پتروشیمی جم برای سال مالی ۹۹ گزارش بسیار خوبی منتشر کرد و برای هر سهم مبلغ ۷۲۷۶ ریال سود محقق کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶۵ درصد بیشتر شده است.  

این شرکت در مجمع سیاست تقسیم سود ۸۹ درصدی را در پیش گرفت و مبلغ ۶۵۰۰ ریال سود نقدی برای هر سهم کنار گذاشت.

بررسی جزییات صورت‌های مالی شرکت نشان می‌دهد، فروش شرکت در سال مالی مورد بررسی با تحقق ۲۷۴,۳۱۸,۲۸۹ میلیون ریال، دوبرابر بیشتر از مدت مشابه سال ماقبل شده است.

سودآوری «جم» صعودی شد

همانطور که مشاهده می‌شود، پتروشیمی جم در سال ۹۹ با رشد ۱۰ و ۱۲ درصدی مقدار فروش داخلی و صادراتی روبه‌رو شده است. افزایش مقدار صادرات در حالی در سال ۹۹ رخ داده که در سالی که گذشت، تحریم گریبانگیر شرکت‌های پتروشیمی بوده است. در سال ۹۸ در حدود ۸۰ درصد فروش شرکت در کشور چین بوده و بعد از آن آرام و پیوسته، حجم فروش در چین را کاهش داده‌اند. مدیران شرکت معتقدند اگر تحریم‌ها برداشته شود، شرکت وضعیتی به مراتب بهتر خواهد داشت و آماده ورود به بازارهای اروپا خواهد شد.
اما درآمد حاصل از فروش محصولات در همین سال رشد ۹۰ درصدی در فروش داخلی و افزایش ۱۲۷ درصدی در فروش صادراتی داشته که نشان‌دهنده رشد قابل توجه نرخ محصولات به ویژه در محصولات پرفروش است.
اتیلن پر فروش‌ترین محصول داخلی شرکت است که در سال ۹۹ به طور میانگین در نرخ ۱۲۲,۶۲۵,۵۹۷.۵ ریال در هر تن فروخته شده که نسبت به سال ماقبل رشد ۷۹ درصدی داشته است. نرخ هر تن اتیلن در سال ۹۸ به طور میانگین مبلغ ۶۸,۷۷۹,۵۹۳.۹۹ ریال در هر تن بود.

سودآوری «جم» صعودی شد

در بخش صادراتی نیز دو محصول پلی اتیلن سنگین و پلی اتیلن سبک بیش از ۶۵ درصد از سبد فروش صادراتی را به خود اختصاص داده‌اند و هر دو در سال ۹۹ به نرخی بیش از دو برابر سال ۹۸ رسیده‌اند. نرخ پلی اتیلن سنگین در سال ۹۹ به طور میانگین ۱۹۲,۱۰۸,۷۷۸.۱۹ ریال در هر تن و پلی اتیلن سبک به طور میانگین ۲۰۷,۰۹۱,۱۲۴.۹۱ ریال در هر تن فروخته شده که نسبت به سال ماقبل به ترتیب رشد ۱۰۴ و ۱۳۰ درصدی داشته است. نرخ پلی اتیلن سنگین صادراتی در سال ۹۸ مبلغ ۹۴,۴۱۷,۱۳۶.۱۶ ریال و نرخ پلی اتیلن سبک صادراتی در سال ۹۸ مبلغ ۹۰,۴۴۳,۴۴۷.۲۶ ریال ثبت شد.

سودآوری «جم» صعودی شد

با توجه به رقص نرخ‌ها در سال ۹۹، شاهد افزایش درآمد عملیاتی شرکت از فروش داخلی و صادراتی محصولات به مبلغ ۲۷۴,۳۱۸,۲۸۹ میلیون ریال بودیم که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۱۰۳ درصد افزایش داشته است. درآمد عملیاتی پتروشیمی جم در سال ۹۸ مبلغ ۱۳۵,۳۳۷,۰۲۳ میلیون ریال ثبت شده است.
بهای تمام شده با وجود آنکه نرخ مواد اولیه بر اساس مصوبه انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی تعیین می‌شود، اما به خوبی کنترل شده است و همین موضوع سبب شده تا حاشیه سود ناخالص در سال ۹۹ افزایش یابد. سود ناخالص شرکت در سال گذشته مبلغ ۹۸,۹۰۸,۲۳۸ میلیون ریال حاصل شده که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل ۱۹۴ درصد رشد داشته است. اگرچه هزینه‌های عمومی و فروش نیز رشد قابل توجهی در سال مورد بررسی داشته اما سود عملیاتی شرکت مبلغ ۸۶,۲۵۴,۳۶۱ میلیون ریال حاصل شده است که نسبت به سال مالی ماقبل ۲۱۶ درصد افزایش یافته است. سایر درآمدهای عملیاتی نیز نسبت به سال ماقبل بیشتر شده اما عمده منبع افزایش سود عملیاتی، درآمد حاصل از فروش محصولات بوده است. سایر درآمدهای عملیاتی شرکت را سود ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی عملیاتی تشکیل می‌دهد. حاشیه سود عملیاتی نیز ۳۱ درصد افزایش داشته که از نکات مثبت شرکت و نشان‌دهنده کنترل مناسب شرکت بر هزینه‌های عملیاتی و توانمندی شرکت در سودسازی است.
هزینه مالی شرکت در سال ۹۹ مبلغ (۱,۰۳۸,۴۹۵) میلیون ریال ثبت شده که نسبت به سال ماقبل رشد ۲۰۴ درصدی داشته است. با این حال شرکت با درآمد سرمایه‌گذاری‌ها و سایر درآمدهای متفرقه که نسبت سال ماقبل افزایش داشته، توانسته سود خالصی بالغ بر ۱۰۰,۴۱۲,۳۴۸ میلیون ریال محقق کند که ۱۶۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
عمده درآمد سرمایه‌گذاری شرکت از شرکت‌های پلی پروپیلن جم و پتروشمیران حاصل شده است. سایر درآمدهای غیرعملیاتی نیز عمدتا از سود سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها و سود ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی غیرعملیاتی تشکیل شده است. شرکت پتروشیمی جم اعلام کرده برنامه‌ای برای اخذ تسهیلات بانکی در سال جاری ندارد. به این ترتیب پتروشیمی در حالی سال مالی ۹۹ را به پایان رساند که رشد ۱۶۵ درصدی سود را نسبت به سال ماقبل رقم زده بود.

سودآوری «جم» صعودی شد

افزایش قابل توجه حاشیه سودها در سال ۹۹ بیانگر توانمندی شرکت در کنترل هزینه‌ها و بهبود سودسازی است.

جریان نقد
بررسی جریان نقد شرکت نشان‌دهنده بهبود قابل توجه جریان نقدینگی در شرکت است به طوری که در سال ۹۹ مانده موجودی نقد در پایان دوره مبلغ ۳۴,۵۶۶,۸۰۹ میلیون ریال ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۳۰ درصد رشد داشته است.

سال ۱۴۰۰
این شرکت در حالی به استقبال گزارش سه ماه نخست سال مالی ۱۴۰۰ می‌رود که عملکرد مناسبی طی سه ماه اخیر داشته است. این در حالی است که شرکت پتروشیمی جم در خصوص اعلام پیش‌بینی سود سال مالی ۱۴۰۰ بسیار محافظه‌کارانه و با در نظر گرفتن ریسک حداکثری تحریم، نرخ محصولات و دلار و شرایط نامناسب اقتصاد جهانی، پیش‌بینی خود را اعلام کرده است حال آنکه اقتصادهای بزرگ دنیا با واکسیناسیون عمومی به سمت عادی‌سازی فعالیت‌ها می‌روند و چشم‌انداز مذاکرات با آمریکا تا حدودی مثبت به نظر می‌رسد. ضمن اینکه عملکرد سه ماه نخست سال مالی ۱۴۰۰ بیانگر شروع بسیار خوب شرکت در سال جاری و عملکرد بسیار مناسب و رو به رشد شرکت است.

سودآوری «جم» صعودی شد

پتروشیمی جم در سه ماه نخست سال جاری عملکرد بسیار چشمگیری داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل درآمدش را بیش از ۳ و نیم برابر افزایش داده و مبلغ ۸۸,۸۹۳,۴۳۷ میلیون ریال درآمد حاصل از فروش کسب کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶۲ درصد بیشتر شده است. از این مبلغ ۶۷,۶۳۰,۱۵۵ میلیون ریال فروش داخلی و ۲۱,۲۶۳,۲۸۲ میلیون ریال هم فروش صادراتی حاصل شده که هر دو نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳ برابری داشته است.
مقدار فروش داخلی در بهار سال جاری ۲۳ درصد بیشتر از بهار ۹۹ شده و با رشد نرخ محصولات، افزایش ۳۰۷ درصدی درآمد فروش داخلی رقم خورده است. در بخش صادراتی نیز شاهد افزایش ۱۱ درصدی مقدار فروش صادراتی بودیم که رشد نرخ‌ها، درآمد صادراتی را ۱۶۷ درصد نسبت به مدت مشابه بیشتر کرده است و به این ترتیب «جم» سه ماه بهار سال جاری را در حالی سپری کرد که ۳۲ درصد از کل درآمد سال ۹۹ را پوشش داده است.

برنامه‌های آتی شرکت در خصوص تولید و فروش محصولات
۱-راه‌اندازی واحد تولید بخار به عنوان جایگزین بخشی از بخار دریافتی از مجتمع مبین.
۲- افزایش بهره‌وری و تولید کوره‌های الفین با به‌کارگیری تیپ برنرهای نوین.
۳- برنامه‌ریزی جهت مصرف پودر کربن به جای مستربچ در جهت کاهش هزینه اولیه تولید.
۴- طراحی و توسعه محصول پلی اتیلن سنگین تزریقی با شاخص جریان مذاب بالا.
۵- طراحی و توسعه پلی اتیلن سبک خطی گرید فیلم استرچ.
۶- بررسی خوراک‌های مختلف مایع در منطقه و انتخاب ترکیب بهترین قیمت با بازده تولید مناسب بررسی استفاده از LPC مجتمع به عنوان خوراک واحد بخار.
۷- اجرای خط جدید CW به مبدل‌های E-۶۰۰۳ جهت کاهش مدت زمان توقف واحد پلی اتیلن سبک از طریق تسریع در فرآیند انتقال پودر داخل راکتورهای فاز گازی.
۸- اهتمام به پروژه‌های زیست محیطی برای خروج دائم از لیست آلایندگی و عدم پرداخت جریمه‌های زیست محیطی مانند فلر و پساب.
۹ - طراحی، ساخت و توسعه کاتالیست واحد اسلاری جهت تولید محصول پایپ.
۱۰- فروش اعتباری در بورس کالا در راستای افزایش سهم بازار.
۱۱- تبدیل شدن به بزرگترین عرضه‌کننده بازار داخل.
۱۲- استفاده از روش‌های مبتکرانه جهت کسب سهم بیشتر فروش در عرضه‌های هفتگی نسبت به رقبا که شامل فروش بالاتر از قیمت میانگین نشریات در بازارهای صادراتی، فروش متناوب با هدف از دست ندادن سهم بازار صادراتی با توجه به پیش‌بینی رشد بازار بعد از کنترل پاندمی و صعودی شدن قیمت‌ها.
۱۳- استفاده از لاینرهای مختلف کشتیرانی جهت تسهیل شرایط حمل، کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایت مشتری.

کد خبر 435755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =