بورس کالا تعادل را به بازار سیمان بازگرداند

سیاهکلی گفت: شاهد بازگشت تعادل به بازار و حتی نزدیک شدن قیمت سیمان به نرخ های منطقی و قبل از قطعی برق هستیم اما برخلاف رویه‌های قبلی این بار به جای قیمت دستوری برای سیمان از مکانیسم بورس کالا بهره گرفته شد.

به گزارش صدای بورس، لطف‌ا... سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با تقویت عرضه بورسی سیمان در هفته‌های گذشته، شاهد بازگشت تعادل به بازار و حتی نزدیک شدن قیمت سیمان به نرخ های منطقی و قبل از قطعی برق هستیم؛ موضوع مهم اینجاست که برخلاف رویه‌های قبلی این بار به جای قیمت مصوب و دستوری برای سیمان از مکانیسم بورس کالا بهره گرفته شد تا بار دیگر اثبات شود می توان بدون دستور به قیمت ها اما با تنظیم عرضه و تقاضا در بورس، بازارها را متعادل کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قیمت سیمان سال گذشته ۱۵ هزار تومان در هر پاکت بود، اظهار داشت: این نرخ توسط انجمن سیمان در ابتدای سال جاری ۲۳ هزار تومان تعیین شد اما در دوره‌ای ۲ ماهه، قیمت سیمان پنج برابر این نرخ بود که اصلاً منطقی نبود ولی اکنون با تقویت عرضه بورسی، سیمان با قیمت‌هایی نزدیک به رقم مصوب انجمن سیمان در بورس کالا معامله می‌شود که گواه کارآمدی عرضه‌های بورسی این محصول است.

وی افزود: در بخش توزیع بازار سیمان، دست‌های آلوده‌ای فعال بودند که باید مجازات شوند زیرا آنان از وضعیت موجود سوءاستفاده و به مردم ظلم کردند که گناه این افراد، نابخشودنی است.

وی با بیان اینکه قیمت سیمان نباید دچار جهش می‌شد، تأکید کرد: هرچند برق کارخانجات در مقطعی با کسری تأمین می‌شد و مقداری عرضه سیمان در بازار کاهش یافته بود اما می‌توانستیم با همان میزان سیمان موجود نیز، نیازها را تأمین کنیم و دچار جهش‌های غیرمتعارف قیمت نشویم.


بیشتر بخوانید:

رئیس و اعضای جدید انجمن سیمان مشخص شد+ رزومه اعضا


تولیدکنندگان عامل جهش‌های قیمت نبودند

به گفته عضو مجمع نمایندگان استان قزوین در مجلس، رشد قیمت سیمان در ماه‌های گذشته از سوی تولیدکنندگان صورت نگرفت اما واسطه‌هایی در بازار وجود داشتند که قیمت‌ها را به شکل بی‌ضابطه‌ای بالا بردند به‌ عبارت‌ دیگر، از شرایط موجود که افت تولید سیمان بود سوءاستفاده کرده و قیمت‌ها را افزایش دادند به ‌طوری‌که سیمان با نرخ‌های کاملاً سلیقه‌ای و غیرمنطقی فروخته می‌شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: جهش‌های قیمتی، نرخ این محصول را تا ۱۰۰ هزار تومان بالا برد اما این فاصله قیمتی عجیب به جیب تولیدکننده نرفت بلکه دلالان، بازار مکاره‌ای ساخته و از تلاطم بازار به صورت غیرمنصفانه به نفع خود سوءاستفاده کردند که باید با این افراد برخورد شود.

سیاهکلی افزود: قیمت سیمان ممکن است از افزایش قیمت سوخت، افزایش کرایه‌های حمل و افزایش قیمت مواد معدنی متأثر شود اما در جایی که قیمت این نهاده‌ها رشد نداشته باشد، افزایش قیمت سیمان نیز منطقی نخواهد بود.

ضرورت راه‌اندازی سامانه کنترل سیمان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: سیمان محصولی است که به ‌صورت مویرگی در کل کشور و حتی روستاها عرضه می شود و اگر می‌خواهیم سیمان را در بورس کالا عرضه کنیم حتماً باید برای تأمین نیاز خرده‌ فروشی‌ها و مصرف‌کنندگان جز نیز برنامه ریزی صورت گیرد. بنابراین بورس باید امکان حضور افراد مختلف را فراهم کند تا فقط عده ای سرمایه‌گذار وارد بورس نشوند و بازار سیمان به ‌صورت انحصاری دست آن‌ها بیفتد.

به گزارش کالاخبر، سیاهکلی تأکید کرد: اگر بتوانیم سامانه کنترل سیمان را تنظیم و مدت زمانی برای فروش را مشخص کنیم تا افرادی که این محصول را خریداری می کنند نتوانند کالا را احتکار کنند و هر زمان می‌خواهند سیمان را در بازار بفروشند؛ عرضه در بورس کالا می‌تواند به تنظیم بازار این محصول کمک قابل توجهی کند.

کد خبر 439443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =