۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
سیمان  ۲۵ هزار تومانی شد

سیمان کیسه ای ۱۰۰ هزار تومانی در بازار آزاد تنها با چند هفته عرضه هفتگی بالای یک میلیون تن در بورس کالا، امروز به کیسه ۲۵ هزار تومان رسیده است.

به گزارش صدای بورس، روز گذشته از مجموع یک میلیون و ۱۵۸ هزار تن سیمان عرضه شده از سوی ۵۴ شرکت سیمانی در بورس کالا، ۹۱۰ هزار تن سیمان تیپ یک و دو مورد معامله قرار گرفت که میانگین قیمت هر کیلوگرم سیمان تیپ دو به ۵۰۲ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید تا هر پاکت سیمان ۵۰ کیلوگرمی به ۲۵ هزار تومان برسد؛ این رویه همان تنظیم بهینه عرضه و تقاضا و کشف واقعی قیمت به واسطه عرضه کالاها در بورس کالاست.

در شرایطی که زمزمه اجرای سیاست قیمت گذاری دستوری در دولت سیزدهم نیز شنیده می شود و فعالان بازار سرمایه نیز در همین زمینه نامه ای به سید ابراهیم رئیسی در خصوص تبعات شدید این سیاست در اقتصاد نوشته اند، مروری بر تجربیات همین هفته گذشته به وضوح نشان می دهد که اگر به جای دخالت در قیمت کالاها، تمرکز سیاست گذاران بر تنظیم بهینه عرضه و تقاضا به شیوه های مختلف باشد، بازار به طور قطع آرام می گیرد و نمونه بارز آن را امروز در صنعت سیمان مشاهده می کنیم.

سیمان کیسه ای ۱۰۰ هزار تومانی در بازار آزاد تنها با چند هفته عرضه هفتگی بالای یک میلیون تن در بورس کالا، امروز به کیسه ۲۵ هزار تومان رسیده است که در این میان نگاه مناسب وزارت صمت و ابلاغیه عرضه کل سیمان کشور از یک کانال شفاف یعنی بورس کالا به تعادل هر چه سریعتر این بازار منجر شد.


بیشتر بخوانید:


به این ترتیب روند واقعی سازی قیمت سیمان در این هفته نیز ادامه یافت و هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی که هفته گذشته با ۱۰ هزار تومان کاهش از ۳۷ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان رسیده بود، روز گذشته با ۲ هزار تومان افت دیگر به ۲۵ هزار تومان رسید؛ اثر ویژه ای عرضه مناسب کالاها در بورس کالا که به گفته سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی این فرمول آرامش بخش سیمان در سایر صنایع از جمله فولاد نیز اجرایی خواهد شد.

با این تفاسیر تداوم عرضه های سیمان در هفته های قبل خیلی زود اثرات قطعی برق و التهاب شدید بازار را برطرف کرد که با توجه به پذیرش ۶۴ شرکت سیمانی و حضور سایر شرکت ها در صف پذیرش و البته ابلاغیه جدید سازمان بورس مبنی بر امکان احراز هویت خریداران با کد سجام، همگی بر ادامه تعادل بازار و واقعی شدن قیمت سیمان حکایت دارد.

به گفته کارشناسان و مسوولان، عرضه های گسترده سیمان در بورس کالا به‌طور همزمان، منفعت تولیدکننده، مصرف‌کننده و سهامداران شرکت های سیمانی را در پی داشته و در این میان تنها افرادی که سال ها از رانت قیمتی دولتی و بازار آزاد سیمان بهره برده اند، نگران و معترض هستند.

از ابتدای عرضه سیمان در بورس کالا که به تاریخ ۹ خرداد ماه بر می گردد در مجموع ۹ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۸۰ تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۱۱ میلیون و ۳۶ هزار و ۸۸۰ تنی در پایان ۷ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۹۵۰ تن آن مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش کالاخبر، در زیر نمودار قیمت سیمان تیپ دو کیسه ای در بورس کالای ایران از نخستین عرضه تا روز گذشته را مشاهده می کنید.

سیمان  ۲۵ هزار تومانی شد

کد خبر 438440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    اگه به نسبت تورم حساب کنیم قیمت واقعی سیمان این عدد نیست و خیلی بالاتر است در سال ۹۶ هر کیسه سیمان بین ۷ تا ۸ هزارتومان بود همه اجناس طی این سه سال حداقل ۵ تا ۶ برابر شدن ولی سیمان با این قیمت ۳ برابر شده است قیمت واقعیرسیمان حداقل کیسه ای ۴۰ هزار تومنه و این قیمت های دستوری علاوه بر اینکه چیزی را درست نمیکنه بلکه باعث زیان سنگین به کارخانه های سیمان و به تبع اون کاهش تولید و رشد انفجاری قیمت خواهد شد !!! آزموده را آزمودن خطاست .. باید از گذشته درس گرفت و از سرکوب قیمتها پرهیز کرد ولی میتوان با برنامه ریزی و مدیریت درست در آینده تورم را مهار کرد نه با سرکوب قیمتها