علائم رونق در طالع  بازار

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: سرمایه گذاران و فعالان بازاربه شدت پیگیر وضعیت مذاکرات و سیاست های دولت آینده هستند تا بر اساس آن تصمیمات بلند مدت خود را بگیرند.

صدای بورس- مریم منیری، بازار سرمایه این روزها در حال تثبیت وضعیت خود در محدوده بالای شاخص یک میلیون و سیصد هزار واحدی است. پس از بازدهی و رشد خوب شاخص در این دو ماه از کف روند نزولی خود بازار روند مثبت را تشکیل داده است بنابراین اکنون می توان به این روند اعتماد کرد.

مجتبی شهبازی، کارشناس بازار سرمایه، ضمن بیان مطلب بالا افزود: البته در این میان با اما و اگر های مختلفی هم در مورد افق پیش رو در ماه های آینده روبرو هستیم. مقاومت‌های تکنیکالی از یک طرف و آغاز به کار دولت جدید که هنوز هیچ گونه تحلیل مستندی از سیاست‌هایش در میان جامعه وجود ندارد و حتی مشخص نبودن تیم اقتصادی دولت جدید از طرفی دیگر باعث سردرگمی تمامی فعالان اقتصادی شده است.

وی با اشاره به اینکه حجم معاملات در هفته های اخیر تغییرات محسوسی داشته است، ادامه داد: بخشی از نقدینگی پارک شده در اوراق با درآمد ثابت به سمت خرید سهام صنایع مختلف وارد شده است. اما آنچه سایه خود را بر بازار گسترانده ابهامات مختلف در رابطه با سیاست های دولت آینده و وضعیت پرونده های بین المللی ایران از جمله FATF و برجام است.

شهبازی با تاکید بر اینکه تحلیل شرایط آینده بازار تقریبا به توافق یا عدم توافق برجام و پیوستن یا نپیوستن ایران به FATF وابسته خواهد بود، گفت: اگر توافقات انجام شود به طور قطع با سرازیر شدن دلارهای بلوکه شده و فروش مجدد نفت، دولت برای رضایت عمومی نرخ ارز را تقریبا ثابت نگه می‌دارد بنابراین ممکن است در این حالت سهم شرکت‌های صادرات محور بعد از یک سال افق جذابی نداشته باشند. اما اگر توافقی صورت نگیرد با میزان نقدینگی که در کشور وجود دارد که در ماه‌های اخیر هم افزایش شدیدی داشته قطعا این سیل نقدینگی به تمامی بازارهای سرمایه گذاری از جمله بازار سرمایه دوباره برمی گردد و موجب رشد شاخص خواهد شد.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: در این میان وضعیت سایر بازارهای رقیب از جمله مسکن به دلیل اصلاح نشدن قیمت موجب خواهد شد اولین گزینه های ورود نقدینگی همین بازار سرمایه باشد آن هم به دلیل وضعیت خوب سودآوری و اصلاح خوبی که داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: با نگاهی به وضعیت قیمت های جهانی در می یابیم بعد از اتمام دوران پاندمی کرونا احتمال رونق اقتصاد جهانی وجود دارد، بنابراین ریسک خاصی از سمت قیمت های جهانی بر بازار سرمایه ما وجود ندارد و قیمت های کالاهای داخلی نیز رشد خود را داشته است.

شهبازی با بیان اینکه اخبار رسیده از مجامع شرکت‌ها حاکی از آن است که وضعیت تولید در شرایط خوبی به سر می برد، گفت: با رفع تحریم ها قطعا با افزایش فروش و کاهش هزینه ها روبرو خواهیم بود. در مجموع آنچه مشهود است سرمایه گذاران و فعالان بازار به شدت پیگیر وضعیت مذاکرات و سیاست‌های دولت آینده هستند تا بر اساس آن تصمیمات بلند مدت خود را بگیرند.

کد خبر 436543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =