی در انواع آن نظیر دامنه نوسان یا مقاومت در مقابل هر نوع سیاست تثبیت قیمتی.
  4. عدم دخالت در هر نوع موضع‌گیری فرابازاری.

  • داریوش روزبهانه - رئیس هیأت مدیره‌ کارگزاری بانک خاورمیانه
  • هفته نامه اطلاعات بورس_ شماره ۴۱۸
کد خبر 440244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =