آقای وزیر برای ورود بیمه به بورس اقدام کند

یک تحلیل گر بازار بیمه اعلام کرد: یکی از اقدامات وزیر اقتصاد که برای بهبود صنعت بیمه ضرورت دارد تاسیس شرکت ملی بیمه اتکایی با نظارت و سرمایه دولت و مشارکت مردم از طریق بورس است.

صدای بورس- مریم منیری، برنامه هایی که در خصوص مشکلات و چالش های بیمه ای در کشور و ورود شرکت های بیمه ای به بورس، توسط وزیر اقتصاد و امور دارایی پیشنهادی دولت سیزدهم مطرح شد؛ مسائلی هستند که صنعت بیمه در کشور ما سال هاست با آن سر و کار دارد.

حمیدرضا حاجی اشرفی، تحلیلگر بازار بیمه ضمن بیان مطالب بالا افزود: برای ورود بیمه به بورس دو روش وجود دارد، روش اول این است که شرکت های بیمه مانند دیگر شرکت های تولید کننده صنعتی، خدماتی و مالی سهام خود را در بورس عرضه کنند تا خرید و فروش روی آن انجام شود. در این صورت هم شرکت های بیمه ای و هم مردم منتفع خواهند شد.

وی ادامه داد: روش دیگر این است که مانند دوره آخر دولت دوازدهم شرکت های بیمه سرمایه خود را در بورس وارد کرده و به خرید و فروش سهام سایر شرکت ها بپردازند.

این تحلیلگر بیمه در پاسخ به اینکه آیا صنعت بیمه می تواند از سرمایه سهامداران خرد در زمان نوسانات قیمت ها حمایت کرده و پشتیبان بازار سرمایه باشد یا خیر گفت: قرار بوده صنعت بیمه از ۲۰ سال گذشته روی این موضوع مطالعات عمیق انجام دهد و از خارج از کشور الگو برداری کند تا در نهایت بتوانند بستری را فراهم آوردند تا در صورتی که سهامداران خرد اگر سهامی را به قیمت واقعی خریداری کنند و مشاور داشته باشند، صنعت بیمه از نوسان شدید سهام آنها حمایت کرده و اجازه ندهد سرمایه خود را از دست بدهند.


بیشتر بخوانید:خاندورزی، برنامه‌های‌بورسی‌اش را منتشر کرد


وی تضمین امنیت سرمایه سرمایه گذاران بیمه ای را امری مهم دانست و گفت: صنعت بیمه به خصوص بیمه مرکزی ایران باید روی این مساله سرمایه گذاری کند.

به گفته او یکی از اقداماتی که برای بهبود صنعت بیمه در کشور ما ضرورت دارد تاسیس شرکت ملی بیمه اتکایی با نظارت و سرمایه دولت و مشارکت مردم از طریق بورس است.

حاجی اشرفی سهم اتکایی اجباری بیمه مرکزی ایران را مهم ترین چالش صنعت بیمه دانست که وزیر اقتصاد دولت سیزدهم باید به آن توجه کند و تاکید کرد: در قانون برنامه ۵ ساله چهارم، پنجم و ششم توسعه قرار بر این است تا در دخالت در خرید و فروش بیمه نامه خاتمه یابد و بیمه مرکزی نقش نظارتی خود را در پیش گیرد.

وی ادامه داد: تا زمانی بیمه مرکزی ایران از حوزه اجرا و دخالت در بازار بیمه به عنوان نهادی که بر خرید و فروش بیمه مشارکت دارد، خارج نشود و در واقع به کار اصلی خود که یک نهاد نظارتی است نپردازد؛ مشکلاتی که در این چند دهه دامن گیر صنعت بیمه بوده ادامه دار خواهد بود.

این تحلیلگر بازار بیمه با تاکید بر اینکه روش نوآوری در ارائه محصولات بیمه ای در ایران محدود است، گفت: خرید و فروش بیمه نامه، پرداخت خسارت، داوری و حل و فصل اختلافات بین بیمه گر و شرکت های بیمه ای از جمله مواردی است که صنعت بیمه ما باید بیشتر به آن بپردازد چرا که در تمام دنیا فین تک ها به این مسائل رسیدگی می کنند اما در کشور ما توجهی به این مسائل نمی شود.

کد خبر 437131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =