افزایش ۵۵ درصدی سود عملیاتی «وصندوق»

بازدهی کل سهم وصندوق از ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷.۷۴ درصد و بازدهی شاخص کل در این مدت حدود ۹درصد بوده است.

به گزارش صدای بورس، ارزش پرتفوی بورسی وصندوق در پایان تیرماه ۵۴۲,۴۵۴ میلیارد ریال بوده است و بازدهی تیرماه پرتفوی بورسی آن حدود ۴ درصد بوده ‌است.

این رقم در خرداد ۵۲۲,۳۷۹ میلیارد ریال بوده و در زمان نوشتن این گزارش (در تاریخ ۱۸ مرداد) به ۶۱۷،۸۰۵ میلیارد ریال افزایش یافته است. طبق محاسبات انجام شده، خالص ارزش هر سهم شرکت صندوق بازنشستگی کشوری ۳۷،۲۳۷ ریال می‌باشد که جزئیات آن در جدول زیر ارائه شده است:

افزایش ۵۵ درصدی سود عملیاتی«وصندوق»

بازدهی کل سهم وصندوق از ابتدای سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷.۷۴ درصد و بازدهی شاخص کل در این مدت حدود ۹درصد بوده است.

بررسی ترکیب سرمایه‌گذاری

بهای تمام شده سرمایه گذاری های «وصندوق» در پایان تیرماه سال جاری مبلغ ۷۸,۷۸۲,۸۲۷ میلیون ریال ثبت شده که از این مبلغ ۵۶,۹۱۸,۳۰۱ میلیون ریال بهای تمام شده پرتفوی بورسی و مبلغ ۲۱,۸۶۴,۵۲۶ میلیون ریال بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی شرکت است.

با توجه به اینکه زمینه فعالیت شرکت که حوزه نفت و گاز و پتروشیمی است، براساس بهای تمام شده، ۶۶ درصد وصندوق را پرتفوی بورسی و مابقی را پرتفوی غیر بورسی تشکیل می دهد.

مهمترین شرکت‌های بورسی عبارتند از پتروشیمی جم، پتروشیمی خارک، پتروشیمی فن آوران، نفت ایرانول، پتروشیمی امیرکبیر، پتروشیمی نوری. همچنین مهمترین شرکتهای غیربورسی شرکت نیز عبارتند از صبافولاد خلیج فارس، پروشیمی مسجد سلیمان، پتروشیمی ایلام.

بررسی گزارش سه ماهه

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری توانسته در سه ماهه نخست امسال ۱۵۴ ریال سود به ازای هر سهم شناسایی کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۳۱ درصدی همراه بوده است. با توجه به اینکه عمده سود سهام دریافتی شرکت از شرکتهای پتروشیمی جم، نفت ایرانول و پتروشمیران بوده و سود آنها همزمان شناسایی می شود و همچنین سال مالی تعدادی از شرکت‌های غیربورسی نظیر خدمات گستر صباانرژی و صبافولاد منتهی به آذرماه می‌باشد و هنوز شناسایی نشده است، بخش عمده درآمد شرکت در پایان سال مالی محقق خواهد شد.

این شرکت در سه ماه نخست سال مبلغ ۴,۹۸۰,۱۱۸ میلیون ریال درآمد عملیاتی کسب کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵درصد بیشتر شده است.

عمده دلیل رشد درآمد عملیاتی، افزایش درآمد سود سهام است که با تحقق ۳,۷۹۰,۵۵۷ میلیون ریال سود سهام، توانست کاهش سود فروش سرمایه گذاری ها را پوشش دهد. درآمد سود سهام در بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵۴درصد بیشتر بود.

هزینه های عملیاتی شرکت نیز ۱۰۸درصد افزایش داشت و در نهایت سود عملیاتی بالغ بر ۴,۸۹۸,۹۶۰ میلیون ریال حاصل شد که ۵۵ درصد بیشتر از مدت مشابه است.

شرکت در سه ماه نخست سال سایر هزینه های غیر عملیاتی شناسایی کرد و در نهایت سود خالصی بالغ بر ۴,۱۶۵,۹۵۱میلیون ریال برای شرکت حاصل شد.

شایان ذکر است طرح توسعه شرکت پلیمر پاد جم زیر مجموعه ی شرکت پتروشیمی جم در سال جاری تاثیری در سود شرکت نخواهد داشت زیرا در دی ماه ۱۳۹۹ قرارداد شرکت جندی شاپور، پیمانکار پروژه به اتمام رسیده و هم اکنون در حال تعیین فصل مشترک با پیمانکار پیشین بوده و پیمانکاران جدید مهندسی و اجرا انتخاب شده اند و با توجه به عدم بهره برداری طرح در سال ۱۴۰۰، این طرح تاثیری بر سود آوری شرکت نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید:

«وصندوق» ۲۰۰ تومان سود داد


برنامه‌های آتی:

شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در نظر دارد در سال جاری سرمایه خود را از ۲۷،۰۰۰ میلیارد ریال به ۴۱،۰۲۰ میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی برساند. همچنین شرکت پیش بینی کرده است در سال ۱۴۰۰ به سود خالص ۱۰۷،۴۶۱ میلیارد ریالی معادل ۲،۶۲۰ ریال به ازای هر سهم با سرمایه جدید دست یابد. همچنین لازم به ذکر است شرکت در نظر دارد شرکت‌های صبافولاد خلیج فارس، فولاد اکسین خوزستان، نیروآتیه صبا، پتروشیمی مسجد سلیمان و خدمات گستر صباانرژی را در بازار فرابورس عرضه نماید.

شرکت همانند گذشته در راستای بهبود ارزش پرتفوی گام برمی دارد. در راستای سیاست های صندوق بازنشستگی کشوری، در جهت حفظ هلدینگ‌های تخصصی، خروج از شرکت‌های خارج از موضوع هلدینگ مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت مناسب بودن شرایط اقدامات لازم برای فروش و یا خرید شرکت‌های فعال در حوزه نفت و انرژی و نیروگاهی صورت خواهد گرفت.

هلدینگ انرژی صندوق بازنشستگی در نظر دارد در سال مالی ۱۴۰۰ با انجام حمایت‌های لازم از شرکت‌های زیرمجموعه (مانند شرکت در افزایش سرمایه‌ها و ارایه راهکارهای مناسب و نظارت و ...) به بهبود شرایط شرکت‌ها کمک نماید تا در راستای اهداف هلدینگ و ادامه روند سودآوری خود گام بردارد.

کد خبر 436921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =