۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
تردید و حجم اندک معاملات

در اولین روز هفته شاخص کل با رشد ۴۰ هزار واحدی به کانال یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسید و شاخص هم وزن نیز رشد ۲.۳۹ درصدی داشت. ارزش معاملات خرد ۵۴۰۰ میلیارد تومان و ۵۴۴ میلیارد تومان ورود پول حقیقی در بازار را شاهد بودیم.

«فولاد» و «فملی» بیشترین ورود پول حقیقی و «وبملت» و «وملل» بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. بیشترین حجم معاملات را نمادهای «دی» و «شپنا» داشتند. بازار از ابتدا با تقاضای حقیقی‌ها همراه بود و نمادهای شاخص ساز و بزرگ به خصوص گروه پتروشیمی و فلزی با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شدند. قیمت نفت در معاملات هفته با رشد همراه شد و به ۸۴ دلار رسید و روی به بالاترین سطح قیمتی خود رسید. به همین علت نمادهای گروه روی با تقاضا همراه شد. نماد «شپنا» در گزارش‌های خود نفت را ۳ دلار گرانتر و در فروش خود ۴ دلار ارزانتر فروخته که باعث افزایش عرضه در هفته قبل و عرضه در گروه پالایشی شد و بازار منتظر شفاف‌سازی «شپنا» است. در ادامه بازار همچنان تقاضای خود را حفظ کرد.

خروج پول حقیقی

در روز یکشنبه شاخص کل با افت اندک ۱۳۹۸ واحد در سطح یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد قرار گرفت. ارزش معاملات خرد حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان بود و ۵۶۰ میلیارد تومان خروج پول از بازار را داشتیم. «فملی» و «شستا» بیشترین تاثیر مثبت و «شپنا» و «حکشتی» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشته است. «شراز» و «زاگرس» بیشترین ورود نقدینگی حقیقی و «وگردش» و «شپنا» بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشت. بازار از همان ابتدا با عرضه همراه شد و تمام پولی که حقیقی‌ها شنبه وارد بازار کردند از بازار بیرون بردند. از دلایل افزایش عرضه‌ها در بازار، انتشار اخبار از سرگیری مذاکرات برجام و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد بود. بازار همچنان در ابهام و تردید در خصوص تصمیم‌گیری برای نرخ بهره و کسری بودجه دولت و انتشار اوراق دولت به سر می‌برد که باعث کم حجم و کم عمق بودن بازار این روزها شده است. از اخبار مهم روز برنامه حذف قرعه‌کشی خودرو در سال آینده بود.

تلاش ناکام

سومین روز هفته شاخص با اندکی رشد در سطح یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد ماند. «شاراک» و «کروی» بیشترین ورود پول حقیقی و «آریان» و «شپنا» بیشترین خروج را داشتند. ارزش معاملات خرد ۵۱۰۰ میلیارد تومان بود و نمادهای «فملی» و «شاراک» بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «فارس» و «شستا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. تشدید عرضه‌ها در روز دوشنبه باعث خروج نقدینگی حقیقی از بازار شد و ۸۷ درصد از ارزش معاملات خرد را صندوق درآمدهای ثابت به خود اختصاص دادند. از اخبار مهم این روز می‌توان به تغییر قانون بازارگردانی اشاره کرد. اگر سهمی به صورت متوالی ۵ روز صف خرید یا فروش باشد، بازارگردان می‌تواند درخواست برگزاری حراج ناپیوسته با دامنه نوسان ۴ برابر دامنه نوسان عادی به بورس بدهد و بورس باید پایان هفته رتبه بازارگردان‌ها را منتشر کند. بازار در دقایق انتهای در برخی گروه‌ها با موجی از تقاضا در گروه بانکی و خودرویی همراه شد و حجم‌ها در برخی نمادها افزایش یافت.

حذف ارز ۴۲۰۰

سه شنبه شاخص کل با افزایش ۱۲۵۵۲ واحدی به یک میلیون و ۴۴۹ هزار واحد رسید و ارزش معاملات خرد ۵۲۵۳ میلیارد تومان و خروج نقدینگی ۱۷۷ میلیارد تومان را از بازار شاهد بودیم. «وغدیر» و «فولاد» بیشترین تاثیر مثبت و «شپدیس» و «کالا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. بازار در گروه خودرویی و بانکی پرتقاضا ولی کم حجم معامله شد. خبرهایی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ در گروه لاستیکی منتشر شد که باعث سودآوری در گروه غذایی و دارویی می‌شود. در این روز مجمع «شستا» برگزار شد که ۱۳۵ تومان سود نقدی به ازای هر سهم پرداخت شد و خبر از افزایش سرمایه ۱۱۷۳ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های خود را داد. در آخرین روز هفته شاخص کل با اصلاح ۱۳ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد رسید. نمادهای «شتران» و «فولاد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. همچنین نمادهای «پالایش» و «شپنا» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در بازار روز چهارشنبه نماد «شتران» بعد مجمع افزایش سرمایه با ۱۰ درصد کاهش باز شد. تردید و کم حجم بودن معاملات در این روزها در بازار مشهود است.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • هفته نامه اطلاعات بورس_ شماره ۴۱۸
کد خبر 440240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =