حقیقی‌ها بازی را دست گرفتند

شاخص بورس هفته صعودی داشت. از حدود ۱.۲۷ میلیون به بالای ۱.۳ میلیون واحد رسید.

ورود پول حقیقی‌ها در این هفته روندی مثبت داشت و عامل اصلی رشد در عمده روزهای هفته بود. البته در میانه هفته و با عبور از ۱.۳ میلیون واحد، شاهد فشار عرضه‌ها بودیم.

ضعف شستا و لیدری برقی ها
برقی‌ها لیدر هفته بودند و رمپنا لیدر برقی‌ها بود. شستا هفته ضعیف و کاهش قیمت داشت. خبر تجدید نتوانسته که جو مثبت این نماد را ادامه دهد. صف‌های فروش به کمینه سال رسیده و ارزش آن به کمتر از هزار میلیارد تومان رسید. از سوی دیگر حجم معاملات رکوردهای جدیدی در سال جاری به ثبت رساند که عاملی موثر در امیدواری فعالان بازار بود.

چرخش سیمانی و دارویی
گروه‌های مختلف بازار به‌صورت چرخشی مورد توجه بازار بودند. سیمانی‌ها شاهد لیدری سفارس بودند. رشد قیمت سیمان، کمبود و همچنین تجدید ارزیابی احتمالی این هلدینگ وابسته به شستا عامل موثری در اقبال بازار بود. در آخر هفته بازار به سمت دارویی‌ها رفت.

حال خوب شرکت‌های صادراتی
شاهدیم که شایعات حذف ارز ۴۲۰۰ مرتبا تقویت می‌شود. در روزهایی که قیمت دلار آزادروی حدود ۲۵ هزار تومان ایستاده و دلار نیما خود رابه ان نزدیک می کند، حال شرکت‌های صادراتی خوب است.

داد سهامداران پالایشی از وعده‌ها
فولادی‌ها این هفته به دلیل قطعی برق عرضه‌ای نداشتند، اما گویا برق آنها وصل شده است. قیمت خوراک و محصولات پالایشگاه‌ها چالش اصلی این هفته بود که کار به نامه‌نگاری سازمان رسید. داد سهامداران پالایشی از وعده‌ها در آمده است. این هفته شاهد یک عرضه اولیه دیگر بود ‌و تنور عرضه‌های اولیه گرم شده است. از سوی دیگر، سازمان از بخشنامه‌ای به منظور عملکرد محور شدن صندوق‌های سرمایه‌گذاری خبرداد. بدین ترتیب صندوق‌های با عملکرد ضعیف نمی توانند کارمزد بگیرند، هر چند تضاد منافع همچنان وجود دارد.

مانور نوری و مبین
از سوی دیگر، ده هزار مگاوات مجوز نیروگاه به صنایع داده شده است. اقتصاد صنعت برق همچنان بیمار است و صنایع در حال ورود به این دام هستند. مبین ضمن تقسیم سود ۱۸۰ تومانی، خبر از راه اندازی آپادانا در سال بعد داد و نوری ضمن تقسیم از سود انباشته خبر از راه‌اندازی پتروشیمی هنگام در سال آتی داد. در بازار پول، اوراق دولتی روی دستش ماند و بانک مرکزی با خرید اوراق و ریپو نرخ سود بین بانکی را به زیر ۱۸ اورده اما نرخ اوراق آستانه ۲۱ است.

گرفتاری خودرو در حاشیه ها
میدکو به بازار بورس آمد و مثبت بازگشایی شد. فولاژ به سود تلفیقی ۲۲۰ تومانی رسیده و کاما هفته‌ای پر از صف خرید و حجم بالا معامله داشت، اخبار معدن عظیم مس آن شرکت منتشر شده است. پکرمان ۲۴۵ تومان و شسپا ۱۱۰ تومان سود نقدی دادند. حالا شپنا به سهامدار مدیریتی شسپا تبدیل شده است. کاوه نیز ۱۴۰ تومان سود نقدی داد که کمتر از انتطار بازار بود. افزایش سرمایه های زیادی مجوز گرفتند. فرابورس و بپاس و ونفت از جمله این شرکت ها بودند. وپارس به سود تلفیقی ۳۷ تومانی رسید اما در اصل خبری از سود نیست. نطام بانکی در مسیر بهبود است. اما صنعت خودرو در حاشیه ها گرفتار است. عرضه خودرو در بکرس کالا به نظر منتفی شده اما تودروسازان خواهان عرضه به حاشیه بازار هستند.

روند خنثی قیمت های جهانی
در مجموع قیمت های جهانی روند خنثی داشت. طلا بالای ۱۸۰۰ دلار ماند و سکه داخلی بالای ۱۰.۵ میلیون تومان رسید. مس بالای ۹۳۰۰ دلار است و وضعیت خطرناکی دارد. اما روی در آستانه ۳ هزار دلار و سرب در آستانه ۲۳۰۰ دلار است. در مجموع بازار به تحلیف رییس جمهور جدید و ادامه فصل مجامع خوش بین است.

صنایع کوچک به دنبال افزایش نرخ
بازار در صنایع کوچک به دنبال افزایش نرخ هاست. انجمن شکر دنبال آزادسازی شکر است. قیمت چغندر جهش کرده و تولیدکنندگان شکر زیان ده شدند. در صنایع شوینده هم وضع به همین منوال است. اگرچه تکذیب و تاییدها متعدد بوده، اما نتیجه نیامده است. در مقابل وضع گروه دارو قابل توجه است و خبر افزایش نرخ ها یکی پس از دیگری منتشر می شود. دسبحان از اولین شرکت ها میانگین ۵۰ درصد رشد را در برخی محصولات ثبت کرد.

  • حسام بصیری- کارشناس بازار
  • منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۶

کد خبر 435761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =