بازبینی در سیاست‌های صنعتی و تجاری کشور ضروری است

در حال حاضر اولویت‌های صادراتی کشور در بخش کالا و خدمات بر اساس روش‌های علمی و تخصصی احصاء نشده و کماکان الگوی سنتی صادرات غیرنفتی بخش اعظم صادرات را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش صدای بورس، فرهاد تقوامنش، تحلیلگر ارشد صنایع و معادن و تجارت بین الملل در گفت و گو با صدای بورس گفت:کشور نیازمند یک بازبینی اساسی در سیاست های صنعتی و تجاری است، به‌طوری‌که در بیانات مقام معظم رهبری در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز اشاره شد، اقتصاد باید درون‌زا، صادرات‌گرا، اشتغال‌زا و مولد باشد.

وی افزود: در دهه‌های گذشته شرایط اقتصاد و صادرات صنعتی کشور بیشتر معطوف به تولید محصولات منابع محور، سرمایه بر، ارزبر و آلاینده بوده که معمولا از اشتغالزایی پایینی برخوردارند.

تقوامنش با بیان اینکه در دنیا ثابت شده که صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا کمک شایان و پرشتابی به رشد اقتصادی یک کشور می‌کند، تصریح کرد: می‌توان با برنامه‌ریزی، پشتیبانی و مانع‌زدایی از صنایعی که محصولات با ارزش افزوده بالاتر تولید می‌کنند و نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری همچون تولید لوازم خانگی، فرش، کفش، لباس و... دارند ضمن توسعه اشتغال مولد پایدار با هزینه کمتر در سرمایه‌گذاری، ارزآوری بیشتری را نیز نصیب کشور کرد.

تحلیلگر ارشد صنایع و معادن و تجارت بین الملل در ادامه تاکید کرد: امروزه می توان در صنعت پوشاک با تکیه بر تولیدات داخل و حمایت و پشتیبانی از واحدهای کوچک و متوسط یک لباس به قیمت ۲۰ دلار به کشورهای دنیا صادر کرد که موید پتانسیل بالای این بخش از صنعت که نیاز کمی به سرمایه گذاری دارد، است که امیدورام با حمایت و برنامه‌ریزی اصولی و علمی مطابق با علم روز دنیا در دولت جدید جهت رقابتی کردن محصولات داخلی در بازارهای جهانی اقدام کنیم.

تقوامنش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر اولویت‌های صادراتی کشور در بخش کالا و خدمات بر اساس روش‌های علمی و تخصصی احصاء نشده است و کماکان الگوی سنتی صادرات غیرنفتی یعنی صادرات میعانات، کانی ها، فلزات و این دست محصولات بخش اعظم صادرات را به خود اختصاص داده اند و سهم صادرات محصولات ساخته شده صنعتی (manufacturing) بسیار ناچیز است درحالی‌که رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال براساس تجربه جهانی متکی بر صادرات محصولات و مصنوعات صنعتی است.

کد خبر 438701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آریان احمدی IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    بی شک دکتر فرهاد تقوامنش یکی از متفکرین، تئوریسین ها و ایدئولوگ های کشور می باشند.
  • صادق بهروزیان IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    دکتر جان در بخش های صادرات مواد غیر نفتی هنوز کاملا سنتی است و صحبت های شما کاملا درسته . درووود بیکرااان