تحلیل رویه معامله گران / پیش بینی بازار ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از روند نزولی شاخص، رفتار معامله گران در خرید و فروش متفاوت شده است و تجربه تلخ قفل شدن‌ها در صفوف فروش در ذهنیت معامله گران بازار باقی ‌مانده است.

مژده ابراهیمی - صدای بورس؛ در بازار امروز سهام شرکت های لاستیک و پلاستیک با خبر افزایش نرخ تایر، سبزپوش شدند. همچنین انتظار نوسان مثبت در روزهای آینده برای شاخص این صنایع دور از انتظار نیست.

ایمان حسن نژاد، کارشناس تحلیل کارگزاری امین آوید در گفت و گو با صدای بورس گفت: در پایان معاملات روز جاری، ارزش معاملات خرد ۸،۳۵۲ میلیارد تومان بود که بالاترین ارزش معاملات در سال ۱۴۰۰ است و می‌تواند خبر خوبی برای بازار سهام باشد.

وی افزود: به علاوه شاخص کل با رشد ۱.۴۴ درصدی همراه بود که باز هم نسبت به شاخص هم‌وزن از رشد بیشتری برخودار بوده است.


بیشتر بخوانید:

افزایش ۵۰ درصدی نرخ تایر ابلاغ شد


تجربه تلخ قفل شدن‌ها

کارشناس تحلیل کارگزاری امین آوید بیان کرد: باتوجه به رشد بیشتر شاخص‌کل نسبت به شاخص هم‌وزن در روند صعودی اخیر و رسیدن قیمت سهام به اصطلاح شاخص ساز به مقاومت تکنیکالی خود در روزهای اخیر در میان برخی اهالی بازار این دیدگاه وجود داشت که چرخش پول به سمت سهام با ارزش بازار کمتر، خواهد بود و شاخص هم‌وزن ‌می‌تواند این جاماندگی خود را جبران کند و در رشد از شاخص کل پیشی بگیرد، اما باز هم سهام شاخص ساز تمایل معامله گران را به سمت خود معطوف داشته و به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از روند نزولی شاخص، رفتار معامله گران در خرید و فروش متفاوت شده است و تجربه تلخ قفل شدن‌ها در صفوف فروش در ذهنیت معامله گران بازار باقی ‌مانده و تحلیل در بازار جای بیشتری برای خود باز کرده است و صرفا رشد یا عدم رشد نماد، مبنای معامله قرار نمی‌گیرد.

حسن نژاد تصریح کرد: با وجود بهتر شدن نرخ رشد در شاخص هم‌وزن به نظر می‌رسد مادامی که ذهنیت معامله گران درگیر با وقایع سال گذشته است و سهام با قدرت نقدشوندگی بهتر over value نشده است این روند ادامه داشته باشد.

انتظار نوسان مثبت بازار در روزهای آینده

به گفته وی در روز جاری در سهام با ارزش بازار بالا، صنعت شیمیایی با وجود رشد بالای شاخص این صنعت و فلزات اساسی؛ باوجود افت قیمت های جهانی محصولات فلزی مورد توجه حقیقی ها بوده است که این رفتار معامله‌گران می‌تواند ناشی از انتظار روندی صعودی در قیمت دلار باشد.

حسن نژاد عنوان کرد: در سایر صنایع نیز، سهام شرکت های لاستیک و پلاستیک با خبر افزایش نرخ تایر سبزپوش شدند و صنعت زراعت نیز که مورد توجه حقیقی ها بوده است. انتظار نوسان مثبت در روزهای آینده برای شاخص این صنایع دور از انتظار نیست.

کد خبر 436896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =