زیان دیدگان بازار بخوانید/ پیش بینی بازار فردا ۱۴ مهر ۱۴۰۰

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: به سهامدارانی که زیان کرده اند توصیه می شود بخشی از تک سهم ها را تبدیل به سهام بنیادی تر کنند چرا که تک سهم ها شاید سودده باشند اما در صورت زیان ممکن است فرد را دچار زیان سنگینی کنند.

صدای بورس- مریم منیری؛ محمد رضانژاد، مدیر تحلیل سبدگردان آرمان اقتصاد در گفت‌وگو با صدای بورس اعلام کرد: صنعت دوده یک صنعت کوچک اما جذاب است؛ به طور کلی ۴ شرکت در ایران تولید کننده دوده است که از این تعداد ۳ شرکت در بورس هستند به نام های شکربن، ‌شصدف و شدوز و شرکت سیمرغ هنوز در بازار سرمایه پذیرفته نشده است.

وی افزود: دوده محصول پایین دست پتروشیمی است که ۱۰۰ درصد مواد اولیه خود را از این صنعت تامین کرده و سپس مواد اولیه لاستیک و تایر سازها را تامین می کند. بیش از ۳۰ درصد از وزن تایر را دوده تشکیل می دهد.

او با بیان اینکه ظرفیت تولید حدود ۱۴۰ هزار تن است، افزود: بعد از بهره داری ۲۰ هزار تنی از شصدف می تواند به ۱۶۰ هزار تن برسد. از این میزان تولید ۱۰۰ هزار تن برای مصرف داخلی و ۴۰ هزار تن برای صادرات تولید می شود.

مدیر تحلیل سبدگردان آرمان اقتصاد درباره چگونگی تامین مواد اولیه این صنعت گفت: این صنعت ۳ ماده اولیه اصلی دارد که از طریق شرکت های پتروشیمی جم، ‌شازند و قطران ذغال سنگ تامین می شود. فرآیند تامین نیز از طریق بورس کالا و یا مکاتبه با شرکت های مذکور تامین می شود.

رضا نژاد در پاسخ به اینکه چه چالش هایی این صنعت را تحت تاثیر قرار می دهد،‌ گفت : تحریم ها به طور مستقیم در این صنعت تاثیرگذار نیست اما افزایش نرخ ارز و رشد قیمت مواد اولیه اگر باعث سرکوب قیمتی بر این صنعت حاکم شود می تواند تهدید باشد.

او ادامه داد: شرکت دوده کربن ایران قدیمی ترین شرکتی است که در این زمینه شروع به فعالیت کرده و سال گذشته ۴۲ هزار تن بهره برداری داشته با بهبود شرایط خط تولید این شرکت می توانیم کاری کنیم تا دور ریز کمتر شده و باعث بهبود سود آوری شود. تقریبا ۱ سال است که صنعت دوده وارد بورس کالا شده که منجر به افزایش سودآوری شده است.


بیشتر بخوانید:


فقط به تک سهم ها اکتفا نکنید

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در ماه اخیر نوسانات زیادی داشته است،‌ گفت: قیمت های جهانی و نرخ دلار در کنار نرخ بهره سکان دار اصلی بازار سرمایه هستند. امروز اوراق با درآمد ثابت به سقف تاریخی خود رسید و توانست سهم ۸۶ درصدی از معاملات را به خود اختصاص دهد. علت این مساله باید بررسی شود اما واضح است که دولت به دنبال تامین مالی بوده که می تواند تهدیدی برای بازار باشد.
او با بیان اینکه قیمت جهانی گاز، اوره،‌ ذغال سنگ، متانول و نفت افزایش داشته است، افزود: این موضوع می تواند برای صنایعی که به این مواد اولیه وابسته هستند مانند پتروشیمی و ذغال سنگی ها مفید واقع شود.

رضانژاد اعلام کرد: خودرویی ها نیز در بازار امروز تاثیر گذار بوده‌اند و امید می رود پیشنهادی که اخیرا از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار به وزارت اقتصاد به منظور لغو قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو داده شده، عملی شود چرا که باعث هر چه بهتر شدن این صنعت می شود. گروه بانکی با توجه به دارایی های زیادی که دارند می توانند مورد استقبال واقع شوند.

وی در پاسخ به اینکه کمبود آب و برق و گاز در نیمه دوم سال چه صنایعی را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: سهام فولاد و سیمان از این موضوع متاثر می شوند و سهامداران هنگام سرمایه گذاری باید به این موضوع توجه کنند که ممکن است آن سودی که پیش بینی می کنند را نکنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با اعلام اینکه نباید فقط روی سهام تک سهم مانور داد،‌تاکید کرد: هنگام معامله سهام باید باید وضعیت بنیادی صنعت را سنجید و بی گدار به آب نزد؛ به سهامدارانی که زیان کرده اند توصیه می شود بخشی از تک سهم ها را تبدیل به سهام بنیادی تر کنند چرا که تک سهم ها شاید سودده باشند اما در صورت زیان ممکن است فرد را دچار زیان سنگینی کنند.

کد خبر 439505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 0
    اگر نظر ندهید بهتر است
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 0
    چه توصیه ای اونم با توجه به این که هر ضرری که می توانستند بزنند زدن تک سهم ها و سهام بنیادی هم بیشترشون رشد زیادی کردند پس این توصیه شما یعنی ضرر دوباره و از دست دادن سودی تک سهم ها.
  • مال باخته بورس کزایی IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 0
    واقعاجای خجالت داره .باچه رویی اسم این کازینورامیذاریدبورس
  • البرز IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 0
    سهام بنیادی. غکورش سهام. کف قیمتی حآسا انتخاب با شما پر سود باشید البرز
  • علی IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 0
    سلام، چرا دولت جدید به این موضوع ورود نمی کند و یک سری مافیای گردن کلفت را که مثل اژدها روی سرمایه مردم چمبره زدند به حال خود رها کرده ؟ تا کی باید این وضع را تحمل نمود ؟!!! قبل از انتخابات که بحثهای زیادی برای اصلاح بورس می کردند ، نکنه این حرفها باد هوا بوده و یا خدای ناکرده خودشان‌ هم شریک مافیا شدند ، چراکه طی این چند هفته روی خوشی از بورس ندیدیم، عرضه اولیه ها را هم که بنا برشنیده ها از وزیر محترم به کیسه صندوق‌دار ها ریختند تا قوتر بتوانند گردن ضعیفان و سهام داران خرد را بفشارند ‌ خدايا خودت درست کن
  • آرش GB ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    بورس ایران مخصوصا سهام پالایش دولت کلاهبردار ما را بیچاره کرد
  • علیرضا IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    بنظر میرسد دولت فرمول مشخصی را ایجاد کرده که ضمن منفی نبودن روزانه و امیدوار نگه داستن سهامدار خرد با چیدن هر جور پورتفو باز هم آخر کار و تایم ماهانه سبد آب میرود و درآمد مشخصی به جیب دولت منتقل میشود و ما هم بدون خیرش را به عطایش بخشیدن منتظر شکستن مقاومت از این هفته به هفته دیگه هستیم و فقط رانت داران با نوسانگیری قادر به سود در این بازار مکاره هستند و بس