۳ عاملی که بورس را در هفته گذشته افزایشی کرد/ کدام صنایع پیشرو بودند؟

عملکرد بورس در هفته گذشته متاثر از بازگشایی نمادها، نوسانات نرخ دلار و قطعی برق صنایع و ماجراهای عرضه سیمان در بورس کالا بود.

به گزارش صدای بورس، بابک سالاروند کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بورس درهفته گذشته گفت: شاخص کل در پایان روز دوشنبه هفته گذشته (۲۸ تیرماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم روز (چهارشنبه، ۶ مرداد ماه) به یک‌ میلیون و ۳۱۶ هزار واحد رسید، بنابراین می توانیم بگوییم شاخص کل درهفته گذشته یک روند نسبتا طبیعی و صعودی را دنبال کرده است.


بیشتر بخوانید


وی افزود: شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۰۳ هزار و ۶۸ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۹۶ هزار و ۷۴۵ واحد رسید.

پتروشیمی ها پیشرو در هفته گذشته

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که در هفته گذشته چه صنایعی بازدهی بهتری داشتند؟ بیان کرد: در هفته ای که گذشت صنایع پتروشیمی و غذایی با تقاضای نسبتا خوبی همراه بودند، مخصوصا صنایع پتروشیمی که می توانیم آن را به عنوان صنعت برتر بشناسیم.

سالاروند به این سوال که آیا قطعی برق در هفته گذشته بر روی روند معاملات اثر گذاشته است؟ پاسخ داد: قطعی برق صنایعی ازجمله فولاد، سیمان، آلومینیوم، فروآلیاژها، مس و برخی دیگر از واحدهای متالورژی با توجه به محدودیت عرضه محصولات در گروه ورق گرم، ورق سرد، آلومینیوم و برخی دیگر از کالاها، باعث شد تولید و عرضه این محصولات کاهش یابد، این شرکت‌های بخش قابل توجهی از ارزش بازار سهام را در بر می‌گیرند و کاهش تولید در این شرکت‌ها و صنایع می‌تواند به کاهش درآمد و در نتیجه سود دهی منجر شود. بنابراین در عرضه و تقاضای سهام این شرکت ها این امر تاثیر گذار خواهد.

وی در رابطه با صحبت سخنگوی صنعت برق گفت: خبری در این هفته از طرف سخنگوی صنعت برق منتشر شد، که با هماهنگی وزارتخانه‌های نیرو و صمت، ۳ کارخانه سیمان در اولویت رفع محدودیت‌های برقی قرار گرفتند، که این خبر خوبی بازار سرمایه خواهد بود.

آیا روند بازار در هفته گذشته متعادل بوده است؟

اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بورس در هفته گذشته گفت: در هفته گذشته بازار سرمایه ۳ روز کاری داشته است و میانگین ارزش کل روزانه معاملات ۵۵۷۸ میلیارد تومان بود.

این کارشناس بازار سرمایه درپاسخ به این پرسش که آیا روند بازار در هفته گذشته متعادل بوده است؟ بیان کرد: در هفته گذشته از سمت مسئولین خبری مبنی بر حذف سیمان و فولاد از بورس کالا بیان شد. که این امر باعث شد این گروه های بورسی پر عرضه شوند و همین امر بر روی کل بازار بورس اوراق بهادار تهران تاثیر زیادی گذاشت و باعث شد در اواسط هفته بازار پر عرضه ای را شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: نوسانات نرخ ارز که تا ۲۵ هزار و ۷۰۰هزار تومان شاهد افزایش نرخ دلار بودیم، بر روی صنایعی که دلاری محور هستند مانند پتروشیمی و کانی های فلزی اثرگذار بوده است.

بازگشایی نمادها سیگنال مثبت به بازار سرمایه

ادهم در رابطه با بازگشایی نمادها گفت: اتفاقی که در هفته گذشته شاهد آن بودیم بازگشایی نمادها بعد از برگزاری مجامع سالیانه بود و افرادی که دید بلند و میان مدت نسبت به سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار داشتند، چون تقسیم سود دریافتی را با شرکت در مجامع دریافت کرده بودند میل به سهامداریشان کاسته شده بود و با توجه به جریانات نقدی که در بازار وجود دارد باعث شد که بازار ما پر عرضه شود و در واقع روند عادی بازار به خطر بیفتد.

صنایع پیشرو در هفته گذشته

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صنایع پیشرو بیان کرد: صنایع محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، سیمانی ها، کانی‌ها فلزی و تک سهم هایی از جمله وهامون مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفتند.

در پایان با نظر به سخنان کارشناسان می توانیم عملکرد بورس را در هفته گذشته متاثر از بازگشایی نمادها، نوسانات نرخ دلار و قطعی برق صنایع و ماجراهای عرضه سیمان در بورس کالا بدانیم و برآیند تمامی این عوامل شراط طبیعی برای رشد و گاهی اُفت شاخص بوس را رقم زده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 436323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =