حذف قرعه‌کشی به خودروسازها ربطی ندارد

شیوا گفت: قیمت‌گذاری همچنان به روش فعلی و با قرعه کشی انجام می‌شود.

به گزارش صدای بورس، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با اعلام این‌که فعلا هیچ تغییری در روش قیمت گذاری خودرو اعمال نشده است، گفت: با توجه به اختلاف که بین قیمت کارخانه و قیمت کذایی بازار وجود دارد و این حجم بالای متقاضیان و عرضه محدود، قرعه کشی روش مناسب و تصمیم شورا بوده و به خودروسازان ربطی ندارد راضی باشند یا نباشند و مکلف به اجرا هستند.

شیوا با اشاره به این‌که با وجود اتمام دوره شش ساله من همچنان به عنوان رئیس در شورای رقابت هستم تا این‌که وضعیت رئیس جدید مشخص شود، توضیح داد: در حال حاضر دوره برخی از اعضای شورا به اتمام رسیده و طبق قانون عضویتی در آن ندارند و با توجه به این‌که تعداد اعضا به حدنصاب نمی‌رسد، نمی‌توانیم جلسه‌ای برگزار و تصمیم‌گیری جدیدی انجام دهیم. این در حالی است که از مدتی پیش ما طی نامه‌ای به دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، دادگستری، سازمان برنامه و بودجه و اتاق‌ بازرگانی اعلام کردیم که نمایندگان خود را معرفی کنند که هنوز این اتفاق به طور کامل نیفتاده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید وزارت اقتصاد، دو اقتصاددان و یک مالی را معرفی کند که رئیس جدید از بین این دو اقتصاددان با رای اعضاء تعیین می‌شود و بعد از مشخص شدن ترکیب با حکم رئیس جمهور ابلاغ نهایی خواهد شد که هنوز این وضعیت مشخص نیست.

حذف قرعه کشی جوسازی است، وگرنه هیچ تغییری نداشتیم

اما در ادامه این گفت‌وگو موضوع بحث‌های اخیر مطرح شده در مورد نحوه‌ قیمت‌گذاری خودرو و حذف قرعه کشی مورد پرسش قرار گرفت که شیوا در این رابطه اظهار کرد: این‌ها اغلب جوسازی‌هایی است که سایت‌های خودروسازی و خودرویی آن را راه انداخته‌اند اما هیچ‌گونه تصمیمی در این زمینه اخذ نشده و قیمت‌گذاری همچنان به روش فعلی و با قرعه کشی انجام می‌شود.

وی در مورد این‌که آیا ممکن است روش قرعه‌کشی تغییر کند؟ گفت که هر تغییری بعید نیست اما این‌که چه روشی جایگزین شود بسیار اهمیت دارد، چرا که تا پیش از آن همانطور که بارها اعلام کردیم بسیار شکایت در مورد روش سایت وجود داشت و حق بسیاری از بین می‌رفت از این رو آنچه که با توجه به شرایط موجود خودرو و تعداد عرضه در کشور وجود دارد و از سوی دیگر حجم بالای متقاضیان، به نظر نمی‌رسید که راهی بهتر از قرعه کشی و تقسیم این تعداد محدود خودرو وجود داشته باشد. با این حال همانطور به دفعات تکرار کردیم اگر کسی می‌گوید قرعه کشی روش مناسبی نیست بلافاصله باید از او سوال کرد که چه روش بهتری را در نظر دارد؟


بیشتر بخوانید:


هر چه توانستیم محدودیت گذاشتیم

رئیس مرکز ملی رقابت ادامه داد: ما هر آنچه محدودیت می‌توانستیم در روش فعلی اعمال کردیم که راه‌های رانت و فساد را ببندند اما اگر لازم است و کسی محدودیت بیشتری را مدنظر دارد تا وضعیت بهبود پیدا کند می‌تواند آن را اعلام، مورد بررسی و اعمال شود.

خودروسازان راضی هستند؟

وی در مورد این‌که آیا خودروسازان از روش قرعه کشی راضی بودند، تصریح کرد: اصلا به خودروسازها ربطی ندارد و دلیلی ندارد بخواهند از این روش راضی باشند یا نباشند این تصمیم کارشناسی شورا است، به هر صورت هرجایی که منافذ و محل‌های سوءاستفاده را بگیریم یک تعدادی می‌توانند ناراضی باشند اما در این روش میزان تولید دقیقا برابر با قرعه کشی بود یعنی هر آنچه خودروسازها تولید می‌کنند باید در قرعه‌کشی عرضه می‌شد.

رئیس شورای رقابت درباره انجام تعهدات خودروسازان در قیمت گذاری فعلی و قرعه کشی گفت که آنها مکلف به انجام تعهدات و دستورالعمل شورای رقابت بودند و عملکرد آنها از سوی دستگاه‌های ناظر از جمله شورای رقابت، دادستانی و سازمان بازرسی نظارت و بررسی شده است.

فکر نکنم کشوری اینطور انحصار ایجاد کند

به گزارش ایسنا، وی همچنین در مورد اینکه با توجه به تاکیدی که در مورد قرعه کشی به عنوان گزینه مناسب، آیا در دیگر کشورها هم از چنین روشی استفاده می‌شود، توضیح داد: فکر نمی کنم کشوری باشد که این چنین انحصار ایجاد کرده و ورود هر گونه خودرو تا ببندد و کاملا متکی به تولید داخل باشد آنهم وقتی که تولید خود پاسخگوی نیاز مردم داخل کشور نیست، حداقل در کشورهای دوربر این گونه نیست که کار به قرعه کشی برسد.

کد خبر 439792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =