۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
«دی» به سوددهی رسید

درآمد تسهیلات اعطایی بانک دی در تیرماه نسبت به خردادماه رشد ۳۹ درصدی داشته ولی هزینه سپرده حدود ۵ درصد بیشتر شده که به معنی بهبود تراز بانک است.

بانک دی در آستانه برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه است و قرار بود مجمع بانک در پایان تیرماه برگزار شود ولی به دلیل عدم ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده، لغو و به زمان دیگری موکول شد.

با مهلت سه ماهه به بانک دی برای ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۹ توسط سازمان بورس، به نظر می‌رسد مجمع بانک دی حداکثر تا آن زمان برگزار شود.
این در حالی است که بانک دی درسال‌های ماقبل به جای سود، زیان شناسایی می‌کرد، در سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۹ توانسته در گزارش تلفیقی حسابرسی نشده با سرمایه ۱۳۵ هزار میلیارد ریالی، برای هر سهم مبلغ ۳۸۵ ریال سود شناسایی کند.
این بانک برای پوشش زیان انباشته خود اقدام به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت کرده و سرمایه خود را از مبلغ ۶،۴۰۰ میلیارد ریال به ۱۳۵ هزار میلیارد ریال افزایش داده است. بررسی‌ها بیانگر آن است که هیأت کارشناسان رسمی، تجدید ارزیابی دارایی‌های طبقه سرمایه‌گذاری بلندمدت بانک را ۲۵۴ هزار میلیارد ریال برآورد کرده‌اند و بانک مرکزی نیز بر اساس آن، مجوز افزایش سرمایه ۱۴۳،۶۰۰ میلیارد ریالی را برای بانک دی صادر کرده که ۱۲۸،۶۰۰ میلیارد ریال آن از مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های بلندمدت تأمین شده است و ۱۵ هزار میلیارد ریال آن می‌تواند از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تأمین شود و اختیار آن برای مدت دو سال به هیأت مدیره بانک دی برای اجرا واگذار شده است. براساس تکلیف بانک مرکزی در ارائه مجوز افزایش سرمایه، هیأت مدیره بانک دی متعهد شده نسبت به سرمایه‌گذاری نگهداری شده برای فروش (سهام شرکت تولید نیروی برق دماوند) اقدام کند. بنابراین ۳۹.۶ درصد از کل سهام نیروگاه برق دماوند تقریبا ۱،۰۹۳،۶۹۹،۰۲۹ سهم در مجموع بهای تمام شده ۱۳،۶۵۷ میلیارد ریال (۱۲،۴۸۷ ریال به ازای هر سهم) به طبقه دارایی نگهداری شده برای فروش منتقل شده است. بانک دی که پیش از این گزارش حسابرسی نشده منتهی به پایان اسفند ماه ۹۹ را با سرمایه ۶۴۰۰ میلیارد ریالی اعلام کرده بود، اقدام به ارائه اصلاحیه‌ای با سرمایه ۱۳۵ هزار میلیارد ریال پس از انجام افزایش سرمایه کرد که بر اساس آن سود خالص تلفیقی بانک دی در پایان دوره یاد شده مبلغ ۵۲,۰۲۶,۷۸۱ میلیون ریال اعلام و با سرمایه ۱۳۵,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال برای هر سهم مبلغ ۳۸۵ ریال سود شناسایی کرد. در حالی که سال ماقبل زیان شناسایی کرده بود.

گزارش تلفیقی حسابرسی نشده سال ۹۹
اگرچه گزارش حسابرسی نشده بانک دی پر از نکات مثبت است که شرایط بانک دی را در سال مالی ۹۹ از سال‌های ماقبل مجزا می‌کند اما بانک تاکنون نتوانسته صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را به بازار ارائه کند. گزارش حسابرسی نشده صورت‌های مالی تلفیقی بانک دی برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۹ بیانگر آن است که بانک دی مبلغ ۵۹,۸۵۱,۳۱۹ میلیون ریال، درآمدهای عملیاتی کسب کرده است در حالی که در مدت مشابه سال قبل (۲۱,۵۱۲,۱۱۳) میلیون ریال زیان عملیاتی شناسایی کرده بود.

«دی» به سوددهی رسید

آنچه رشد درآمد عملیاتی بانک را در سال ۹۹ رقم زده، افزایش خالص درآمد سرمایه‌گذاری‌ها و مبادلات ارزی بوده است و همچنان هزینه سود سپرده‌ها، سبب شده تا خالص درآمد تسهیلات و سود سپرده‌ها، منفی باشد به طوری که در سال یاد شده خالص زیان تسهیلات و سپرده‌گذاری (۳۰,۴۹۸,۲۷۷) میلیون ریال ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۲۳ درصد بیشتر شده است. دیگر سرفصل درآمد عملیاتی، شامل خالص فروش و بهای تمام شده کالا و خدمات است که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۱۶۹ درصد رشد داشته است. خالص درآمد کارمزد هم رشد ۷۰ درصدی را تجربه کرده است. در نهایت خالص سود سرمایه‌گذاری‌ها با ۸۲۹ درصد افزایش و خالص معاملات و مبادلات ارزی با ۳۰۹ درصد رشد، بیشترین تاثیر را در افزایش درآمدهای عملیاتی تلفیقی بانک دی در سال ۹۹ داشته‌اند. به این ترتیب بانک دی توانست در سال ۹۹، مبلغ ۵۹,۸۵۱,۳۱۹ میلیون ریال درآمد عملیاتی کسب کند. این در حالی است که در بخش هزینه‌ها شاهد رشد ۵۳ درصدی هزینه‌های عمومی و اداری و شناسایی مبلغ (۱,۰۹۶,۷۲۵) میلیون ریال هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول بودیم که در سال ماقبل شناسایی نشده بود اما هزینه مالی با انجام تجدید ارزیابی دارایی‌ها، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت و به مبلغ (۵۰۸,۹۳۸) میلیون ریال رسید. در نهایت با کمک سایر درآمدهای غیرعملیاتی به مبلغ ۲,۵۱۱,۵۹۶ میلیون ریال، بانک دی توانسته به سود خالصی بالغ بر ۵۲,۰۲۶,۷۸۱ میلیون ریال دست یابد. در حالی که در سال ماقبل (۳۰,۸۳۵,۸۰۷) میلیون ریال زیان شناسایی کرده بود.

بررسی عملکرد بانک دی در سال ۱۴۰۰

«دی» به سوددهی رسید

بانک دی در ۴ ماه نخست سال جاری نیز خالص درآمدش از تسهیلات اعطایی به دلیل هزینه سود سپرده بالا، منفی شده اما ترازش نسبت به مدت مشابه بهتر شده است. این بانک در ۴ ماه نخست سال جاری مبلغ ۹,۲۰۶,۰۷۹ میلیون ریال درآمد از تسهیلات اعطایی داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰۷ درصد بیشتر شده است. از طرف دیگر هزینه سود سپرده بانک در ۴ ماه نخست سال مبلغ ۱۸,۶۱۷,۴۳۴ میلیون ریال ثبت شده که نسبت به مدت مشابه ۱۷ درصد بیشتر شده ولی تراز بانک به دلیل رشد درآمد تسهیلات اعطایی بهتر شده است.
عملکرد تیرماه
بانک دی در تیرماه سال جاری مبلغ ۲,۶۰۲,۷۴۱ میلیون ریال درآمد تسهیلات اعطایی داشته و مبلغ ۵,۱۰۹,۳۷۰ میلیون ریال هزینه سود سپرده پرداخته است در حالی که در خرداد ماه مبلغ ۱,۸۶۹,۰۵۳ میلیون ریال درآمد تسهیلات اعطایی داشته و مبلغ ۴,۸۷۷,۵۹۹ میلیون ریال سود سپرده پرداخت کرده است. همانطور که ملاحظه می‌کنید درآمد تسهیلات اعطایی بانک در تیرماه نسبت به خردادماه رشد ۳۹ درصدی داشته ولی هزینه سپرده حدود ۵ درصد بیشتر شده است و این به معنی بهبود تراز بانک است.

«دی» به سوددهی رسید

  • هفته نامه اطلاعات بورس - شمار ۱۱۱
کد خبر 437528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =