این روزها همه چیز به ارز بستگی دارد

در شرایط فعلی، تعیین جهت حرکت کلی بازار تا حد زیادی منوط به کسب اطمینان فعالان در خصوص ثبات نرخ ارز است.

به گزارش صدای بورس، مهدی رادان،‌ کارشناس بازارسرمایه گفت: اگرچه در معاملات دیروز جو سنگین فروش بر بازار سرمایه حاکم بود و شاخص کل بیش از ۴۰ هزار واحد افت داشت، اما بسیاری از سهم های اثر گذار بازار از خریدار کافی در قیمت های نزدیک به آستانه پائین معاملات برخوردار بودند که این را می توان نوید دهنده رسیدن بازار به سطح تعادلی جدید دانست.

وی افزود: در شرایط فعلی، تعیین جهت حرکت کلی بازار تا حد زیادی منوط به کسب اطمینان فعالان در خصوص ثبات نرخ ارز است.ضمن آنکه اگر چه عده زیادی از سرمایه گذاران شرایط امروز بازار را نتیجه صحبت های نایب رئیس اول مجلس در خصوص کاهش قیمت سیمان و نگرانی از حاکمیت تفکر قیمت گذاری دستوری در دولت دانستند، اما نگاهی به فراز و فرودهای بازار در دو سال اخیر به خوبی نشان می‌دهد که عامل اصلی اثرگذار بر جهت حرکت سهام در شرایط فعلی قیمت ارز است و سایر عوامل عمدتا در زمان ثبات نسبی قیمت ارز اثر خود را بر سهام شرکت هایی که از آن عوامل اثرپذیر هستند می‌گذارند.


بیشتر بخوانید:

چرا بورس نزولی شد؟


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بر این اساس افت و خیزهای دو هفته اخیر بازار را می‌توان به حساب اصلاح طبیعی قیمت‌ها در شرایط کاهش چشم انداز رشد نرخ ارز دانست که به تدریج با رسیدن به سطح تعادلی جدید می‌توان انتظار کاهش صف‌های فروش و رفتار طبیعی در هر یک از سهام را داشت.

رادان گفت: در چشم انداز میان مدت تا پایان سال، شرایط اقتصادی کشور به نحوی نیست که بتوان وعده های کاهش تورم و ثبات اقتصادی را از دولتمردان پذیرفت و وعده هایی نظیر تولید یک میلیون مسکن در سال که به تدریج تبدیل به تابلوی آبروی دولت می‌شود نیز عاملی برای شدیدتر شدن بحران‌ها می شود که واشکافی دلایل آن توسط صاحبنظران انجام شده است.

رادان تاکید کرد: تبعات تورم ناگزیر، می‌تواند موجب افزایش مجدد نرخ ارز و بازهم افزایش قیمت کلاس‌های مختلف دارایی از جمله سهام شود. با این نگاه اصلاحات مقطعی بازار برای سرمایه گذاران سرد و گرم چشیده ایجاد نگرانی نمی‌کند.

کد خبر 438479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =