دستگاه چاپ اسکناس دولت را خاموش کنید

پول بدون پشتوانه، تورم ایجاد می کند، دولت باید به فکر خاموش کردن دستگاه پول چاپ کن باشد.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ برنامه دولت برای کنترل بازار ارز یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه تمامی فعالان بخش خصوصی است. بسیاری از کارشناسان معتقدند ارز نیمایی باید حذف و تک نرخی شدن ارز برنامه اصلی دولت باشد تا ریشه رانت و فساد اقتصادی خشک شود.

بهرام شکوری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ژاپن در گفت و گو با صدای بورس اظهار کرد: تصمیم درست و به جا در زمان درست می تواند مشکلات اقتصادی ایران را حل کند. مدیر عاملان شرکت های سیمانی، فولادی و به طور کلی کامودیتی محور ها از قطعی برق گله داشتند و در اظهار نظرها و مصاحبه های خود از ضررهای هنگفتی که به تجهیزات، تولید و فروش وارد شده، سخن گفتند بررسی صورت های شهریور ضرر هنگفتی را در میزان تولید و فروش این شرکت ها نشان نمی دهد.

تاثیر واقعی قطعی برق بر صنایع

وی در پاسخ با اشاره به تاثیر واقعی قطع برق کامودیتی محور ها گفت: بی شک قطع برق بر صنایع سیمانی و کامودیتی محورها تاثیر منفی گذاشته است اما افزایش نرخ ارز و کاهش هزینه ها می تواند کاهش تولید در زمان قطعی برق را پوشش دهد.

پیشنهاد کارشناسی به وزرای صمت و اقتصاد

وی در ادامه گفت: به وزیر صمت و اقتصاد پیشنهاد می کنیم، از ظرفیت تشکل ها در تنظیم بازار استفاده کنند و تنظیم بازار را به عرضه و تقاضا بسپارند. دخالت دولت در قیمت گذاری ناشی از ترس دولت در مدیریت مشکلات قیمت گذاری است.

ابزارهای دخالت دولت در بازار

این کارشناس بازار کامودیتی ها بیان کرد: دولت با ابزار های مختلف در قیمت گذاری دخالت می کند، یکی از این ابزارهای دولت، تعرفه بر واردات است. تعرفه های دستوری و تصمیم گیری در حوزه صنایع بدون به بازی گرفتن صاحبان صنایع، به طور قطع موجب ادامه دار بودن مشکلات گذشته خواهد شد.


بیشتر بخوانید:


کابینه آقای رئیسی باید از اشتباهات درس بگیرد

وی افزود: کابینه آقای رئیسی باید از گذشته درس بگیرند و اشتباهات را تکرار نکنند، دخالت های دولت در قمیت گذاری تا کنون باعث متعادل شدن بازار نشده است و ادامه این راه توسط دولت رئیسی به این معناست که عقلانیت در سیاست گذاری نقش چندانی ندارد.

هزینه تولید مسکن جدید از کجا قرار است تامین شود؟

شکوری در ارتباط با سیاست های مسکنی دولت جدید گفت: برای ایجاد یک میلیون مسکن جدید باید منابع مالی جدید در نظر گرفته شود. وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با منابع تامین مالی این پروژه ها سخنی به میان نیاورده است. آیا قرار است پول بدون پشتوانه چاپ شود؟ پول بدون پشتوانه تورم ایجاد می کند، دولت باید به فکر خاموش کردن دستگاه پول چاپ کن باشد.

مثلت ناترازی اقتصادی، چاپ پول بدون پشتوانه و تورم

عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران گفت: بررسی و تحقیقات بودجه و هزینه ۲۰ گذشته نشان می دهد در هیچ یک از این سال ها هیچ وقت بودجه و هزینه تراز نشده است، به طور کلی تنها۷۴ درصد درآمدهای پیش بینی شده در بودجه محقق شده است. این درحالی است که ۹۶ درصد هزینه های پیش بینی شده در بودجه مصرف شده است. این تفاوت بیش از ۲۰ درصدی بین بودجه و هزینه ها به معنی کسری بودجه است. دولت این ۲۰ درصد کسری را در این ۲۰ سال از کجا تامین کرده است؟ غیر از چاپ پول بدون پشتوانه ؟

ریشه حل مشکلات اقتصادی ایران چیست؟
شکوری گفت: شفافیت شاکله اصلی در حرکت به سمت اقتصاد سالم است. ریشه کسری بودجه، فساد، رانت و همه مشکلات ناشی از نبود شفافیت است.
وی بیان کرد: با شفافیت رانت از بین می رود. نمونه آن موضوع واکسن کروناست. پول های ایران به خاطر مشکلات تحریم ها و یا اف ای تی اف بلوکه است. از طرفی بدهی ژاپن به ایران ۷ میلیارد دلار است. در بازار آزاد قیمت هر واکسن ۵ دلار است با در نظر گرفتن هزینه های اضافی، اگر قیمت تمام شده واردات هر واکسن را ۱۰ دلار در نظر بگیریم، با ۳ میلیارد دلار ( نیمی از این بدهی ) برای کل ایران می توان واکسن خریداری کرد.

چرا با پول های بلوکه شده ایران واکسن خریداری نشد؟

عضو اتاق بازگانی ایران و ژاپن گفت: پیشنهاد دادیم با توجه به آنکه شرایط بازگشت دلارهای ایران از ژاپن وجود ندارد، به جای نیمی از بدهی ژاپن به ایران، واکسن به ایران داده شود. موضوع را با سفیر ایران مطرح کردیم تا با همتای ژاپنی در این رابطه رایزنی شود، پاسخ سفیر ایران جالب بود، وی گفت، هیچ مشکلی از طرف، طرف ژاپنی وجود ندارد و با این تهاتر موافق هستند، مشکل این است که در داخل کشور مافیای قدرتمند دارو اجازه این تهاتر را نمی دهند.
وی افزود: دلار به گروه های دارویی داده می شود تا دارو کرونا و واکسن کرونا وارد کنند، در این مقوله رانت و فساد موج می زند.

رد پای فساد و مافیا در واکسن کرونا

شکوری بیان کرد: مبارزه با مافیا در راستای مبارزه با فساد است. این یکی از شعار های اصلی آقای رئیسی است. باید دید آقای رئیسی به چه میزان با این نوع از فساد مبارزه خواهد کرد و چه برنامه ای برای حذف آن دارد و آیا شهامت وارد شدن به موضوع مافیا را دارد؟ شما به عنوان یک خبرنگار آیا شهامت منتشر کردن این مصاحبه را دارید یا خیر؟

کد خبر 438062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =