۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
قیمت کره ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی گفت: قیمت کره ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش صدای بورس، علی احسان ظفری، مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی با اشاره به علل گرانی کره در بازار اظهار کرد: بنابر تصمیم اخیر معاونت بازرگانی و صنایع تبدیلی وزارت جهاد مبنی بر آزادسازی صادرات شیرخشک و کره، قیمت کره حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت که در صورت تحقق این امر، گرانی کره تا مرز ۱۰۰ درصد هم می‌رسد.

آزادسازی صادرات کره علت اصلی گرانی

او با اشاره به اینکه صادرات شیرخشک و کره با سیاست‌های دولت مغایرت دارد، افزود: در واقعیت میزان تولید کره و شیرخشک در حدی نیست که بتوان آن را صادر کرد و از طرفی به واسطه تخصیص ارز ترجیحی، صادرات کره و شیرخشک به معنای پرداخت یارانه به مصرف کنندگان بازارهای هدف است.

ظفری ادامه داد: گرچه برخی مسئولان اذعان می‌کنند که در بحث کره به خوداتکایی رسیدیم و به دلیل مازاد تولید نیاز به واردات نداریم، اما عملا به دلیل قیمت بالای محصولات لبنی از جمله کره مصرف کاهش یافته که در نهایت عدم قدرت خرید خانوار منجر به کره مازاد در بازار داخل شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی زیرساخت لازم برای آزادسازی صادرات شیرخشک و کره را ندارد، بیان کرد: در جریان بازدید معاون اول رئیس جمهور از بازار و یک کارخانه لبنی روز گذشته مطرح شد که قیمت محصولات لبنی باید به گونه‌ای باشد که مردم در مصرف و خرید مشکلی نداشته باشند که متاسفانه تصمیمات نادرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد منجر به التهابات قیمت کره در بازار شده است.


بیشتر بخوانید:


مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با اشاره به اینکه تصمیم اخیر وزارت جهاد مبنی بر آزادسازی صادرات کره منجر به تحریک قیمت در بازار شده است، گفت: با توجه به اتخاذ تصمیمات نادرست اخیر، وزیر جهاد کشاورزی کار سختی پیش رو دارد؛ چرا که به رغم اعتراض‌های مکرر، معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد سیاست آزادسازی شیرخشک و کره را اعلام کرد که شاید علت این مسئله امضاهای طلایی صادرات یا هر موضوع دیگر باشد که وزیر جهاد باید مدیریت دقیقی در امر تنظیم بازار داشته باشد تا شاهد آشفتگی بازار محصولات لبنی نباشیم.

او بی نیازی از واردات کره را مربوط به کاهش مصرف دانست و افزود: با کاهش قدرت خرید خانوار و سرانه مصرف نیازی به واردات نداریم که این امر به معنای خوداتکایی نیست. به عنوان مثال با افزایش بی رویه گوشت قرمز و کاهش سرانه مصرف، با مازاد تولید روبه‌رو می‌شویم که این امر به معنای خوداتکایی ۱۰۰ درصدی و صادرات مازاد نیست.

ظفری در پایان در واکنش به افزایش افسار گسیخته قیمت محصولات لبنی از ابتدای سال در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: با گرانی‌های پی در پی محصولات لبنی سرانه مصرف از ۶۰ تا ۷۰ کیلو به حدود ۴۰ کیلو کاهش یافته است که این امر مشکلات متعددی در سلامت آحاد جامعه دارد.

کد خبر 438770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =