اقدامات پالایش تهران برای سلامت کارکنان

شرکت پالایش نفت تهران با هدف صیانت از سلامت کارکنان خود توانست مرحله اول طرح سراسری واکسیناسیون کارکنان خود را با موفیقت اجرا کند.

به گزارش صدای بورس، در روزهایی که ویروس کرونا بر گلوی مردمان جهان چنگ انداخته و مردم سرزمین مان را بیش از پیش گرفتار کرده و بیش از همه‌وقت بر طبل مرگ می کوبد، شرکت پالایش نفت تهران با هدف صیانت از سلامت کارکنان خود در راستای استمرار تولید و تلاش مدیران و ادارات ذی ربط توانست مرحله اول طرح سراسری واکسیناسیون کارکنان خود را به عنوان یکی از شرکت های نفتی پیشتاز در این زمینه با موفیقت اجرا کند. با توجه به اهمیت موضوع گفت وگویی با زهرا چراغی رئیس بهداشت کار صنعتی شرکت ترتیب داده ایم که در ادامه از نگاه گرامی تان می گذرد:

  • جهت واکسیناسیون عموم کارکنان شرکت چه اقداماتی از جانب اداره بهداشت کار صنعتی صورت گرفت؟

    بهداشت صنعتی اداره HSE با توجه به شرایط استراتژیک پالایشگاه تهران و لزوم تولید مستمر با حمایت مدیر عامل محترم و مدیران ارشد سازمان و همراهی مرکز سلامت کار شرکت از ابتدای پاندمی ویروس کوید ۱۹ با برگزاری جلسات ستاد مقابله با کرونا کلیه دستورالعمل های ابلاغی ستاد مرکزی پیشگیری و مقابله با ویروس کووید ۱۹ در صنعت نفت را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای اجرایی آن‌ها را در راستای پیشگیری، حفظ سلامت و درمان همکاران تنظیم نموده است. اهم برنامه های بهداشتی محیط کار در راستای پیشگیری، قطع زنجیره انتقال و درمان تا کنون شامل بر تریاژ کارکنان مشکوک در بدو ورود به شرکت و اجرای دستورالعمل بازگشت بکار شاغلین، تدوین و اجرای پروتکل اعزام یا ارجاع بیماران کرونا از محل کار به درمانگاه و از درمانگاه به بیمارستان، پیگیری تهیه اقلام بهداشتی و تجهیزات مورد نیاز در شرایط کرونا، تجهیز اتاق تریاژ اختصاصی در ورودی ساختمان مرکز سلامت کار به‌منظور بررسی موارد مشکوک احتمالی، هماهنگی با اورژانس و بیمارستان های منطقه جنوب تهران جهت مدیریت اعزام و تسریع درمان کارکنان پیمانکاری و بررسی پرونده پزشکی کارکنان دارای ریسک فاکتورهای سلامتی و بیماری زمینه ای بر اساس پروتکل وزارت بهداشت جهت اعمال کنترل های پیشگیرانه و حضور حداقلی ایشان, اعمال توصیه های تغذیه ای کووید ۱۹ در غذای رستوران، توزیع ماهانه یک قرص ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی به‌تمامی کارکنان از اسفند ماه ۹۸، بخشی از این اقدامات می باشد. علاوه بر آن ثبت اطلاعات کارکنان مشکوک، محتمل و مبتلا و پیگیری تکمیل درمان، بازگشت بکار، بررسی و تائید استعلاجی ایشان، عقد تفاهم نامه با آزمایشگاه مجاز جهت انجام تست کرونای کارکنان پیمانکاری و کاهش هزینه های تحمیلی به آنان، غربالگری کلیه کارآموزان و مهمانان به شرکت و پایش سلامت ایشان در بدو ورود، کارکنان آتش نشان جهت رعایت الزامات بهداشتی و مراقبتی به‌منظور اعزام های داخل شرکت از دیگر اقدامات صورت گرفته جهت مدیریت پاندمی در شرکت پالایش نفت تهران می باشد. ذکر این نکته ضروری است که با همراهی و تلاش کادر محترم مرکز سلامت کار, شرکت پالایش نفت تهران به‌عنوان اولین شرکت پالایشی در خرداد و تیر ماه ۹۹ موفق به انجام تعمیرات اساسی گردید. که در مجموع با تعمیرات اساسی خرداد و تیر ماه ۱۴۰۰, تریاژ کرونا و غربالگری کلیه کارکنان در تعمیرات اساسی بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این مرکز درمانی صورت پذیرفته است که این عملکرد توسط چندین شرکت نفتی مورد الگوبرداری قرار گرفته است.
    این اداره پیش از شروع تعمیرات اساسی پیگیر دریافت سهمیه واکسن جهت کارکنان خدوم شرکت بود که متأسفانه محقق نگردید. از ابتدای شروع واکسیناسیون در سطح کشور پیگیر دریافت سهمیه واکسیناسیون کارکنان شرکت بوده و مکاتبات متعددی با وزارت بهداشت، ستاد کرونا و بهداشت و درمان نفت نموده و همواره اهمیت موضوع را به دلیل شرایط عملیاتی پالایشگاه تهران مطرح کرده ایم که خوشبختانه با تلاش و مساعدت مدیر عامل محترم موفق به دریافت سهمیه ۲ هزار دوز به عنوان اولین شرکت پالایشی و اولین صنعت در مجموعه جنوب تهران و منطقه شهر ری خارج از سهمیه های وزارت بهداشت شدیم تا همکاران عزیزمان با آرامش بیشتر و اطمینان خاطر در محل کار حضور یافته و چرخ تولید با امواج متلاطم بیماری کرونا متوقف نشود.

  • واکسیناسیون کارکنان را چطور ارزیابی می کنید. آیا از نحوه اجرای آن رضایت دارید؟

    حضور مستمر کارکنان در واحد های عملیاتی و تولیدی امکان کاهش مواجهات و کاهش ریسک ابتلا به بیماری را جهت همکاران فراهم نیاورده ولیکن تمام تلاش ما بر این بوده که حداقل عوارض و لطمات ناشی از بیماری متوجه همکاران محترم گردد؛ و خدا را شاکریم که شرکت ما هیچ همکار عزیزی را ناشی از این بیماری از دست نداده است. انجام واکسیناسیون کلی در سطح شرکت آرامش و اطمینان همکاران را افزایش داده و به کنترل موج بیماری در شرکت کمک خواهد نمود. واکسیناسیون طی ۴ روز کاری به‌صورت فشرده و طاقت فرسا توسط نفرات داخل شرکت و پرستاران محترم مرکز سلامت کار انجام و به عنوان اولین تجربه با تلاش همکاران دخیل در این فرایند خوشبختانه به خوبی صورت گرفت که همین جا مراتب سپاس و قدردانی خود را از همراهی ادارات مختلف در آماده سازی محل مسجد و ایجاد زیر ساخت اینترنتی در این مجموعه اعلام می دارم. جهت ثبت اطلاعات متقاضی واکسن تعداد ۱۰ نفر از همکاران اداره HSE‌ و مدیریت توسعه سرمایه های انسانی از ابتدای روزکاری اقدام به ثبت اطلاعات در سامانه وزارت بهداشت نموده اند. همچنین ۱۱ نفر از پرستاران به عنوان واکسیناتور حضور داشته اند. که اغلب کارکنان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته و مکاتبات و هماهنگی لازم جهت لکه‌گیری سایر همکاران جا مانده با شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری صورت پذیرفته است.

  • ارزیابی شما از نحوه اجرای پروتکل های بهداشتی توسط کارکنان شرکت چگونه است؟

    با حساسیت های موجود در واحد ها و به ویژه در واحد های عملیاتی بمنظور جلوگیری از کمبود نیروی انسانی و کنترل شیوع بیماری، تلاش بر این است که استاندارد های سخت‌گیرانه‌تری رعایت گردد تا احتمال سرایت بیماری به حداقل برسد. بیماریابی فعال در واحدها به کمک نماینده و مسئول واحد مربوطه انجام می شود. همه این فرایند ها تدوین و اطلاع رسانی گردیده است تا به محض مشاهده افراد دارای علامت فرد را به مرکز سلامت کار شرکت ارجاع داده و در واحد تریاژ تنفسی بررسی بالینی صورت گرفته و در صورت تائید علائم اولیه بیماری توسط پزشک بلافاصله فرد جهت انجام تست PCR توسط واحد نقلیه و سرویس های اختصاصی اعزام گردد. پس از تشخیص مثبت شدن بیماری یکی از کارکنان بمنظور جلوگیری از شیوع بیماری، واحد مربوطه اقدام به‌گند زدایی و ضد عفونی نموده و کلیه افراد دارای تماس نزدیک با بیمار (هم اتاق و همکار نزدیک) در صورت نیاز غربالگری و ردیابی می گردند. این سیاست گذاری سبب شده احتمال مخفی کردن بیماری توسط پرسنل به حداقل رسیده و از طرفی احتمال غیبت بی مورد از کار را به حداقل برساند. لذا در شرایط موج پنجم بیماری مستلزم توجه هر چه بیشتر همکاران به پروتکل های بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه بوده و با دریافت دوز اول واکسن می بایست همکاران همچنان توصیه های بهداشتی و الزامات گذشته جدی گرفته و به ما در کنترل وضعیت شیوع بیماری به دلیل ساده انگاری کمک نمایند. همکاری ها در خصوص رعایت شیوه نامه های بهداشتی به خوبی صورت گرفته و واحد بهداشت صنعتی به صورت مستمر با دریافت پیام های کارکنان و یا شکایات تلفنی در این زمینه پیگیر تخلفات بهداشتی است.

بیشتر بخوانید:


  • با توجه به فرهنگ سازی و اصول آموزشی در شرکت تا چه میزان در قطع زنجیره کرونا موفق بوده ایم؟

    قطعاً توجه به شیوه نامه های بهداشتی بسیار در کاهش ابتلا اثرگذار است. کما اینکه ما افرادی را با دفعات دوم و سوم ابتلا داریم. در حال حاضر میزان رعایت توصیه های بهداشتی نسبت به قبل خیلی بهتر شده و از همکارانم بابت این مهم تشکر می‌کنم. ولیکن هنوز هم نقصان هایی وجود دارد. علیرغم اینکه مطابق مصوبات صورت جلسات کمیته سلامت و بهداشت کارکنان در صورت تخطی کارکنان از دستورالعمل های بهداشتی در پرونده ایمنی ثبت‌شده و در صورت تکرار با هماهنگی روسای مربوطه با ایشان برخورد می شود. ولی موارد خیلی محدود بوده است. واحد بهداشت صنعتی به صورت مستمر با دریافت پیام های کارکنان و یا شکایات تلفنی در این زمینه پیگیر تخلفات بهداشتی می باشد. با ظهور کرونای دلتا متأسفانه در شش ماه اول سال ۱۴۰۰ ما رکورد ابتلا در سال ۹۹ را زده ایم.
  • از آغاز شیوع کرونا شرکت پالایش نفت تهران به جد پیگیر موضوع واکسیناسیون کارکنان شرکت بود. این مهم با کمک اداره شما به ثمر نشست و این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های پیشتاز نفتی در زمینه واکسیناسیون کارکنان خود مطرح شد. در این خصوص توضیح بفرمائید.

    این اداره پیش از شروع تعمیرات اساسی پیگیر دریافت سهمیه واکسن جهت کارکنان خدوم شرکت بود که متأسفانه محقق نگردید. از ابتدای شروع واکسیناسیون در سطح کشور پیگیر دریافت سهمیه واکسیناسیون کارکنان شرکت بوده و مکاتبات متعددی با وزارت بهداشت، ستاد کرونا و بهداشت و درمان نفت نموده و همواره اهمیت موضوع را به دلیل شرایط عملیاتی پالایشگاه تهران مطرح نمودیم که خوشبختانه به عنوان اولین شرکت در مجموعه جنوب تهران و منطقه شهر ری موفق به دریافت ۲ هزار دوز سهمیه واکسن شدیم تا ضمن صیانت از سلامت همکارانمان در قطع زنجیره کرونا گام برداریم.
  • در پایان اگر صحبت ناگفته ای باقی مانده بفرمائید...

    برای همه همکارانم که درگیر بیماری هستند آرزوی سلامتی دارم و با توجه به ریسک بالای ابتلا به بیماری در سطح شرکت و جامعه و بروز سوش های جدید ویروس خواهشمندم مواردی از جمله استفاده از ماسک حفاظتی، فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در محل های پر ازدحام در مواقع غیر ضروری و هر گونه علائم ازجمله شروع ناگهانی تب و سرفه، شروع ناگهانی حداقل ۳ مورد از علائم تب؛ سرفه؛ ضعف عمومی، خستگی مفرط؛ سردرد؛ درد عضلانی؛ گلودرد؛ آبریزش بینی؛ تنگی نفس؛ بی اشتهایی، تهوع، استفراغ؛ اسهال؛ کاهش سطح هوشیاری و هرگونه علائم پوستی و یا عفونت چشمی را جدی بگیرند تا خود و عزیزانمان را از شر این بیماری مصون بداریم. در پایان ضمن قدردانی از کلیه کارکنان مرکز سلامت کار شرکت که با اقدامات بجا و شایسته تلاش داشته اند که رضایتمندی همکاران ارجمند شرکت را حاصل کنند و در این راه با تلاش شبانه روزی از هیچ کوششی فروگذار نبوده اند، سعادت خود و خانواده محترمشان را از درگاه احدیت مسئلت می نمایم.
کد خبر 437992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =