نقطه ضعف اقتصاد کسری بودجه است

برق یکی از اساسی و استراتژیک‌ترین حامل‌های انرژی در هر کشوری است. با  تلاش‌هایی که در چند دهه اخیر انجام شده، کشور ما یکی از معدود کشورهایی است که در منطقه برق ۲۴ ساعت دارد و با توجه به گستردگی صنعت و پرجمعیت بودن کشور نشان می‌دهد که صنعت برق کشور از ظرفیت های بالایی برخوردار است.


سید علی حسینی، مدیرعامل شرکت امن افزار گستر آفتاب در گفت‌وگو با صدای بورس:
برق یکی از اساسی و استراتژیک‌ترین حامل‌های انرژی در هر کشوری است. با تلاش‌هایی که در چند دهه اخیر انجام شده، کشور ما یکی از معدود کشورهایی است که در منطقه برق ۲۴ ساعت دارد و با توجه به گستردگی صنعت و پرجمعیت بودن کشور نشان می‌دهد که صنعت برق کشور از ظرفیت های بالایی برخوردار است.
نکته مهم این است که آن طور که باید و شاید در حوزه تشویق و حمایت سرمایه گذاران در تولید برق، سیاست ها و اقدامات مناسبی صورت نگرفته و اقدامات انجام شده کافی نیستند. اگر می‌خواهیم در آینده با جمعیت بیشتر کشور و همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت صنعت کشور بتوانیم رشد و توسعه اقتصادی کشور و رفاه مردم را شاهد و کماکان کشوری با برق ۲۴ ساعته باشیم باید از سرمایه گذاران در صنعت برق حمایت شود.
با توجه به اینکه اقتصاد صنعت برق یک اقتصاد انگیزشی و حمایتی است و حمایتی برای تولید بیشتر برق و مصرف بهینه آن در جهت توسعه و رشد صنایع و رفاه خانوارها در حال حاضر آن طور که باید و شاید وجود ندارد و به نظر می رسد وزارت نیرو و دولت باید تدابیری بیندیشند که سرمایه گذاران حوزه ساخت نیروگاه و تولید برق با انگیزه کافی در این حوزه حاضر شوند، سرمایه‌گذاری انجام دهند تا در میان مدت و بلند مدت مشکلی خاموشی و کمبود برق نداشته باشیم.
بیش از ۱۰ سال تلاش انجام شده که بتوان نیروگاه‌ها را وارد بازارسرمایه کرد و مشارکت مردمی را در سهامداری نیروگاه ها فراهم کنیم که اثراتی را خواهد داشت و باعث خواهد شد مسئولین و سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان کلان اقتصادی توجه بیشتری به صنعت برق و اقتصادی بودن آن داشته باشند و مردم را در خصوص توجه بیشتر به زیر و بم های صنعت برق و بحث‌های اقتصادی و تکنولوژی آن تشویق خواهد کرد و اصطلاحات صنعت برق را به میان مردم خواهد برد.
کسری بودجه یکی از ضعف‌های ساختاری یک اقتصاد است. وقتی دولت کسری بودجه داشته باشد، سعی می‌کند از ابزارهای کوتاه‌مدت و گاه تهاجمی برای جبران آن استفاده کند. بازار سرمایه بازاری هوشمند است و به طور معمول از رفتارهای دولت در اقتصاد اثر می‌پذیرد، به طور قطع کسری بودجه و جبران آن با استفاده از رفتارهای تهاجمی اثرات منفی دارد.

اوراق بدهی به نظر من ابزار مناسبی برای تامین مالی دولت است و می تواند از اینکه پول با قدرت توسط دولت وارد اقتصاد شود، جلوگیری کند. ظرفیت و بستر لازم در بازار سرمایه کشور برای انتشار اوراق بدهی وجود دارد و از این ظرفیت هنوز هم به طور کامل استفاده نشده و می توان از آن استفاده کرد.

کد خبر 439728

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =