۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰

ریسک‌های سیستماتیک کاهش یافت

برگشت در مسیر سبز

نمادهای فرابورسی از بورسی سبقت گرفتند
برگشت در مسیر سبز

بعد از گذشت ۱۱ ماه از سقوط شاخص کل و به زیان نشستن سهامداران، حال بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چند صباحی است که بازار سرمایه رنگ سبز را به خود دیده و بخشی از زیان سهامداران را جبران کرده است.

زهره فدوی - خبرنگار: بعد از گذشت ۱۱ ماه از سقوط شاخص کل و به زیان نشستن سهامداران، حال بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و مشخص شدن رئیس جمهور دولت سیزدهم چند صباحی است که بازار سرمایه رنگ سبز را به خود دیده و بخشی از زیان سهامداران را جبران کرده است. بر این اساس باید منتظر باشیم و ببینیم آیا این رشد حاصل جو روانی است که بعد از انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید پیش آمده است یا واقعا دیگر شاخص کف سازی لازم را انجام داده و زمان رشد بازار شروع شده است.

رشد شاخص و ارزش معاملات

طبق بررسی‌های هفته نامه اطلاعات بورس، در یک ماهه گذشته شاخص کل توانسته است بیش از ۱۰ درصد رشد کند و بالاخره وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شود. ارزش معاملات نیز در تیر ماه توانسته است بیش از ۵ درصد رشد کند اما اوضاع برای حجم معاملات خوب نبود به طوری که بیش از ۳۰ درصد ریزش را تجربه کرد. (جدول شماره ۱)

برگشت در مسیر سبز

سکون طلایی و جهش یورویی

در بازارهای موازی سکه طلا در ماه گذشته هیچ تغییری نداشت؛ سکه امامی در ابتدای تیر ماه ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود و در پایان تیر ماه نیز در همین کانال معامله شد. طلای ۱۸ عیار در تیر ماه تنها توانسته است ۱۹ صدم درصد رشد کند. در بازار ارز نیز یورو توانست بیشترین رشد را با بیش از ۲ درصد به نام خود به ثبت برساند. دلار هم در ماه مورد گزارش کمتر از یک درصد رشد داشت. (جدول شماره ۲)

برگشت در مسیر سبز

رکوردداران بازدهی

در تابلوی معاملات بورس تهران در تیر ماه ۵ نمادی که توانسته اند بیشترین بازدهی را به نام خود ثبت کنند دلقما، کدما، خفنر، سفارس و کالا بودند که هر کدام به ترتیب ۸۷.۸۳ درصد، ۵۴.۱۴ درصد، ۵۳.۰۱ درصد، ۵۱.۴۵ درصد و ۵۰.۲۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کرده اند. (جدول شماره ۳)

برگشت در مسیر سبز


سقوط کنندگان

اما در همین تابلو نمادهایی بودند که نتوانستند کام سهامداران خود را شیرین کنند. خزر با بیش از ۵۰ درصد ریزش بیشترین میزان افت قیمتی را در تیر ماه به نام خود به ثبت رساند. رتبه دوم تا چهارم از آن غاذر، شسینا و وسکرمان است که بیش از ۴۱ درصد کاهش قیمت داشته اند. پنجمین جایگاه هم به وسهرمز با ریزش ۳۶.۳۴ درصدی تعلق گرفته است. (جدول شماره ۴)

برگشت در مسیر سبز

پیشتازان رشد سود آوری و ریزش

در تابلوی معاملات فرابورس لطیف سردمدار بازدهی در تیر ماه است. این عرضه اولیه توانسته است نزدیک ۱۰۲ درصد رشد قیمتی داشته باشد. بعد از لطیف نماد حسیر با ۶۰.۳۳ درصد، شصدف با ۵۹.۹۶ درصد، درهآور با ۴۱.۸۴ درصد و شاوان با ۳۸.۹۰ درصد بیشترین میزان سودآوری را در تیر ماه تجربه کرده اند. (جدول شماره ۵)

برگشت در مسیر سبز


همچنین در فرابورس بیشترین ریزش را آس‌پ، اوان، حآسا، وگستر و دتوزیع با ریزش‌های ۳۸.۹۲درصدی، ۲۹.۸۸درصدی، ۲۸.۷۱درصدی، ۲۵.۶۴ درصدی و ۲۵.۲۷درصدی تجربه کردند. (جدول شماره۶)

برگشت در مسیر سبز

صعود و نزول بازار پایه

در بازار پایه هم نمادهای فکمند با ۸۱.۹۰ درصد، شفارا با ۵۱.۳۳ درصد، وثوق با ۴۷.۸۳ درصد، وحکمت با ۴۵.۴۵ درصد و وبرق با ۴۱.۱۵ درصد بیشترین میزان رشد قیمتی را در تیر ماه ثبت کرده اند. (جدول شماره ۷)

برگشت در مسیر سبز


البته در بازار پایه هم نمادهایی بودند که نتوانستند هم پای شاخص کل حرکت کنند. به این ترتیب نمادهای سفاسی، قجام، فاهواز، غبهار و تابا هر کدام با ۴۵.۵۹ درصد، ۴۴.۸۸ درصد، ۴۴.۸۴ درصد، ۴۲.۷۱ درصد و ۴۲.۰۲ درصد بیشترین ریزش را به ثبت رسانده اند. (جدول شماره ۸)

برگشت در مسیر سبز

کد خبر 436295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =