فشار عرضه ها شدت گرفت

هفته سختی را برای بازار شاهد بودیم گرچه به پایان رسید اما تلخی آن هنوز تمام نشده است.

در هفته‌ای که گذشت، شاهد فشار عرضه‌ها و سهم‌هایی که به نقاط حمایتی خود واکنش نشان نمی‌دهند و گزارش‌های مثبتی که تاثیر چندانی بر فشار فروش‌ها نداشت، بودیم. بازار در بلاتکلیفی تغییرات سازمانی و تحولات نرخ ارز بی رمق معامله شد. در این میان ریسک نرخ بهره و افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۰ درصد خود دلیلی برای این تردید و ترس سرمایه‌گذاران شد و همینطور گزارشی از «شپنا» که بر خلاف انتظار بازار سرمایه بود، باعث شد هفته‌ای تلخ و کم حجم را سپری کنیم.

آغاز نزول
در اولین روز هفته گذشته و در پی معاملات هفته قبل از آن، انتظار اصلاح بازار را داشتیم ولی با توجه به افزایش نرخ‌های جهانی و قیمت نفت این حجم از فشار عرضه دور از انتظار بود. شاخص کل با کاهش ۲۲ هزار واحدی به کانال یک میلیون و ۴۶۵ هزار واحد بازگشت، همینطور شاخص هم وزن نیز با کاهش ۱.۵ درصدی همراه بود. ارزش معاملات خرد ۵۷۵۴ میلیارد تومان بود و ۹۸۸ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از بازار را شاهد بودیم. بیشترین حجم معاملات در نمادهای «دی» و «خساپا» بود و نمادهای «فولاد» و «تاپیکو» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. عرضه در تمام صنایع بزرگ به چشم می‌خورد اما نمادهای پالایشی بیشترین عرضه‌ها را داشتند که می‌توان دلیل آن را ابهاماتی از گزارش‌های پالایشی‌ها دانست. کاهش نرخ دلار و همینطور اخبار مثبت از مذاکرات به بیشتر شدن صفوف فروش انجامید. در بازار روز شنبه تک سهم‌های کوچک مورد توجه قرار گرفتند.

ادامه بحران
در روز یکشنبه بازار با کاهش ۱۰ هزار واحدی به سطح یک میلیون و ۴۵۵ هزار واحد رسید و ارزش معاملات خرد به ۴۷۰۰ میلیارد تومان رسید و خروج نقدینگی حقیقی ۴۷۹ میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات را نمادهای «پالایش» و «شپنا» به خود اختصاص دادند. نمادهای «تاپیکو» و «پارسان» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. روند نزولی نرخ ارز همچنان ادامه داشت. در این روز دو موج خرید و رنج‌های مثبت از سوی حقیقی‌ها را شاهد بودیم. انتشار گزارش «شاوان» و محقق کردن سود ۶۸۳۴ ریالی برای هر سهم که نسبت به سال گذشته ۶۹۵ درصد رشد داشت، باعث شد که مورد اقبال بازار قرار بگیرد و پالایشی‌ها را با رنج‌های مثبت همراه کند. نرخ سود بین بانکی با افزایش به ۱۹.۴ درصد رسید. در همین حال افزایش انتشار اوراق برای جبران کسری بودجه را در این روزهای کم حجم و منفی شاهد بودیم.

رشد اندک
در سومین روز هفته، حقوقی‌ها در ابتدای بازار سعی در تثبیت قیمت‌ها داشتند اما فشار عرضه‌ها بر تقاضا پیشی گرفت و همینطور ادامه کاهش نرخ ارز و ابهامات در کلیت روند بازار باعث تردید سهامداران شد. با افزایش قیمت‌های جهانی اوره و متانول و به تبع آن، نمادهای گروه شیمیایی شاهد افزایش تقاضا و بهتر شدن معاملات بودیم. متانول به بیش از ۴۲۰ دلا و اوره جهانی به آستانه ۸۰۰ دلار رسیده است. در انتها شاخص کل با رشد اندک در کانال یک میلیون و ۴۵۷ هزار واحد قرار گرفت. نماد «فارس» تاثیر منفی و نمادهای «شپدیس» و «فملی» تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. همچنین ارزش معاملات خرد ۴۳۰۰ میلیارد تومان بود. رشد قیمت نفت به ۸۴ دلار باعث خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به روند صعودی شد. «زاگرس» و «شغدیر» بیشترین ورود نقدینگی حقیقی را داشتند.

افت سنگین
روز سه‌شنبه شاخص کل با بیش از ۳۸ هزار واحد افت وارد کانال یک میلیون و ۴۱۸ هزار واحد شد و شاخص هم وزن نیز با کاهش ۳ درصدی همراه بود. «فارس» و «شستا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. گروه‌ها به کف‌های حمایتی خود رسیدند و این امر باعث شد که حجم‌ها به نسبت روز قبل افزایش داشت.

صف فروش پالایشی‌ها
در آخرین روز هفته شاخص با ریزش ۲۱ هزار واحدی به زیر یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید. نمادهای «فارس» و «پارسان» بیشترین تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. ارزش معاملات خرد ۴۵۶۷ میلیارد تومان بود و بیشترین ورود نقدینگی حقیقی به نمادهای «شکام» و «زاگرس» تعلق گرفت. در آخرین روز هفته برخلاف انتظاری که از گزارش‌های مثبت پالایشی‌ها می‌رفت، «شپنا» با گزارش نه چندان مثبت باعث افزایش عرضه‌ها شد و در این نماد صف فروش سنگین شاهد بودیم. «شبندر» و «شتران» گزارش به مراتب بهتری دادند. در همین حال حجم عرضه‌ها نسبت به روز قبل کمتر بود. مشخص شدن تغییرات مدیریتی سازمان در هفته جاری می‌تواند باعث کمتر شدن ابهام در بازار سرمایه شود.

بازار جهانی
قیمت جهانی روی به بیش از ۳۳۰۰ دلار رسیده است و شرکت‌هایی مانند فاسمین می‌توانند مورد توجه بازار باشند. آلومینیوم نیز به بیشترین قیمت همه تاریخ خود رسیده است و قیمتی بیش از ۳۱۰۰ دلار را دیده است. «فایرا» در این بخش می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. نفت در بیش از ۸۰ دلار معامله می‌شود که خبر خوبی برای گروه پتروشیمی به شمار می‌رود. اما دلار سبب تضعیف گروه پتروشیمی در هفته گذشته شد. دلار بیش از هزار تومان کاهش را تجربه کرد و تا ۲۷ هزار تومان پایین آمد، هر چند در آخرین روز اندکی رشد کرد.

  • هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۱۷
کد خبر 439918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =