راهکارهای کدر دولت برای کنترل تورم

یک کارشناس بازارهای پولی و مالی برنامه‌های اقتصادی ارائه شده از سوی دولت سیزدهم را قابل قبول دانست، اما راه‌های رسیدن به آن را غیرشفاف می‌داند که نه تنها کمکی به کنترل تورم نمی‌کند بلکه مصرف خانوارها را نیز کاهش می‌دهد.

صدای بورس- میلادعبداللهی: یکی از موارد اصلی در برنامه‌های اقتصادی دولت سیزدهم، عدم شفافیت در راه‌های دسترسی به آنهاست.

علی صادقین، تحلیلگر اقتصادی و بازارهای مالی در گفت‌وگو با خبرنگار صدای بورس ضمن بیان مطلب بالا افزود: ابتدا باید بگویم با نگاهی به سوابق وزیر جدید اقتصاد، متوجه می‌شویم او در حوزه سیاست مالی و به ویژه بخش مالیات‌ها فعالیت داشته و مسائل به مربوط به آن از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توان در سوابق خاندوزی مشاهده کرد.

وی افزود: وزیر جدید به طور عمده بر هماهنگی بیشتر تیم اقتصادی تاکید کرده است؛ از همه مهمتر اینکه او در برنامه‌های ارائه شده با قیمت‌گذاری دستوری مخالفت و در مقابل تامین مالی از طریق بازارسرمایه را حمایت کرد.

وی افزود: به طور کلی برنامه‌های اقتصادی ارائه شده از سوی دولت سیزدهم خوب است، اما نحوه و ابزار لازم برای رسیدن به این اهداف چندان شفاف نیست و راه مشخصی برای دستیابی به آنها ندیده‌ایم. به عنوان مثال فضای کسب و کار بین‌المللی و برداشتن تحریم‌ها اصولا ملاک اصلی تیم اقتصادی دولت نبوده است و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی به ویژه حوزه مسکن به عنوان یکی از لیدرهای اصلی در برنامه‌ها به چشم می‌خورد.


بیشتر بخوانید:


این تحلیلگر مالی ادامه داد: من در تیم اقتصادی جدید راهکار برون رفت از وضعیت تحریم‌ها را مشاهده نکردم، بنابراین باید زمان بدهیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. این در حالی است که در حوزه سیاست مالی، بکارگیری سیاست انقباضی بود که از سوی میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شد که به عقیده من اگر این سیاست اجرایی شود، کاهش تورم به دنبال ندارد و بلکه با کاهش مصرف از سوی خانوارها و افت انگیزه برای سرمایه‌گذاری از طرف بنگاه‌ها می‌تواند منجر به تشدید تورم شود. اینها مجموعه سیاست‌هایی است که از سوی دولت جدید شنیده‌ایم و برنامه مدونی را برای کنترل تورم مشاهده نکردیم.

او ادامه داد: رئیس بانک مرکزی هم مشخص نیست و من عقیده دارد شخصی که سکان ‌دار این نهاد می‌شود باید به مسائل اقتصادی اشراف داشته باشد و با روند بازارهای بین‌المللی آشنایی کامل داشته باشد. این مهمترین رکنی است که رئیس یا معاونان وی باید بدانند چراکه بانک مرکزی بزرگترین نهاد سیاست‌گذار در حوزه پولی و ارزی است.

کد خبر 438064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =