از برنامه‌های وبانک مطلع شوید

در سال ۹۹ توانستیم به رکورد تولید و سودآوری دست پیدا کنیم؛ سود تلفیقی در وبانک بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان و سود شرکت اصلی بیش از ۴۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ محقق شد. 

امیر تقی خان تجریشی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در گفت و گو با صدای بورس:

پرداخت سود نقدی ۱۰۰ تومانی در مجمع وبانک مصوب شد تا از طریق سجام تا پایان تابستان برای سهامداران واریز شود.

در سال ۹۹ توانستیم به رکورد تولید و سودآوری دست پیدا کنیم؛ سود تلفیقی در وبانک بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان و سود شرکت اصلی بیش از ۴۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ محقق شد.

در رابطه با واگذاری شرکت‌های تابعه وبانک، طبق ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید موظف به عرضه این شرکت ها هستیم؛ بخش عمده ای از این شرکت ها ارزش گذاری شده اند، شرکت های بورسی از طریق سازمان و بورس مربوط عرضه می شوند و شرکت های غیربورسی هم از طریق مزایده عرضه می شوند که ارزش گذاری ها انجام شده است.

در ارتباط با عرضه ها هم، سال گذشته برخی از این عرضه ها انجام شد که خریداری نداشت، بنابراین برای سال جاری شرایط را تغییر می دهیم و در صورت لزوم، ارزش گذاری مجدد انجام می شود تا عرضه ها در ۱۴۰۰ اتفاق بیفتد.

طبق مصوبات بانک مرکزی برای بیش از ۱۰ درصد مالک بودن در هر شرکت بانکی باید برنامه ویژه داشت تا اجازه داشته باشیم ۳۳ درصد مالکیت در یک بانک توسط ذی نفع واحد محقق شود. در حال حاضر این اتفاق رخ داده اما در مورد مازاد ۳۳ درصد هم با توجه به محدودیت های ماده ۱۶ برای شرکت های تابعه بانک ها باید این عرضه ها اتفاق افتد بنابراین در مورد اینکه این عرضه ها به صورت بلوکی مشخص مازاد ۳۳ عرضه شود یا به صورت خرد باشد باید ملاحظه ای در نظر گرفته شود که در حال حاضر وبانک مالک یک پریمیوم کنترلی ۳ از ۵ در اقتصاد نوین است در صورتی که این مازاد عرضه شود این ارزش از دست سهامداران خارج می شود بنابراین یکی از گزینه ها که منطبق بر ماده ۱۶ هم است عرضه کل سهامی است که در دست ذی نفع واحد در بانک ملی قرار می گیرد. مکاتبات لازم با سهامدار عمده و بانک مرکزی انجام شده که پیش بینی می شود در سال جاری جمع بندی و اقدامات لازم صورت گیرد.

یکی از عرضه های اولیه در دست اقدام وبانک، پذیرش شرکت سرمایه گذاری مدار است که عرضه آن به دلیل شرایط بازار به تعویق افتاد.
در مورد سیمان فیروزکوه هم مشکلاتی که در مورد زمین این کارخانه وجود داشت در حال شدن است بنابراین اقدام برای عرضه در فرابورس صورت گرفته است.
ساروج بوشهر هم در مراحل گشایش نماد در فرابورس است که پیش بینی می‌شود تا پایان تابستان صورت گیرد.

در مورد سایر شرکت ها از جمله مروارید هامون، به پخش و مخمل ابریشم کاشان در حال آماده سازی برای عرضه در بورس های مربوطه است.

در مورد شرکت های غیرفعال در پرتفوی غیر بورسی وبانک هم استراتژی لازم تدوین شده، برخی از این شرکت‌ها مانند شرکت ایران پپلین و مخمل ابریشم کاشان به مدار تولید و فعالیت بازگشته اند، در مورد برخی از مجموعه ها هم به سمت انحلال پیش رفتیم که بار شرکت ها را در این زمینه سبک کنیم، مذاکراتی هم صورت گرفته تا بتوانیم آنها را به فروش برسانیم.

یکی از استراتژی های‌سال گذشته با توجه به هیجانات بازار و قصد ما برای محدود کردن عرضه های مستقیم، حرکت به سمت صندوق ها بود تا بتوانیم تا حدودی به بازار هم کمک کنیم؛ در مواردی هم که به جریان نقدی نیاز بود وبانک مستقیم اقدام به فروش نمی کرد تا این اقدام بر بازار اثر منفی نداشته باشد.

طرح پتروشیمی شازند، چادر مشکی در مخمل ابریشم کاشان از جمله طرح های توسعه ای در وبانک است که امیدواریم بتوانیم قدم های ابتدایی را در سال جاری برداریم.

کد خبر 435753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =