۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
میدکو چقدر می‌ارزد؟

با توجه به آنکه در حال حاضر میانگین پی به ای پیشرو بازار در حدود ۷ است، ارزش میدکو فقط با در نظر گرفتن شرکت‌های تولید کننده فولاد و مس آن برابر با ۲۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه( میدکو ) از جمله شرکت‌هایی سرمایه گذاری در حوزه معدن است که عمده سرمایه گذاری های آن در زنجیره فولاد است.

سرمایه گذاری های عمده این شرکت شامل، فولاد بوتیای ایرانیان با بهای تمام شده ۱۶۰۸ میلیارد تومان، فولاد زرند ایرانیان با بهای تمام شده ۱۴۵۰ میلیارد تومانو فولاد سیرجان ایرانیان با بهای تمام شده ۱۱۰۰ میلیارد تومان است. در واقع در نهایت تکمیل طرح های زیر مجموعه این سرمایه گذاری، قادر خواهد بود ۸ میلیون تن کنسانتره، ۷.۵ میلیون تن گندله، ۳ میلیون تن آهن اسفنجی، ۴.۲ میلیون تن فولاد، ۱.۲ میلیون تن کک زغال سنگ، ۵۰ هزار تن مس، ۱۲ هزار تن لوله مسی و ... تولید کند.

سرمایه گذاری این شرکت را می‌توان به ۱) شرکتی که از سنگ آهن قادر است ۲.۷ میلیون تن فولاد، ۳.۱۵ میلیون تن گندله به فروش برساند و ۲) شرکتی که با خریداری ۱.۷ میلیون تن آهن اسفنجی، قادر است ۱.۵ میلیون تن فولاد به فروش برساند و ۳) شرکتی که با استفاده از کنسانتره مس قادر است ۵۰ هزار تن کاتد مس و در نهایت ۱۲ هزار تن از این میزان را به لوله مسی تبدیل کند و ۴) شرکتی که قادر است سالانه ۱.۱ میلیون تن کنسانتره زغال سنگ تولید کند، تقسیم کرد.

  • شرکت اول، با فرض فولاد ۶۰۰ دلاری و حاشیه سود گندله ۴۵ درصدی و حاشیه سود فولاد از سنگ آهن ۶۷ درصدی(بر اساس شرکتهای فولاد هرمزگان و گل گهر) و نسبت گندله به فولاد(بر اساس آخرین نرخ های بورس کالا)، قادر است درآمد ارزی برابر با ۲.۱۸۷ میلیارد دلار و سود خالص ۱.۳۲۴ میلیارد دلاری را ایجاد کند.
  • شرکت دوم، با فرض فولاد ۶۰۰ دلاری و نسبت آهن اسفنجی به فولاد ۶۵ درصدی(لازم به ذکر است که دستور العمل ها حاکی از نسبت ۵۰ درصدی اسفنجی به فولاد است اما در بورس کالا در حال حاضر در حدود ۶۵ درصد فولاد معامله میشود) قادر است درآمدی معادل، ۹۰۰ میلیون دلار و سود خالص ۲۳۷ میلیون دلاری را ایجاد کند.
  • شرکت سوم، این شرکت قادر است سالانه ۳۸ هزار تن کاتد و ۱۲ هزار تن لوله مسی تولید به فروش برساند که نسبت لوله مسی به کاتد حدود ۱.۱ برابر است. پیش بینی می‌شود که این شرکت با مس حدود ۹ هزار دلار برای هر تن، سالانه ۴۶۰ میلیون دلار درآمد و ۲۳ میلیون دلار سود خالص داشته باشد.
  • شرکت چهارم، این شرکت با فرض تولید کنسانتره زغال سنگ(محصول اصلی کک زغال سنگ است که ارزشی به مراتب بالاتر از کسانتره دارد) و نسبت کنسانتره به فولاد (بر اساس دستورالعمل ها) برابر با ۳۰ درصد، قادر است درآمدی معادل ۱۹۸ میلیون دلار و سود خالصی برابر با ۱۰۰ میلیون دلار را ایجاد کند.

با توجه به گفته های بالا، در عمل این چهار شرکت می‌توانند درآمدی برابر با ۳.۷۴۶ میلیارد دلار و سود خالصی معادل ۱.۶۸۴ میلیارد دلار را ایجاد کنند.
با توجه به آنکه این طرح ها همچنان به نتیجه نهایی نرسیده و یک سال مانده است، به میزان یک سال و با نرخ ۱۰ درصد(دلاری) تنزیل شود،
سود خالص این شرکت ارزشی برابر با ۱۵۳۰ میلیارد دلار و با دلار ۲۵ هزار تومانی برابر با ۳۸۳۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و با توجه به آنکه در حال حاضر میانگین پی به ای پیشرو بازار در حدود ۷ است، ارزش میدکو فقط با در نظر گرفتن شرکت‌های تولید کننده فولاد و مس آن برابر با ۲۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

لازم به ذکر است که شرکت‌های دیگری مانند ساختمانی ایرانیان مانا(در سال ۱۳۹۹ درآمدی در حدود ۳۱۱ میلیارد تومان داشته است)، مهندسی معیار صنعت خاورمیانه (در سال ۱۳۹۹ درآمدی در حدود ۸۰ میلیارد تومان داشته است) و ... در این تحلیل در نظر نگرفته شده است که با در نظر گرفتن آنها می‌توان به ارزشی بیش از آنچه برآورد شده است رسید.

کد خبر 436099

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =