اوراق بدهی، ابزار مناسب تامین مالی / دولت از این فرصت استفاده کند

مدیرعامل سابق بورس انرژی گفت: ظرفیت و بستر لازم در بازار سرمایه کشور برای انتشار اوراق بدهی وجود دارد و  از این ظرفیت هنوز به طور کامل استفاده نشده است.

صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ انتشار اوراق توسط دولت راهکاری است که دولت برای جبران بخشی از کسری بودجه خود استفاده می‌کند، این انتشار باید با برنامه‌ریزی دقیق و در مواقع درستی انجام شود.

سید علی حسینی، مدیرعامل شرکت امن افزار گستر آفتاب در رابطه با مشکلات و چالش های بازار برق به صدای بورس گفت: برق یکی از اساسی و استراتژیک‌ترین حامل‌های انرژی در هر کشوری است. بر اساس تلاش‌هایی که در چند دهه اخیر انجام شده، کشور ما یکی از معدود کشورهایی است که در منطقه برق ۲۴ ساعت دارد و با توجه به گستردگی صنعت و پرجمعیت بودن کشور نشان می‌دهد که صنعت برق کشور از ظرفیت های بالایی برخوردار است.


بیشتر بخوانید:


لزوم استفاده از سازکارهای حمایتی برای حمایت از صنعت برق

وی افزود: نکته مهم این است که آن طور که باید و شاید در حوزه تشویق و حمایت سرمایه گذاران در تولید برق، سیاست ها و اقدامات مناسبی صورت نگرفته و اقدامات انجام شده کافی نیستند. اگر می‌خواهیم در آینده با جمعیت بیشتر کشور و همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت صنعت کشور بتوانیم رشد و توسعه اقتصادی کشور و رفاه مردم را شاهد و کماکان کشوری با برق ۲۴ ساعته و به دور از خاموشی باشیم؛ باید برای حمایت از سرمایه گذاران صنعت برق از سازوکارهای حمایتی استفاده شود.

چالش های صنعت برق چیست؟

حسینی در رابطه با چالش‌های صنعت برق گفت: با توجه به اینکه اقتصاد صنعت برق یک اقتصاد انگیزشی و حمایتی است و حمایتی برای تولید بیشتر برق و مصرف بهینه آن در جهت توسعه و رشد صنایع و رفاه خانوارها در حال حاضر آن طور که باید و شاید وجود ندارد و به نظر می رسد وزارت نیرو و دولت باید تدابیری بیندیشند که سرمایه گذاران حوزه ساخت نیروگاه و تولید برق با انگیزه کافی در این حوزه حاضر شوند، سرمایه‌گذاری انجام دهند تا در میان مدت و بلند مدت مشکلی خاموشی و کمبود برق نداشته باشیم.

برنامه ای برای عرضه شرکت های زیر مجموعه دارید؟

مدیرعامل سابق بورس انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای عرضه شرکت‌های زیرمجموعه دارید، گفت: به طور تقریبی بیش از ۱۰ سال است که تمام تلاشم را انجام داده ام که بتوان نیروگاه‌ها را وارد بازارسرمایه کرد و مشارکت مردمی را در سهامداری نیروگاه ها فراهم کنیم که اثراتی را خواهد داشت و باعث خواهد شد مسئولین و سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان کلان اقتصادی توجه بیشتری به صنعت برق و اقتصادی بودن آن داشته باشند و مردم را در خصوص توجه بیشتر به زیر و بم های صنعت برق و بحث‌های اقتصادی و تکنولوژی آن تشویق خواهد کرد و اصطلاحا صنعت برق را به میان مردم خواهد برد.

کسری بودجه چه تاثیری در بازار سرمایه دارد

حسینی در بخشی از سخنان خود به موضوع کسری بودجه و اثرات آن بر بازار سرمایه پرداخت و گفت: کسری بودجه یکی از ضعف‌های ساختاری یک اقتصاد است. وقتی دولت کسری بودجه داشته باشد، سعی می‌کند از ابزارهای کوتاه‌مدت و گاه تهاجمی برای جبران آن استفاده کند. بازار سرمایه بازاری هوشمند است و به طور معمول از رفتارهای دولت در اقتصاد اثر می‌پذیرد، به طور قطع کسری بودجه و جبران آن با استفاده از رفتارهای تهاجمی اثرات منفی دارد.

تاثیر انتشار اوراق دولت بر بازار
حسینی در ارتباط با تاثیر انتشار اوراق دولت بر بازار گفت: اگر منظور شما اوراق بدهی است به نظر من ابزار مناسبی برای تامین مالی دولت است و می تواند از اینکه پول با قدرت توسط دولت وارد اقتصاد شود، جلوگیری کند. ظرفیت و بستر لازم در بازار سرمایه کشور برای انتشار اوراق بدهی وجود دارد و از این ظرفیت هنوز هم به طور کامل استفاده نشده و می توان از آن استفاده کرد.

کد خبر 439255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معاد IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    از معدود کشورهای دارای برق ۲۴ ساعت در منطقه، سهیم کردن مردم در نیروگاه های برق ( ساخته شده در زمان شاه و راندمان پایین) و گرو کشیدن سرمایه و اعتراض مردم که باعث توجه به نیروگاه ها میشه! گند بزنه به این طرز تفکر