ایستگاه بعدی قیمت دلار  کجاست؟/ دلار ۳۵ هزار تومانی را خواهیم دید؟

یک تحلیلگر بازارهای مالی گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن امسال ۳۵ درصد تورم در کشور وجود خواهد داشت و اگر نتوانیم صادرات نفتی را بهبود دهیم تورم به ۴۵ درصد هم خواهد رسید.

صدای بورس- مریم منیری، باتوجه به روند تورم از سال ۱۳۸۰ تا به حال و تورم واقعی که در ایران جاری بوده به این نتیجه می‌رسیم که اگر سال ۱۴۰۰ را با تورم خوش بینانه ۳۵ درصدی در نظر گرفته و تورم جهانی را در بدترین حالت ممکن۳ درصد در نظر بگیریم، دلار ۳۵ هزار تومانی غیرمنطقی نیست.

سجاد بوربور، مدیر عامل شرکت میداس سرمایه ضمن بیان مطالب بالا افزود: اگر دولت بتواند روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد آن هم با قیمت هر بشکه ۵۰ دلار و صادرات غیر نفتی مانند سال ۹۸ و یا ۹۷باشد، ( صادرات پتروشیمی۱۵ میلیارد دلار ، صادرات صنعتی ۲۰ میلیارد دلار و صادرات کشاورزی ۵ میلیارد دلار) جمعا با صادرات نفتی حدود ۸۰ میلیارد دلار امسال صادرات خواهیم داشت که مبلغ قابل توجهی نیست چرا که به همین میزان هزینه داریم.

وی ادامه داد: این هزینه شامل واردات ، چه واردات قانونی باشد و چه قاچاق می‌شود! نباید از این نکته غافل شد که سالانه حدود مبلغ ۱۵ میلیارد دلار واردات قاچاق در کشور ما صورت می گیرد. در واقع پولی در دست دولت نمی ماند که بخواهد سرکوب کند.

مدیرعامل شرکت میداس سرمایه با اشاره به اینکه خروج ارز را نیز نباید فراموش کرد، افزود: سال گذشته حدود ۷ میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور داشته ایم که این مبلغ در سال ۹۸ نیز به همین میزان بوده ؛ اما در سال ۹۶ حدود ۱۹/۵میلیارد دلار بوده است.

بوربور در ادامه تاکید کرد: با نگاهی به آمار و اعداد و ارقام متوجه می شویم، دلار ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان خیلی دور از دسترس به نظر نمی رسد. اما قیمت کف دلار با توجه به نقدینگی که در حال حاضر وجود دارد( تقریبا حدود ۴هزار هزار میلیارد تومان) و با تبدیل به نقدینگی دلاری ، می تواند روی ۲۴ هزار تومان باشد، در واقع دلار کمتر ۲۴ هزار تومان را نخواهیم دید.


بیشتر بخوانید:


وی در پاسخ به اینکه افزایش یا کاهش نرخ دلار چه تاثیری روی بازار سرمایه دارد، گفت: با توجه به اینکه ۷۰ درصد از شرکت های بورسی در ایران از دلار تاثیر می گیرند، افزایش نرخ دلار باعث افزایش شاخص نیز خواهد شد.

او با اعتقاد بر اینکه قیمت دلار از کف قیمتی ۲۴ هزار تومان پایین تر نمی آید، افزود: ممکن است دلار تا ۲۰ هزار تومان نیز برسد اما موقتی است. اگر دلار به این رقم برسد دلیلش این خواهد بود که انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و در واقع تفکرات هیجانی در کوتاه مدت می‌تواند روی بازار تاثیر داشته باشد. مدیرعامل شرکت میداس سرمایه با بیان اینکه در اواخر دهه ۸۰ حدود پول حاصل از فروش نفت بسیار زیاد بود، تاکید کرد: در آن زمان نیز تورم و رشد نقدینگی وجود داشت.

بوربور گفت: اگر توافقات برجام به نتیجه هم برسد، در کوتاه مدت ممکن است باعث کاهش نرخ دلار بشود اما با توجه به اینکه اقتصاد کشور ما مسیر درست و طبیعی را طی نمی کند،‌در بلند مدت تاثیر چندانی روی قیمت ها نخواهد داشت. وی در پایان خاطرنشان کرد: تفاضل رشد نقدینگی و رشد اقتصادی باعث به وجود آمدن تورم می شود. در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن امسال ۳۵ درصد تورم در کشور وجود خواهد داشت اما اگر نتوانیم صادرات نفتی را روی عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز نگه داریم، این درصد تورم به ۴۵ نیز خواهد رسید.

کد خبر 437664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =