۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
چرا در زمستان خاموشی داریم؟

قطعی برق در فصل زمستان می‌تواند شرایط دشواری را پیش روی کشور قرار دهد.

به گزارش صدای بورس، بخش عمده‌ای از زندگی بشر در قرن اخیر به حامل‌های انرژی وابسته شده است و استفاده از این حامل‌ها زمینه تغییر شگرف در صورت زندگی مردم را به وجود می‌آورد.آگاهی از اهمیت قابل توجه برق در زندگی مردم زمینه این مسئله را فراهم می‌کند تا بدانیم، قطعی این نعمت با ارزش چگونه می‌تواند تمامی بخش‌های زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار دهد.

قطعی برق زمستان از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک تر است

پدیده خاموشی، مسئله‌ای است که در طول سال‌های اخیر با قوت و ضعف ادامه داشته و این مسئله در سال گذشته با شدت بسیار بیشتری زمینه نارضایتی مردم را به وجود آورده است. در شرایطی که قطعی برق در سال‌های گذشته تنها در فصل تابستان و به سبب پاسخگو نبودن ظرفیت نیروگاهی به نیاز افسار گسیخته مصرف برق شکل می‌گرفت اما در یک سال گذشته علاوه بر فصل تابستان شاهد مسئله قطعی برق در فصل زمستان نیز بودیم.

نکته قابل توجه در مسئله قطعی برق زمستان، تفاوت دلایل شکل‌گیری این قطعی با خاموشی‌های تابستان است. بر همین اساس، خاموشی فصل زمستان به دلیل پاسخگو نبودن ظرفیت نیروگاهی کشور نبوده و این پدیده به دلیل کمبود سوخت‌های فسیلی ورودی به نیروگاه شکل می‌گیرد.

بر اساس مستندات متولیان صنعت برق در روزهایی از دی ماه و بهمن ماه سال ۱۳۹۹ تا ۶۰ میلیون متر مکعب گاز کمتر به نیروگاه‌های کشور می‌رسیده و همین مسئله در کنار کمبود ذخایر سوخت مایع منجر به خارج شدن نیروگاه از مدار تولید و ایجاد پدیده خاموشی شده است.


بیشتر بخوانید:


در همین راستا، در شرایطی که ظرفیت عملیاتی نصب شده نیروگاهی کشور، توان تامین نزدیک به ۵۵ هزار مگاوات را دارد اما این ظرفیت نصب شده در فصل زمستان در مواجه با اوج بار ۴۱ هزار مگاواتی ناتوان ماند.

به استناد اطلاعات بدست آمده از روابط عمومی شرکت توانیر، میزان ناترازی شکل گرفته به سبب محدودیت در تامین سوخت زمستان سال ۱۳۹۹ به بیشتر از ۵ هزار مگاوات رسیده بود.

قطعی برق در ۲ مقطع از سال زمینه تشدید نارضایتی را مهیا می‌کند

تجربه قطعی برق زمستان ۹۹ موید این امر است که این پدیده ممکن است در سال ۱۴۰۰ نیز تکرار شود.

با توجه به اینکه در تیر، مرداد و شهریور ماه سال ۱۴۰۰، قطعی برق زمینه نارضایتی‌های گسترده‌ای را به وجود آورد، طبیعتا قطعی برق به فاصله کمتر از ۵ ماه آن هم در زمستان پیش رو می‌تواند میزان نارضایتی ناشی از این مسئله را دو چندان کند.

به گزارش فارس، در همین رابطه مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی سابق صنعت برق در بیان محتمل بودن خاموشی‌های زمستانه گفت:« بر اساس برآوردهای ما در فصل زمستان حدود ۲۳۰ میلیون متر مکعب سوخت معادل به منظور تولید برق نیاز داریم اما چیزی که در فصل زمستان تحویل می‌گیریم، کمتر از ۱۰۰ میلیون متر مکعب است، بنابراین پدیده قطعی برق فصل زمستان ناشی از کمبود سوخت بحث بسیار جدی است.»

کد خبر 437612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =