خودرویی ها در تردید و ابهام؛ کف قیمتی و نگاه بازار به برجام

گروه خودرویی یکی از گروه های پر حرف و حدیث بازار سرمایه در تمامی مقاطع است.

صدای بورس - وحید بلالی، صنعت خودرو با ابهام های فراوانی روبرو است و به دلیل شفاف نبودن صورت های مالی و وضعیت کلان این صنعت نمی توان به صورت واضح و شفاف درباره آن قضاوت کرد، برخی از فعالان بازار سرمایه معتقدند این گروه به دلیل زیان ده بودن دو قطب خودروسازی کشور گروه خوبی برای سرمایه گذاری نیست.

عده ای دیگر اما معتقدند این گروه به دلیل حمایت های دولتی و دولتی بودن خودروسازی کشور همیشه بازده دارد و در آینده نیز این صنعت می تواند با پروژه هایی با خودروسازان بین المللی جان تازه ای گرفته و با صادرات محصول به کشورهای همسایه وارد فاز جدیدی از بازدهی خودروسازان شود.

بیشتر از همه اما این گروه با تردیدهای برجام دست و پنجه نرم کرده و فعالان حرفه ای بازار سرمایه و منتظر تعیین تکلیف وضعیت برجام هستند تا پول های هوشمند به سمت این گروه بیاید.

بحث اصلی صنعت خودروسازی به ویژه نمادهای خودرو و خساپا عدم مدیریت صحیح و ناتراز بودن صورت های مالی و بهره وری پایین این صنعت است و همین امر باعث منفی شدن EPS این نمادها شده است، PبهE نمادهای اصلی این گروه هم منفی بوده و نشان از وضعیت بنیادی خوبی برای آنها نمی دهد، حال آنکه با افزایش نرخ ارز خودرو هم گران شده و این امر باید وضعیت سودسازی نمادهای خودرویی را بهتر می کرده اما در عمل با EPS منفی این صنعت مواجه هستیم و این باعث شده متوسط PبهE این گروه منفی ۸.۲۷ باشد.

البته همه نمادهای این گروه با EPS منفی مواجه نیستند به عنوان مثال نماد خگستر با EPS نسبتا خوب ۳۴۲ بوده و PبهE خوب ۶.۳۸ مواجه است اما این نماد هم قربانی نگاه سرمایه گذاران به وضعیت لیدرهای گروه خودروسازی و بلاتکلیفی برجام شده است و نباید به این صورت ریزش پیدا کند و تابع لیدرهای گروه باشد، البته نماد خگستر هم سال گذشته اورولیو شده و بالای ارزش ذاتی خود معامله می شد اما این روزها این نماد به نمادی آندرولیو تبدیل شده و زیر ارزش ذاتی خود معامله می شود.

ارزش بازار گروه خودرویی در معاملات روز یکشنبه به عدد ۱۷۸۶۳۵ میلیارد تومان رسید که نسبت به گروه های دیگر بسیار پایین است به عنوان نمونه ارزش بازار خودرویی ها نسبت به صنایع نفتی تقریبا ۲برابر، فلزات اساسی ۹ برابر، بانک و بیمه ۲برابرپایین تر بوده و نشان از آندرولیو بودن این صنعت در وضعیت فعلی دارد، شناوری سهام این گروه هم بسیار پایین بوده و ۸ برابر کمتر از گروه فلزات اساسی و ۱.۵ برابر کمتر از نفتی ها است.

تحلیل تکنیکال

طبق تصویر زیر شاخص گروه خودرویی را با شاخص کل از لحاظ زمانی تطبیق می کنیم و به نتایج زیر می رسیم( تصویر سمت راست شاخص کل و تصویر سمت چپ شاخص گروه خودرویی است):

گروه خودرویی از اواخر سال ۹۸ تا مرداد ماه ۹۹ به اندازه شاخص کل بازده داشته و بازده عالی را کسب کرده اما بعد از بازگشت نسبی بازار در سال ۱۴۰۰ هنوز وضعیت مناسبی نداشته و با نمودار شاخص کل متناسب حرکت نکرده است.

خودرویی ها در تردید و ابهام؛ کف قیمتی و نگاه بازار به برجام

حال به صورت جزئی تر گروه خودرویی را بررسی می کنیم طبق تصویر زیر MACD در شاخص خودرویی توانسته کف سازی کند و یک واگرایی مثبت در تایم فریم هفتگی دیده می شود که این واگرایی هنوز تثبیت نشده است.

خودرویی ها در تردید و ابهام؛ کف قیمتی و نگاه بازار به برجام

طبق تصویر فوق RSI هنوز نتوانسته بر مقاومت اصلی خود در نقطه ۵۳.۶۶ عبور کرده و برای تثبیت وضعیت صعودی باید این نقطه را به سمت بالا قطع کند.

برای بررسی دقیق‌تر شاخص پول هوشمند و حجم معاملات این گروه را نیز بررسی می کنیم در تایم فریم هفتگی شاخص پول هوشمند به کف خود در ناحیه ۲۶.۲۸ نزدیک شده و ترند صعودی کم قدرت خود را اگر این هفته بتواند حفظ کند می توان نوسان مثبت را در این گروه شاهد بود.

خودرویی ها در تردید و ابهام؛ کف قیمتی و نگاه بازار به برجام

طبق تصویر زیر شاخص گروه خودرویی در یک کانال صعودی قرار داشته که ۲ هفته اخیر این کانال را به سمت پایین شکسته و نتوانسته این کانال بلند مدت خود را حفظ کند، برای گروه خودروسازی ۳ سناریو می توان شاهد بود:

۱. تروبک به سمت بالا و حفظ مجدد کانال صعودی بلند مدت

۲. نوسان در کانال افقی در همین محدوده

۳. ریزش بیشترو ایجاد کانال نزولی( البته این امکان بدبینانه است)

خودرویی ها در تردید و ابهام؛ کف قیمتی و نگاه بازار به برجام

حال با نگاه کندل شناسی و توجه به حجم معاملات گروه خودرویی را بررسی می کنیم:

در دو هفته قبل گروه خودرویی سعی کرده که کف حمایتی کانال صعودی بلند مدت را حفظ کند و حجم بالا و مثبت خورده و دو کندل حمایتی را شاهد هستیم اما در این هفته با یک کندل ریزش ضعیف مواجه بوده که باید دید تکلیف این هفته خودرویی ها چه خواهد شد. باید دید این هفته اخبار این گروه چه خواهد شد و معاملات این گروه به چه سمتی می رود و کدام سناریو بالا محقق خواهد شد.

خودرویی ها در تردید و ابهام؛ کف قیمتی و نگاه بازار به برجام

کد خبر 440085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    عالی نوشتید خودرویی ها باید برگردن