چرا «فملی» پرتقاضا و مثبت دنبال شد؟

قیمت مس در یک هفته اخیر ۱۲درصد رشد داشت.

به گزارش صدای بورس؛ قیمت مس در معاملات روز جمعه در نتیجه رشد شدید قیمت انرژی و کمبود عرضه این فلز برای سومین روز متوالی افزایش یافت.

قیمت مس تحویل ماه دسامبر برای سومین روز متوالی افزایش یافت و در معاملات بورس کالای نیویورک از مرز ۱۰۵۰۰ دلار نیز عبور کرد. این قیمت بالاترین میزان از تاریخ ۱۲ می تاکنون محسوب می‌شود.

بررسی آمار افزایش قیمت مس نشان می‌دهد که این فلز سرخ طی هفته اخیر رشد ۱۲ درصدی داشته است. بررسی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن نیز نشان می‌دهد که اکنون ذخایر در پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۷۴ تاکنون قرار دارند.

افزایش سفارشات مس در بورس فلزات لندن باعث شد که طی ماه جاری بیش از ۸۹ درصد برداشت از انبارها در اروپا افزایش یابد. پیش از این نیز ذخایر بورس‌های جهانی به دلیل رشد تقاضای فلزات در حال کاهش بود به طوری که اسپرد بورس فلزات لندن یک رکورد تاریخی از خود را به جای گذاشت. پرمیوم قراردادهای کوتاه‌مدت نیز رکوردزنی کرد.

طبق آمارهای منتشر شده توسط بورس فلزات لندن در حال حاضر موجودی انبارهای این بورس به ۱۴ هزار و ۱۵۰ تن رسیده است و این در حالیست که میزان مصرف فلز مس در سال حدود ۲۵ میلیون تن است.

«مایکل ویدمر» تحلیل‌گر کامودیتی «بانک آو آمریکا» به وبسایت بلومبرگ گفت: «اگر ووردی مس به انبارهای بورس فلزات لندن تسریع نشود، موقعیت سختی در انتظار خواهد بود چرا که برداشت‌ از انبارها به شدت در حال افزایش است».

تحلیل‌گر «ساکسو بانک» نیز در یادداشتی اظهار کرد: «افزایش قیمت انرژی نیز به شدت در حال افزایش است و به همین دلیل تقاضای فلز مس و سایر کامودیتی‌ها به عنوان پوشش ریسک از جانب سرمایه‌گذاران در حال افزایش است».

گروه مطالعات بین‌المللی مس و روی در گزارشی از افزایش میزان عرضه این فلزات در سال آینده خبر داد، اما تحلیل‌گران بر این عقیده هستند که افزایش قیمت انرژی می‌تواند این چشم‌انداز را به کلی تغییر دهد و افزایش عرضه را با ابهام روبرو کند.

در حالی که موجودی انبارهای بورس‌های جهانی به شدت در حال کاهش است و باعث عدم مطابقت شدید بین عرضه و تقاضا شده است، کورسوی امید کوتاه مدتی در این راستا وجود دارد مبنی بر اینکه سرمایه‌گذارانی که این فلزات را خریداری کرده‌اند دوباره آنها را در راستای شناسایی سود به فروش برسانند.

در حال حاضر حدود ۱۶۷ هزار و ۲۵۰ تن مس برای خروج از انبارهای بورس فلزات لندن برنامه‌ریزی شده و افزایش قیمت ممکن است باعث شود که این سرمایه‌گذاران دوباره این قراردادها را به فروش برسانند، تا این میزان مس همچنان در انبارهای بورس باقی بماند.

منبع: بورس فوری

کد خبر 440007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مختار IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    مگر مس بداد بورس برسد وگرنه هبچی سهم فملی تا ۳۰۰۰ تومان جا دارد