نمادها در کف حمایتی قرار گرفتند

در گزارش های سه ماهه گروه سنگ آهن قوی ترین عملکرد را داشته  که عامل اصلی آن همزمانی رشد قیمت دلار، قیمت جهانی و افزایش نرخ بوده است. گروه سیمانی نیز بیشترین سودها را در بهار ۱۴۰۰ داشته‌اند.

هفته اول مردادماه پس از گذشت تعطیلات با شروعی نه چندان پرحجم کار خود را آغاز کرد، اکثر نمادهای بازار به دلیل مجامع بسته بودند و بازار با حجم کم و بدون روند خاص و متعادل معامله شد.

گزارش های مثبت و شایعه خروج

شاخص کل در اولین روز کاری هفته با رشد ۱۲ هزار واحدی به ۱ میلیون و ۳۲۳ هزار واحد رسید، ارزش معاملات خرد ۵۱۶۴ هزار میلیارد تومان و ورود نقدینگی حقیقی به ۲۵۴ میلیارد تومان رسید. گزارش های میان دوره ای و همینطور مجامع شرکت ها و گزارشات ماهانه از جمله مهمترین اتفاقات در تعطیلات چند روزه بود. گزارش های عالی در نمادهای پتروشیمی و همینطور ذوب از جمله گزارشات مثبت بود.
گروه های سیمانی در نیمه دوم بازار با شایعه مبنی بر خروج از بورس کالا با عرضه زیاد همراه شدند، گروه های غذایی و گروه پتروشیمی با تقاضا همراه بودند، بیشترین ارزش معاملات در نمادهای شستا، برکت و تیپیکو بود. نماد سپید در روز پس از عرضه اولیه با کد به کد و با ۴۰ درصد مثبت بازگشایی شد.

بازگشایی با ترس و هیجان

سه شنبه دومین روز کاری هفته شاخص با کاهش ۸۴۰۰ واحدی همراه بود و گروه‌های کانه های فلزی و شیمیایی و زارعی ها از گروه‌های مورد توجه بازار بودند. هر چند در این روز گروه سنگ آهنی مثبت بود. شایعات در خصوص آزادسازی سنگ آهن قوت گرفته است. ارزش معاملات خرد ۵۵۸۸ میلیارد تومان و خروج نقدینگی حقیقی ۱۴۶ میلیارد تومان بوده است. از اخبار مهم روز سه شنبه تغییر کردن پیش دریافت خرید سیمان به ۱۰۰ درصد است.
قطعی برق شرکت های سیمانی و فولادی باعث کاهش تولید این شرکت ها شده است و به تبع آن باعث بالا رفتن قیمت و کاهش عرضه در صنعت سیمان شده است. پس از کش و قوس های فراوان بالاخره قرار شده که سیمان در بورس کالا بماند، آن هم با عرضه ۱۰۰ درصدی در بورس. این یک خبر خوب برای این گروه در آخرین روزهای کاری هفته بود. بازگشایی اکثر نمادها با منفی و غالب شدن ترس و هیجان را در بازار شاهد بودیم. بازار با نزدیک شدن به انتقال دولت و کابینه جدید با سردرگمی همراه شده است و این جریان سیاسی باعث کاهش سرعت رو به رشد بازار شده است. بیشترین حجم معاملات را نمادهای خساپا، ذوب و کرمان داشتند.
از سوی دیگر p/e ttm بازار به محدوده ۹ رسیده است که در بهمن سال ۹۸ در این عدد قرار گرفته بود که نشان از این می دهد بازار در بیشتر نمادها در این قیمت ها در کف حمایتی خود قرار دارند و می توانند رشد های خوبی داشته باشند.

نوسان بازارهای جهانی

در بازارهای جهانی نفت برنت تقریبا بدون تغییر بوده و در قیمت ۷۳.۷۸ دلار و اونس جهانی طلا با کاهش ۰.۲۵ درصدی به ۱,۷۹۸ دلار رسید، آلومینیوم با کاهش ۰.۲۳ درصدی به ۲,۵۰۱ دلار در هر تن، مس با رشد ۱.۳۵ درصدی به ۹,۷۵۴ دلار در هر تن، سرب ۰.۴۴ درصدی به ۲,۳۶۰ دلار در هر تن و روی تقریبا بدون تغییر به ۲,۹۷۱ دلار در هر تن رسید.

دستاوردهای چند ماهه

در گزارش های سه ماهه در گروه سنگ آهنی شاهد رشد بیش از ۴ برابر سود عملیاتی کنور، کچاد و کگل نسبت به بهار ۱۳۹۹ بودیم. گروه سنگ آهن قوی ترین عملکرد را داشته که عامل اصلی آن همزمانی رشد قیمت دلار، قیمت جهانی و افزایش نرخ بوده است. در گروه فولادی، سود فولاد مبارکه بیش از ۳.۵ برابر و فولاد خوزستان بیش از ۳ برابر شده است. فولاد کاوه در مقایسه با دیگر فولادسازان عملکرد ضعیف‌تری داشت. هرمز هم به لطف صادرات اسلب با رشد ۴ برابری سود همراه شد. در سایر فلزات از جمله مس، فباهنر سود خود را ۴ برابر کرده و چند روزی را با صف خرید همراه بود و فملی ۳ برابری سود را شاهد بود. در گروه متانولی شفن عملکرد خوبی داشت و به ۴.۵ برابر سود بهار سال قبل رسید. زاگرس و شخارک رشد بیش از ۲ برابری سود نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتند. آریا سودش را نسبت به بهار سال قبل ۷۰ درصد افزایش داد، این رقم در پتروشیمی جم بیش از ۱۵۰ درصد بوده است. در گروه اوره اما عملکرد ضعیفی را شاهد بودیم و عمده شرکت‌ها به رشد کمتر از ۲ برابری سود در فصل بهار نسبت به سال قبل اکتفا کردند. گروه سیمانی نیز بیشترین سودها را در بهار ۱۴۰۰ داشته‌اند. سخوز، سپاها و سمازن بیشترین افزایش را در این گروه تجربه کردند.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۸

کد خبر 436291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =