خوش شانس های بازار سرمایه معرفی شدند/پیش بینی بازار ۱۵ شهریور۱۴۰۰

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: نگاه دو سویه به در مورد بازار سرمایه تا چند روز آینده وجود دارد و سهامداران با تردید و نیم نگاهی به روند کاهشی یا افزایشی نرخ ارز این کار را انجام می دهند.

صدای بورس- مریم منیری، بازار سرمایه امروز چهاردهم شهریور ماه بسیار متلاطم بوده و از آغاز معاملات با رویکرد منفی و فشار عرضه همراه شد، اما با توجه به سخنرانی آقای رئیسی به تدریج با برطرف شدن ابهاماتی که عمدتا کاهش نرخ ارز بود،بازار گردانان بلافاصله وارد عمل شدند و بازار به تعادل رسید. هر چند که در نهایت شاخص کل منفی شد.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطالب بالا افزود: به نظر می رسد همین تلاطم و نگاه محتاطانه به بازار برای فردا و روزهای آینده ( حداکثر تا پایان هفته) نیز ادامه داشته باشد، چرا که آثار صحبت ها و نکاتی که مبنی بر برگرداندن ثبات به بازار ارز و مقابله با تلاطم در قیمت ها مطرح شده، محور شکل گیری این فضا خواهد شد. بنابراین تا چند روز آینده کماکان نگاه دو سویه در مورد بازار وجود دارد و افرادی که خرید و فروش می کنند با تردید و نیم نگاهی به روند کاهشی یا افزایشی نرخ ارز این کار را انجام می دهند.

وی افزود: بازار سرمایه از ابتدای سال تا کنون شرایط پر نوسانی را پشت سر گذاشته، به طوری که شاخص در تیرماه به طور تقریبی بازدهی صفر درصد داشته اما اغلب شرکت ها درون خود بازدهی مثبت و برخی شرکت ها نیز بازدهی منفی و اصلاح قیمتی داشته اند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: در مرداد ماه نیز حدود ۱۶ درصد بازدهی در شاخص کسب شد که این آمار در شهریور ماه و تا کنون به ۱/۵ درصد رسیده است.


بیشتر بخوانید: حافرین معرفی شد


آقا بزرگی ادامه داد: به اعتقاد من نکته کلیدی برای سوددهی در سال ۱۴۰۰ به ضریب نقدشوندگی و احتیاط در سرمایه گذاری با نیم نگاهی به عایدات مستمری شرکت ها بستگی دارد. بنا بر این حتی شرکت‌هایی که می توانند بسته به روند بازار و نرخ دلار تاثیر منفی بگیرند مانند شرکت های پتروشیمی، با گشایش احتمالی در آینده و با فرض بر اینکه قیمت ارز نزولی شود، می‌توانند سرمایه‌گذاری خوبی باشد.

وی با تاکید براینکه گشایش در تولید و فروش می تواند زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری باشد، افزود: در چنین شرایطی این صنایع به عنوان صنایع پیشرو با اقبال خوبی از سوی فعالان بازار سرمایه روبه رو می شوند. صنایع فولادی و معدنی نیز مثل پتروشیمی ها در زمره صنایع پیشرو قرار می گیرند که هم متاثر از کامودیتی ها و هم متاثر از قیمت ارز است.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: شرکت‌های پالایشگاهی نیز در هر شرایطی اعم از تحریم و غیر تحریم منابع قابل توجهی را می توانند به صنایع داخل کشور اختصاص دهند بنابر این آثار تحریم در پالایشگاهی ها کمتر دیده می شود.

آقابزرگی در پایان بازار فردا ۱۵ شهریور را مانند امروز پرنوسان پیش بینی کرد و گفت: عمده اصلاحات فردا به آن دسته از سهامی که صرفا به دلیل هیجان و پیش بینی افت قیمت ارز شکل منفی به خود گرفت، مربوط می شود. بنابر این به نظر می‌رسد کماکان شرکت‌های پتروشیمی و فولادی که به تبع هیجانات ساعات ابتدایی امروز کاهش داشتند، باید روند مثبتی داشته و اصلاح قیمتی خود را جبران کنند. در سایر سهام نیز نمی توان تغییر خاصی را پیش بینی کرد چرا که مدار، مدار تردید و تعادلی در بازار سرمایه است.

کد خبر 438095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حسن IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    یه نگاه بندازین به تیترتون الان شهریوریم نه مرداد!

    پاسخ سایت: حق با شماست . سپاس از تذکر به جای شما - اصلاح شد

  • ناشناس IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    سال سال سیمانی هاست یاعلی
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    شما یه تعداد افراد هستی کت و شلوار‌پوشیدی‌‌حرف نی‌زنی‌‌و نظریه می‌پردازیم همین که صحبت کردی بازار سهام می‌آید پایین می‌آید بس‌دیکه‌این‌قیمت‌دستوری را‌جمع‌کنید
  • حسین IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    آقاالان بحث استقبال مردم ازبورس اعتماد مردم به بورسه شما وهدف شما همین باشه دست دولت رااز بورس بیرون بیاورید هرکاری که برای بورس انجام میدید کارشناسی شده انجامش دهید باتشکر سهامداربیسواد ولخت شده دولت قبل