دلار بالاتر از ۲۶ هزار تومان / لبخند بازار به کالایی‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به رشد جهانی بورس ها و از سوی دیگر نرخ ارز به نظر می‌رسد محصولات شرکت‌های فولادی ، پتروشیمی و پالایشگاهیا رشد خوبی را تجربه کنند.

صدای بورس- مریم منیری، با نزدیک شدن به تحلیف گمانه زنی ها نسبت به کابینه ریاست جمهوری بیشتر شده و حتی لیست برخی اسامی نیز منتشر شده اما به این شنیده ها نمی توان تکیه و وزرای احتمالی را پیش بینی کرد.

مصطفی مصری‌پور، مسئول کانون پول و بازار سرمایه شورای ائتلاف استان اصفهان در خصوص تحلیف و اتفاقاتی که بعد از آن خواهد افتاد، گفت: این اتفاقات تاثیری بر کلیت روند بازار ندارد، زیرا همزمان با انتخابات تکلیف بازارها هم مشخص شد و اگر قرار بود واکنشی را در بازار شاهد باشیم تا الان دیده بودیم ضمن آنکه برای تعیین تکلیف در روند کلی بازار باید به متغیرهایی توجه کرد که به طور کامل در اقتصاد تاثیرگذارند، اما با توجه به شرایط موجود قرار نیست تغییری در این متغیرها ایجاد شود یا اگر اراده ای بر آن باشد در کوتاه مدت نمی تواند اثر گذار باشد.

مصری پور افق برجام و رفع تحریم ها را مهم ترین بحث این روزها دانست و گفت: با توجه به صحبت هایی که در چند روز اخیر مطرح شده چه در داخل و چه در خارج از کشور همچنان نمی توانیم در کوتاه مدت منتظر توافق باشیم بنابراین شوکی که برخی در اسفند ماه ۹۹ منتظرش بودند و توقع توافق و اتفاقاتی که بعد از آن صورت می گیرد را داشتند ، رخ نداد و تحریم همچنان به قوت خود باقی‌است.

وی در ادامه گفت: باید با دانستن این موضوع که تحریم سر جای خود باقی خواهد ماند و حتی ممکن است شدیدتر شود، دلار را به متغیرهای پولی خود مرتبط کرد که با توجه به اینکه سرعت خلق پول در کشور ما به شدت زیاد بوده و حتی اخیرا کارشناسان اقتصادی وابسته به دولت فعلی نیز هشدارهای جدی در رابطه با تنخواه دولت نزد بانک مرکزی و چاپ پول داده اند؛ این امر غیر ممکن خواهد بود؛ ضمن اینکه دولت اوراقی نیز در ۵ ماه اخیر به طور جدی نفروخته است.

مصری پور کسری بودجه را مبلغی معادل ۳۵۰ هزار تا ۵۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: کسری منابع خارج از کشور نیز عملا صرف واردات واکسن شده و مقدار قابل‌توجهی نیست که بتواند دردی را دوا کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه تورم ۴۵ تا ۵۰ درصدی توسط بانک مرکزی هر ماه اعلام می شود، بیشترین فشار تورم روی مواد غذایی و مصرفی بوده و به تدریج تاثیر خود را روی سایر بازارها خواهد گذاشت.


بیشتر بخوانید:


پیش بینی بازارهای موازی در دولت سیزدهم

مسئول کانون پول و بازار اصفهان در خصوص روند قیمتی بازار طلا گفت: با توجه به افق تورمی که در امریکا روی انس وجود دارد احتمال دارد قیمت انس افزایش یابد و از محدوده ۱۸۰۰ دلاری به سمت ۲۰۰۰ دلار حرکت کند که این موضوع به واسطه نرخ ارز داخلی می تواند تاثیر بسیار مثبتی روی بازار طلا در کشور ما داشته باشد.

وی نرخ ۲۶ هزار تومانی برای دلار را ثابت دانست و ادامه داد: قیمت دلار بین ۲۴ هزار تا ۲۶ هزار تومان در حال نوسان خواهد بود مگر اینکه یک شوک باعث بیشتر شدن قیمت از ۲۶۰۰۰ تومان باشد اما با این حال با توجه به اینکه ماهانه حدود ۵ درصد تورم وجود دارد این ظرف زمانی خوش بینی به عدم افزایش قیمت د لار پر شده و دلار نرخ ۲۶ هزار تومانی را رد خواهد کرد.

مصری پور در پایان گفت: با توجه به اینکه در سطح جهانی رشد خوبی را در بازارسرمایه شاهد بوده ایم و از سوی دیگر نرخ ارز نسبت به پایان سال گذشته رشد خوبی را تجربه کرده است. این دو عامل باعث شده محصولات شرکت های تولید کننده که از بزرگان بازار سرمایه هستند، مانند فولادی ها ، پتروشیمی ها و پالایشگاهی در بازار بورس کالا رشد خوبی را تجربه کنند . اخیرا سیمان نیز به این جمع اضافه شده و اگر اتفاقات یک ماه اخیر را که در خصوص قطعی برق و کمبود تولید بود، سیمان هم افزایش نرخ معقولی را تجربه کرده که همه این ها دست به دست هم داده و باعث شده در گزارش های سه ماهه شاهد عددهای خوبی در عملکرد شرکت ها باشیم. بنابر این اگر شوکی در بازار سرمایه به وجود نیاید، بازار سرمایه با رشد همراه خواهد بود.

کد خبر 436506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =