افزایش قیمت کامودیتی ها در یک سال اخیر

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: به رغم اینکه صحبت درباره آینده صنایع پیشرو سخت خواهد بود، اما به نظر می رسد با ورود سیمان و سنگ آهن به بورس کالا شاهد افزایش سودآوری در این دو حوزه بوده‌ایم.

صدای بورس- مریم منیری، با توجه به شرایط موجود و مبهم بودن برجام اظهار نظر درباره آینده صنایع پیشرو سخت خواهد بود. درست است که کمی از توافق دور شده ایم اما به معنای آن نیست که لزوما توافق انجام نخواهد شد و ممکن است در طولانی مدت صورت گیرد.

حامد فلاح جوشقانی، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه به طور قطع نمی توان گفت توافق در آینده صورت نمی گیرد، افزود: البته ناگفته نماند اگر توافق زودتر به نتیجه می رسید ممکن بود قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان نیز می رسید اما آنچه واضح است اینکه با توجه به کسری بودجه دولت و نقدینگی در حال چاپ، حتی اگر برجام به نتیجه برسد احتمال اینکه دلار ارزان تر شود، بعید به نظر می رسد؛ این در حالی است که اگر در برجام به نتیجه نرسیم، ممکن است شاهد نرخ های بالاتر دلار نیز باشیم.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: یک متغیر دیگر که در بازار اثر گذار خواهد بود، قیمت‌های جهانی است.در یک سال اخیر کامودیتی ها افزایش قیمت جهانی چشمگیری داشته‌اند.

جوشقانی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر اینکه قیمت برخی از کالاها مثل سنگ آهن اختلاف زیادی با قیمت بازار جهانی دارد. با ورود سنگ آهن به بورس کالا این اختلاف قیمت می تواند کاهش پیدا کند چرا که یکی از سهامی که در بازار خوب خریداری شده سهام سنگ آهن است که با توجه به افزایش قیمت جهانی این اتفاق خوبی بوده و می تواند تاثیر مضاعفی بر قیمت فروش در بازارهای داخلی و افزایش سودآوری هایشان داشته باشد.

وی تاکید کرد: در حوزه پتروشیمی نیز با توجه به افزایش قیمت جهانی اگر نرخ دلار ثابت شود می تواند سودآوری بیشتری به همراه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه صنایع سیمانی را از دیگر صنایعی که در این شرایط بازار می تواند مورد توجه فععالان بازار قرار بگیرد، نام برد و ادامه داد: صنعت سیمان با توجه به ورود به بورس کالا و آزادسازی قیمت و خروج از دست واسطه های پر قدرت می تواند روند افزایش فروش و بالطبع سود آوری بیشتری به همراه داشته باشد و یکی از صنایعی است که در کوتاه مدت و میان مدت مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار خواهد گرفت.

کد خبر 436585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =