وزرای پیشنهای رییسی، مرد روزهای سخت هستند؟

رییسی در حالی کابینه خود را معرفی کرد که بهارستان نشینان مواضع موافق و مخالف خود را مطرح کردند.

به گزارش صدای بورس، بالاخره بعد از فراز و نشیب ها و گمانه زنی ها درباره اینکه کدام وزیر پیشنهادی ابراهیم رییسی رای اعتماد از خانه ملت می گیرد، اسامی نهایی اعلام شد و مجلسیان به بررسی پرداختند.

در ابتدای این جلسه محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس با اشاره به وزای پیشنهادی کابینه رییسی، گفت: در صحن مجلس در چند روز آینده، کارهای مهم و حساسی را به دوش داریم. وزراء پیشنهادی طبق آئین نامه مجلس در جلسات کمیسیون‌ها شرکت و همه نمایندگان چهره به چهره با وزراء صحبت کردند.

فرصت خدمت کوتاه است و مشکلات مردم

در این مراسم ابراهیم رییسی در جایگاه حاضر شد و به دفاع از کابینه پیشنهادی خود پرداخت؛ وی تاکید کرد که اولویت نخست دولت سیزدهم مهار کروناست.

وی ادامه داد: می دانیم فرصت خدمت کوتاه است و مشکلات مردم بسیار و این بار امانت جز با حمایت خداوند و اراده تحول به سر منزل نخواهد رسید. اکنون زمان حرکت شجاعانه و مردمی است تا با بهره گیری از پتانسیل های مردمی و همراهی مجلس انقلابی زمینه ساز تحول باشیم. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تعالی فرهنگ اسلامی ایرانی، اقتصاد مقاومتی، بهبود معیشت جامعه و توسعه روابط بین المللی بر اساس منافع ملی و الهام بخشی بر اساس اسلام ۵ محور دولت من است.

موافقان و مخالفان چه گفتند؟

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین زاده بحرینی ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کابینه پیشنهادی به ایراد سخنانی پرداخت. وی گفت: رئیس جمهور دولت سیزدهم برنامه فراوزارتخانه‌ای ندارد.

وی ادامه داد: در مجموع حضور جوانان با نشاط و خوش فکر و عالم این کابینه مورد قبول است و باید تشکر کنیم، اما امروز در اختیار ماست و از هفته‌های قبل درباره‌اش گفت‌وگو کرده‌ایم، مجموعه‌ای از برنامه‌های مجزا و متفرقه است، نه برنامه‌های فرا وزارتخانه‌ای.

بحرینی بیان کرد: بسیاری از برنامه‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی خوب است، اما ترکیب آن‌ها در خط مشی رئیس‌جمهور بررسی نشده است. از دولت توقع داشتیم برنامه جامع و منسجم ارائه می‌کرد که هر بخش را یک وزیر متقبل می‌شد. عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: بسیاری از مسائل امروز ایران وزارتخانه‌ای است و ردی از آن‌ها در برنامه هر کدام از وزرا نمی‌بینیم.

بانک اسلامی و بدون ربا خواهیم داشت؟

حسن نوروزی، نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کابینه دولت سیزدهم گفت: وزرای پیشنهادی در رابطه با مبارزه با فساد چقدر می‌خواهند کار کنند؟ آیا بناست بانک اسلامی و بدون ربا داشته باشیم یا همچنان وضعیت کنونی را ادامه می دهند؟


کل کابینه دولت برای حل مشکل کرونا وارد میدان شود

ملک فاضلی، نماینده سراوان به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم در جلسه علنی با اشاره به مشکلات جامعه اظهار کرد: در حال حاضر اولین مشکل جامعه بیماری کروناست که رفع آن محدود به وزارت بهداشت نیست و باید کل کابینه در خدمت آن باشند. همان طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید واکسیناسیون شرط اول قرار گیرد و برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

تقویت معیشت مردم و سرمایه اجتماعی سرلوحه کابینه رئیسی خواهد بود

سید محمد مولوی، نماینده مردم آبادان به عنوان موافق کابینه دولت سیزدهم و در مخالفت با ادعای یک نماینده مبنی بر نبود برنامه مدون وزرا در دولت سیزدهم گفت: اگر دقت می‌کردید و برنامه‌ها را با دقت می‌خواندید، متوجه می‌شدید. ما در چند سال گذشته در زمینه سرمایه اجتماعی آسیب دیده‌ایم. همه تلاش دولت رئیسی احیاء سرمایه اجتماعی خواهد بود.

با چه برنامه‌ای می‌خواهید تورم بالای ۴۵ درصد را کنترل کنید؟

علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری به عنوان مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: مخالفتم با برنامه شما از باب این است که مشکلات مردم دنبال شود. امروز نگرانی مردم از باب گرانی است، مردم از ما می‌پرسند که تورم بالای ۴۵ درصد کِی و براساس چه مدلی قرار است مهار شود؟

سلیمی: با اصول و خط مشی کلی کابینه رئیسی موافق هستم

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در جلسه علنی مجلس به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: شرایط کشور شرایطی نیست که معطل بمانیم و باید با سرعت عمل کنیم، البته توجه به سرعت به این معنا نیست دقت به حاشیه برود، مجلس رویکرد نظارتی خود را دارد. آقای رییسی هم اشاره کردند که اگر وزرا لحظه ای از برنامه ها و اصول کلی حاکم بر رویکرد دولت تخطی کنند، تعارف نداریم.

امروز همه باید در جهت رفع مشکلات اساسی کشور گام بردارند

عبدالله ایزدپناه هم به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: امروز در چنین شرایط سخت و دشواری باید آحاد ملت، نخبگان جامعه و مجلس انقلابی همدل و همراه در جهت رفع مشکلات اساسی کشور و تحقق شعار ایران قوی گام بردارند.


مخالفت صریح رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس با کابینه دولت سیزدهم

جلال محمودزاده رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس یازدهم به عنوان مخالف صریح کابینه دولت سیزدهم خطاب به رئیسی اظهار کرد: چه کسی در لیست فعلی وزراء از جناح‌های مخالف است که بگوییم فراجناحی انتخاب کردید؟ با این تیم اقتصادی که فقط از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده‌اید، نمی‌توانید به جنگ مشکلات اقتصادی بروید.

روحیه انقلابی، جهادی و مبارزه با فساد در کابینه پیشنهادی دیده می شود

لطف الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: در برنامه های رئیس جمهور نکات مهمی وجود دارد که بنده به برخی از آن ها می پردازم. در کنار مشکلات معیشتی مردم، برقراری عدالت و مبارزه با فساد جزو خواسته های اصلی آنان است که در برنامه رئیس جمهور با کیفیت بالا وجود دارد.

جای خالی بانوان

حسن محمدیاری نماینده توالش و رضوانشهر به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم از استفاده نشدن از ظرفیت بانوان در کابینه انتقاد کرد و گفت که بانوان بخش زیادی از جامعه را تشکیل می‌دهند و در کابینه دولت سیزدهم به آنها توجه نشده است.

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس به عنوان مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: انصافا در کنار برخی وزرای کارآمد و متناسب با بیانیه گام دوم حضرت آقا، ایرادهای جدی بر چینش کابینه وارد است، آنچه حیرت آور و بلکه تاسف بار است عدم استفاده از ظرفیت بی بدیل بانوان در کابینه حضرتعالی می باشد، نمی توان شعار شایسته سالاری داد ولی چشم ها را بر این ظرفیت بی بدیل بست.

علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان به عنوان موافق برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: نخبگان بزرگی در سطح کشور و در بین جوانان و بانوان حضور دارند که انتظار می رود از آن ها برای حل مشکلات کشور استفاده شود.

دور باطل سیکل جابجایی مدیران

رحیم زارع، نماینده مردم آباده به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: از نمایندگانی که در خصوص جوان گرایی در چینش کابینه انتقاد می کنند تعجب می کنم؛ وضعیت امروز کشور در حوزه های مختلف نتایج عملکرد مدیران پیر است. تا کی می خواهیم به سیکل باطل جابجایی مدیران پیر ادامه دهیم؟

رفع خود تحریمی‌، اولویت اول

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: اصلاح نظام یارانه‌ای و گمرکی، رفع موانع تولید، رفع خود تحریمی‌ها در برنامه دولت شما باید مورد تاکید قرار گیرد.

حقوق و اموالتان را شفاف کنید

محمدرضا صباغیان بافقی، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به عنوان مخالف کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم به ضرورت شفافیت فردی رئیس جمهور و وزرا اشاره کرد و گفت: آقای رئیسی شما باید شفافیت ایجاد کنید لذا به همراه وزرایتان اموالتان را به صورت کتبی و عمومی و همچنین حقوق دریافتی‌تان را اعلام کنید تا شفافیت سراسر کشور را فرا بگیرد؛ البته این کار را نمی‌کنید چون قبلا هم گفته بودید اما به آن عمل نکردید. مردم تشنه عدالت هستند. امروزه اجرای عدالت برای پرداخت حقوق‌ها دارای اهمیت است؛ این مجلس اجازه داد مسئولان ۱۷ برابر از حداقل پایه حقوق بیشتر دریافت کنند لذا باید این قانون را اصلاح کنید. بنابراین نباید به طرح کلیات و صحبت‌های کلیشه‌ای بپردازیم.

کد خبر 437259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =