انتشار اوراق ودیعه، آب سردی بر پیکر فعالان اقتصادی/ اشتباهات دولت‌های گذشته تکرار می‌شود؟

یک فعال اقتصادی انتشار اوراق ودیعه را کاری بیهوده برای مهار تورم قلمداد کرد که صد در صد به ضرر تولید خواهد بود و در نهایت منجر به رکود تورمی خواهد شد.

صدای بورس- میلادعبداللهی؛ روز گذشته رییس کل بانک مرکزی، در همایش بانکداری اسلامی با اعلام اینکه انتشار اوراق ودیعه توسط بانک مرکزی و بازپرداخت در سررسید با نرخی حداکثر معادل نرخ تورم سالانه در شورای پول و اعتبار تصویب شده است، گفت: اوراق ودیعه امسال جایگزین اوراق مشارکت می‌شود. صحبت‌های وی درباره انتشار اوراق ودیعه با واکنش‌های بسیاری از جانب فعالان و تحلیلگران اقتصادی مواجه شد.

همایون دارابی، کارشناس اقتصادی و بازارسرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار صدای بورس گفت: جریانی که اکنون راه افتاده است مشابه همان روند دولت‌های نهم و دهم و یا دولت گذشته است که با چوب حراج زدن به ذخایر ارزی مشکلات بسیاری را به وجود آورد. نمونه این موارد پیش‌فروش سکه است که در گذشته اتفاق افتاد و اکنون به پیش‌فروش خزانه رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه انتشار اوراق ودیعه به مثابه ریختن آب سردی بر پیکر فعالان اقتصادی است، ادامه داد: انتظار می‌رفت دولت جدید تمرکز خود را معطوف به حرکت درآوردن تولید و تلاش کند تا مشکلات تولیدکنندگان و صادرات حل شود در حالی که انتشار اوراق وابسته به تورم، همانند اوراق‌های نفتی که دولت قبلی قصد فروش آنها را داشت، هزینه‌های نامشخص و هنگفتی برای دولت خواهد داشت.

انتشار اوراق ودیعه کاری بی فایده است

وی افزود: نمی‌دانیم تورم در سال آینده چقدر است حتی احتمال دارد این رقم بسیار بالاتر از امسال باشد که انتشار این اوراق هم می‌تواند جهش خیره‌کننده‌ای در تورم ایجاد کند همچنین انتشار این اوراق سبب می‌شود تا وارد رکود تورمی شویم و میزان تولید افت خواهد کرد.

او در ادامه گفت: برآرود اولیه آن است که نرخ این اوراق از سپرده کوتاه‌مدت بیشتر خواهد شد و این تبعات بسیاری دارد، این اوراق با ایجاد رکود، سرمایه در گردش شرکت‌ها را به طرف خود می‌کشد؛ از سویی، جنس تورم فعلی در کشور ما تورم نهاده‌های تولید است که این نوع تورم را نمی‌توان با نرخ بهره مهار کرد و این کار بیهوده است. به عنوان مثال زمانی که قیمت مرغ بالا می‌رود به دلیل کمبود آن است و چون قیمت نهاده بالا می‌رود، نرخ محصول نهایی هم افزایش می‌یابد. پس تورم حاصل از کمبود تولید را نمی‌توان با نرخ بهره مهار کرد.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: اینکه رییس بانک مرکزی روز گذشته چنین مطلبی را اعلام کرد، با برنامه‌های اقتصادی دولت سیزدهم همچون ایجاد اشتغال و رونق و افزایش تولید تناقض دارد.


بیشتر بخوانید:


آیا تزریق ارز نیمایی، می‌تواند بازار را کنترل کند؟

دارابی در پاسخ به اینکه تزریق ارز نیمایی، می‌تواند بازار را کنترل کند، گفت: اگر این ارز از محل صادرات باشد کار درستی است، ما باید اجازه دهیم صادرکنندگان ارز خود را راحت بفروشند، اما اکنون صادرکننده پس از تمام دشواری‌ها و وضعیت تحریم برای صادرات کاری از پیش نمی‌برد. چراکه نرخ نیما حدود ۲۰ درصد از نرخ ارز در بازار پایین‌تر است. این باعث می‌شود تا وارد کننده عملا یارانه‌ای را دریافت کند و نزدیک به صد در صد سود را در سال می‌برد.

وی افزود: این مساله در مورد تعرفه‌ها هم صدق می‌کند یعنی از هر جهت فرش قرمزی را برای واردات پهن کردیم که به ضرر اقتصاد است. کار درست آن است که صادرکننده جنس خود را با قیمت واقعی بفروشد و حداکثر فشار را برای واردات بگذاریم با این هدف که شخص صادرکننده اجازه واردات داشته باشد که این می‌تواند منجر به جهش صادراتی شود.

کد خبر 437880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =