انضباط مالی، نقطه قوت برنامه های خاندوزی است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برخلاف رویه دولت‌های قبل به‌جای تمرکز بر جبران کسری بودجه از طریق افزایش بدهی به انضباط مالی دولت تاکید شده که می‌تواند موجب برقراری تراز عملیاتی دولت شود.

صدای بورس- مریم منیری، با آسیب‌شناسی وضعیت اقتصادی کشور که نتیجه دو دهه اعمال سیاست‌های پولی، مالی و اقتصادی بوده است به این نتیجه می‌رسیم که نگاه کوتاه مدت دولت‌ها و استفاده از ظرفیت‌هایی همچون بازار سرمایه برای تامین منابع و کاستی‌هایی که ممکن است در تراز عملیاتی شان وجود داشته باشد با منافع و اهداف بلندمدت متعارض است.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطالب بالا افزود: یکپارچگی و هماهنگی تیم اقتصادی دولت با سایر قوا، مزیت دولت جدید است و چنانچه در زمینه تجربه و تخصص برخی وزرا نسبت به وزرای پیشین در سطح پایی‌نتری از مدارج باشند در مقابل ، اقتدار و همسویی با سایر قوا موجب فزونی بهره وری و کارکرد ایشان خواهد شد .

وی افزود: وزیر معرفی شده جدید به‌عنوان سکاندار اقتصاد کشور اگر چه جوان است اما سابقه حضور در مرکز پژوهش ها و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نشان دهنده وقوف ایشان به مسایل مرتبط در حوزه اقتصاد است ضمن اینکه از لحاظ علمی و تخصصی نیز نمی‌توان فاصله چندانی بین ایشان با سایر وزرای ادوار پیشین که سابقه بیشتری در زمینه مطالعات اقتصادی داشته اند مشاهده کرد و بدلیل آگاهی از مسائل و چالش های اقتصادی در کشور به‌واسطه حضور موثر در کمیسیون اقتصادی مجلس و مشارکت در تدوین برنامه ششم و پیشنهاد دهنده قوانین بودجه سال ۱۴۰۰ و ارایه نظرهای راهبردی و اقتصادی را می‌توان از ویژگی نمونه ایشان یاد کرد.

آقا بزرگی گفت: همزمانی انتشار خبرهایی مبنی بر انتصاب صالح آبادی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی که ۱۰ سال تجربه حضور موثر در سازمان بورس و اوراق بهادار را دارد و به‌عنوان یکی از اعضای فعال در شورای عالی بورس که بالاترین رکن سیاست گذار بازار سرمایه است مزیتی ویژه در تیم اقتصادی دولت سیزدهم است که مطمئنا بازخورد مثبتی در هماهنگی بین دوبال بازار مالی کشور بوجود خواهد آورد .

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: هم اکنون که کشور با مشکلات و نابسامانی‌های اقتصادی زیادی از جمله کسری بودجه، بدهی وافر دولت به صندوق‌ها، بانک‌ها، پیمانکاران و .... مواجه است نمی‌توان انتظار داشت تنها با ارائه یک برنامه و در کوتاه مدت تحولی چشمگیر و موثر در وضعیت اقتصادی ایجاد کرد و انتظار رخدادی کوتاه مدت و نتیجه بخش، غیر کارشناسی و ناشدنی است .


بیشتر بخوانید:


نکات بارز برنامه‌های خاندوزی چیست؟

او در خصوص رئوس برنامه های خاندوزی گفت: اصلاحات اساسی در حوزه بازار سرمایه است و مهمترین ویژگی برنامه ارایه شده ایشان اصلاحات در نظام تأمین مالی (بانکی)، تامین مالی دولت و بخش غیر دولتی از بازار سرمایه و قرار دادن بخش غیر دولتی درحوزه تامین مالی از طریق از بازار سرمایه است که می تواند یکی از تحولات اساسی نسبت به سایر برنامه های وزرای پیشین قلمداد شود چرا که در سنوات گذشته اولین ماموریت هفتگانه بازار سرمایه در برنامه ارائه شده، تامین مالی دولت بمنظور کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ذکر شده بود .

آقابزرگی نقش بازار سرمایه در تأمین مالی را اصل مهمی دانست و تاکید کرد: تولید با توسعه بازار بدهی، متنوع‌سازی ابزارها و محصولات مالی در بازار سرمایه، تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام، اصلاح نظام حکمرانی شرکتی به منظور مدیریت تعارض منافع میان سهامداران عمده و خرد و ارائه مشوق برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم در بازار سرمایه نیز از نکات مهم برنامه ارائه شده خاندوزی است .

وی افزود: در حوزه درآمدهای مالیاتی، افزایش شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی به میزان ۵۰ درصد وضعیت فعلی درنظر گرفته شده و هدف آن کاهش فاصله طبقاتی از طریق وضع پایه‌های جدید مالیاتی (مالیات بر مجموع درآمد، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ثروت و تعدیل نظام اخذ مالیات با هدف کاهش فرار مالیاتی ) است که می‌تواند حس امیدواری و فراگیر در آحاد مالیات دهندگان به پیاده سازی نظام مالیاتی عادلانه و شفاف ایجاد کند.

این کاشناس بازار سرمایه در پایان گفت: ارتقای بهره‌وری در مدیریت دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی نکته مهمی است و برخلاف رویه دولت‌های قبل به‌جای تمرکز وافر بر جبران کسری بودجه از طریق افزایش بدهی برای دولت به انضباط مالی دولت تاکید شده است که این برنامه می‌تواند موجب برقراری تراز عملیاتی دولت شود همانطور که در اقتصاد ایران در طول چند دهه گذشته همواره کسری در تراز عملیاتی یکی از عوامل رشد پایه پولی در اقتصاد بوده و رشد پایه پولی یکی از عوامل مهم شکل‌دهنده تورم در اقتصاد کشور بوده است و نتیجه تورم ایجاد نابرابری و فقر گسترده در کشور بوده است .

کد خبر 437298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =