آخرین وضعیت بازار کالاهای اساسی + جدول قیمت‌ها

قیمت اقلام اساسی سبد خانوار در ایام و مناسبت‌های مختلف طی هر سال، دچار نوسان می‌شود و گاهی دهک‌های ضعیف را در تامین مایحتاج خود دچار مشکل می‌کند.

به گزارش صدای بورس، بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی ۴۰ تا ۵۲ هزار تومان، برنج خارجی ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان، لوبیا چیتی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان، عدس ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان، نخود ۴۵ تا ۴۷ هزار تومان، لوبیا قرمز ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان، لپه ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان، لوبیا چشم بلبلی ۶۳ تا ۶۵ هزار تومان، لوبیا سفید ۴۸ تا ۵۳ هزار تومان، شکر ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، قند ۱۷ تا ۲۵ هزار تومان و چای ۱۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است که این قیمت‌ها نسبت به هفته‌های اخیر، التهاب چشمگیری داشته اند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که بازار اقلام اساسی تابع مکانیزم عرضه و تقاضاست و سیاست دستوری جوابگوی بازار نیست؛ از این رو، با ازدیاد تقاضا، قیمت‌ها دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می‌گیرند و در ایام و مناسبت‌های مختلف، واسطه گران و دلال‌های در سایه ضعف نظارتی به دنبال سودهای کاذب هستند که این امر، برخی دهک‌های جامعه را در تامین کالا دچار مشکل می‌کند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت بازار اقلام اساسی، دلایل گرانی برخی کالاها طی روزهای اخیر و پیش بینی بازار با خبر شویم:

مرغ ارزان شد

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به کاهش قیمت مرغ در بازار، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ در بازار به ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان رسیده، در حالیکه طی هفته‌های قبل، با نرخ ۳۴ هزار تا ۳۵ هزار تومان هم خرید و فروش می‌شد.

او افزود: با توجه به این که مصرف مرغ نسبت به دو سال قبل در مقایسه با دیگر کالاها و اقلام پروتئینی افزایش یافته، بسیاری از مردم به ویژه طبقات آسیب پذیر، گرایش بیشتری به مصرف مرغ و تخم مرغ دارند که برای جبران آن، وزارت جهاد کشاورزی از طریق واردات تخم مرغ نطفه دار، به دنبال جبران کمبود جوجه نسبت به میزان مصرف است.

قیمت تخم مرغ با واردات به تعادل می رسد

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: گرچه نرخ مصوب مرغ تغییری نکرده، اما در بازار آزاد با نرخ‌های بالاتری به فروش می‌رسد که مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی و اتحادیه نیست.

او با اشاره به این که خبری از توزیع مرغ زنده با نرخ مصوب از سوی مرغداران نیست، افزود: در حال حاضر مرغداران، هر کیلو مرغ را با نرخ ۱۸ هزار و ۵۰۰ تا ۱۹ هزار تومان به کشتارگاه‌های استان‌های گیلان و مازندران عرضه می‌کنند که با این وجود، کشتارگاه‌ها مرغ را داخل این استان ها با نرخ ۲۳ هزار و ۷۰۰ تا ۲۵ هزار تومان نمی‌دهند و و بخشی از آن را به صورت آزاد عرضه می‌کنند. بنابراین، مشکل اصلی در نرخ ارائه مرغ از سوی مرغدار به کشتارگاه و عرضه از کشتارگاه تا واحدهای صنفی است.

یوسف خانی با اشاره به این که عرضه مرغ با نرخ ۳۷، ۳۸ و ۴۰ هزار تومان گرانفروشی است، بیان کرد: هر چند اتحادیه این نرخ را قبول ندارد و همچنان اصرار دارد که قیمت مرغ با نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ یا ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان باید به دست مصرف کننده برسد، اما هم اکنون هر کیلو مرغ در خرده فروشی‌ها با نرخ ۳۱ هزار تومان عرضه می‌شود.

او کاهش تولید را علت اصلی گرانی مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: گرچه در ۱۰ درصد خرده فروشی‌ها تخلف رخ می‌دهد، اما با واردات تخم مرغ نطفه دار، کمبود اثر کالای جایگزین رفع می‌شود.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در واکنش به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار، گفت: علی رغم آن که قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ ۱۴ هزار تومان است، اما با نرخ ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان درب مرغداری عرضه می‌شود، در حالی که کمبودی در عرضه وجود ندارد.

یوسف خانی با اشاره به این که عرضه هر عدد تخم مرغ با نرخ دو هزار تومان منطقی نیست، بیان کرد: عرضه هر عدد تخم مرغ با نرخ دو هزار تومان، بیان گر فروش هر شانه تخم مرغ با نرخ ۶۰ هزار تومان است که این امر، گرانفروشی است. چرا که، حداکثر قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی در بازار باید ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان باشد. با واردات ۱۰ هزار تن تخم مرغ، قیمت این کالا به تعادل می‌رسد.


بیشتر بخوانید:

امسال مشکلی در تامین کالاهای اساسی نداریم


بازار دام و گوشت در رکود به سر می‌برد

منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام با اشاره به این که بازار دام و گوشت در رکود به سر می‌برد، اظهار کرد: با توجه به بیماری کرونا و تعطیلی نسبی پرمصرف ها، نبود تقاضا برای دام و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، منجر به رکود بازار شده است.

او نرخ کنونی هر کیلو بره لاغر نر را ۵۵ هزار تومان و گوساله را ۵۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هر کیلو لاشه گوسفند ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان و لاشه گوساله ۱۰۶ هزار تومان است که نسبت به ماه‌های اخیر، تغییری نداشته است.

پوریان گرانی گوشت را ناشی از رکود بازار دانست و گفت: با توجه به این که رکود بازار هزینه فروشندگان را افزایش می‌دهد، بنابراین در قیمت تمام شده کالای نهایی لحاظ شده است که این امر در کنار سایر هزینه ها، همچون ضایعات لاشه، منجر به نوسان قیمت ران و سایر قطعات شده است.

شکر گران شد/ قیمت حبوبات در اربعین التهابی ندارد

قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش قیمت شکر خبر داد و گفت: از ابتدای سال قیمت شکر دولتی برای دومین بار افزایش یافت؛ به طوری که، امسال یک بار قیمت شکر دولتی از ۶ هزار و ۶۵۰ تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و در ۱۰ شهریور نیز از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

او با اشاره به این که کمبودی در عرضه اقلام اساسی نداریم، افزود: در حال حاضر بازار در رکود و سکوت به سر می‌برد و همه فعالان بازار، انتظار کاهش قیمت را دارند.

حسنی با اشاره به این که طی هفته‌های اخیر قیمت حبوبات در بازار التهاباتی داشته است، بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت و محدودیت سفر و زائران در اربعین حسینی، افزایش قیمت در بازار را متصور نیستیم.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه بازار برنج در رکود به سر می‌برد، گفت: با توجه به افزایش چشمگیر قیمت برنج، تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد.

احتمال افزایش مقطعی قیمت زعفران در ایام اربعین حسینی

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران نیز با اشاره به ثبات قیمت زعفران در بازار اظهار کرد: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو طلای سرخ ۸ میلیون تومان و حداکثر ۱۶ میلیون تومان است.

وی حداقل قیمت هر مثقال زعفران را ۵۰ هزار و حداکثر ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: عرضه با نرخ‌های بالاتر گرانفروشی و ناشی از سودجویی عوامل واسطه و دلال است.

حسینی ادامه داد: با توجه به آنکه زمان زیادی تا فصل برداشت باقی نمانده، خریداران‌ منتظر محصول نو هستند. از این رو تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد.

عرضه میوه و صیفی کمبودی ندارد

اسداله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران هم با اشاره به این که کمبودی در عرضه میوه و صیفی وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به تنوع میوه‌های تابستانه و پاییز، این دو فصل به عبارتی مکمل یکدیگر هستند که با این وجود کمبودی در عرضه نداریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او در پایان درباره آینده بازار میوه گفت: با توجه به فراوانی عرضه پیش بینی می‌شود که نوسان خاصی در بازار رخ ندهد.

کالا (کیلوگرم) قیمت
برنج ایرانی ۴۰ تا ۵۲ هزار تومان
برنج خارجی ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان
لوبیا چیتی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان
عدس ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان
نخود ۴۵ تا ۴۷ هزار تومان
لوبیا قرمز ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان
لپه ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان
لوبیا چشم بلبلی ۶۳ تا ۶۵ هزار تومان
لوبیا سفید ۴۸ تا ۵۳ هزار تومان
شکر ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان
قند ۱۷ تا ۲۵ هزار تومان
چای ۱۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومان
مرغ ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان
تخم مرغ ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان
بره لاغر نر ۵۵ هزار تومان
گوساله ۵۳ هزار تومان
لاشه گوسفند ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان
لاشه گوساله ۱۰۶ هزار تومان
هر مثقال زعفران ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان
کد خبر 439150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =