راهکار جبران خسارت سهامداران  دارایکم و پالایش

تحلیلگر بازارسرمایه اختصاص معادل مبلغ سهام بصورت رایگان به صندوق را راهکار دولت برای جبران خسارت سهامداران عنوان کرد.

به گزارش صدای بورس، خسرو حیدری، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: صندوق پالایش یکم یکی از پر حاشیه ترین مسایل بورس در سال ۹۹ بود. صندوقی که قرار بود به عنوان یک دارایی ارزشمند با پذیره نویسی عمومی و با سرمایه اقشار مختلف جامعه تشکیل شود و دولت را در شرایط دشوار کرونایی برای تامین بودجه یاری کند.

وی افزود: قیمت اغلب سهام شرکت های پالایشی به بهانه پذیره نویسی این صندوق در بازه کوتاه سه ماهه بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد کردند و این صندوق در بالاترین و حبابی ترین ارزش های سهام پذیره نویسی شد. در زمان پذیره نویسی بسیاری از کارشناسان در زمینه شکست این پذیره نویسی به دلیل حبابی بودن قیمت سهام پالایشی هشدار دادند ولی گوشی شنوا نبود و پذیره نویسی انجام شد.

این فعال بازار سرمایه گفت: افرادی که جهت حفظ ارزش سرمایه اندک در پذیره نویسی صندوق پالایش ثبت نام کرده بودند در زمان بازگشایی شاهد کاهش ارزش خالص دارایی های صندوق به دلیل افت سنگین سهام بودند و این کاهش تا نصف ارزش پذیره نویسی ادامه یافت.

وی ادامه داد: دولت با توجه به اشتباه مهلک در این زمینه اعتماد عمومی را نسبت به اینگونه سرمایه گذاری ها از بین برد و برای بازیابی این اعتماد هم تا کنون هیچ تلاشی انجام نگرفته است. حال با گذشت حدود یکسال از پذیره نویسی این صندوق، ارزش روز آن ۷۰ درصد مبلغ پذیره نویسی است و این در شرایطی است که بیش از ۴۵ درصد تورم در سال گذشته تجربه شد.

حیدری دو پیشنهاد برای جبران خسارت سهامداران عنوان کرد و به بورس پرس گفت: اول اینکه همانگونه که در جدول محاسبه شده این صندوق ۳.۶ هزار میلیارد تومان زیان کاهش ارزش دارد. این زیان باید از طریق دولت و با اختصاص همین مبلغ سهام بصورت رایگان به صندوق جبران شود. دوم، با توجه به دریافت ۲.۴ هزار میلیارد تومان سود نقدی از سهام پرتفوی، مدیران صندوق باید این مبلغ را صرف بازارگردانی سهام صندوق در قیمت های حوالی خالص ارزش دارایی های صندوق کنند.

راهکار جبران خسارت سهامداران  دارایکم و پالایش

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با انجام این دو پیشنهاد می توان شاهد رشد ارزش خالص دارایی های صندوق بود از سو و جبران کاهش ارزش صندوق که به دلیل گرانفروشی دولت ایجاد شده، بود و از سوی دیگر منابع ایجاد شده از طریق سود سهام، صرف بازارگردانی سهام صندوق و حمایت از سهامداران برای خرید و فروش در خالص ارزش دارایی هر سهم صندوق خواهد شد.

کد خبر 436270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =