ابلاغیه ای به نفع مدیران صندوق

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از کاهش کارمزد ثابت صندوق از ۲ درصد به ۱.۵ درصد خبر داد.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ سازمان بورس از کاهش کارمزد ثابت صندوق از ۲ درصد به ۱.۵ درصد خبر داد. مقرر شده هر میزان بازدهی که از ۱۰ درصد از بازده مازاد صندوق نسبت به شاخص (۹۰ درصد از بازده شاخص) کسب شود، به عنوان کارمزد عملکرد مناسب به مدیر صندوق اعطا شود.

سحر فرهمندی، مدیر صندوق های سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه کاردان در گفت و گو با صدای بورس اظهار کرد: مصوبه جدید سازمان بورس و اوراق بهادار تاثیر مثبت بر عملکرد صندوق‌های سرمایه گذاری دارد چرا که رقابتی در بین صندوق ها برای بالا بردن کارایی ایجاد می کند، از طرفی مدیران صندوق تشویق می شوند تا برای افزایش منافع خود، تلاش بیشتری کنند و بازدهی بیشتر از شاخص به دست بیاورند.

وی افزود: این ابلاغیه نقش مدیران صندوق را در صندوق های سهامی پر رنگ می کند که هم به نفع سرمایه گذار و هم مدیر صندوق است.

حد بالا سفقی نداشته باشد، سقف کارمزد 2 تا 2 و نیم در است،‌این نقض غرض است و به ضرر مدیر است اگر خوب کار کار کند خوب کار کند، انگیزاننده نیست تا عل

سقف بازدهی را با فرمول منصفانه ای باز کنند به نفع همه است.

معیار بازدهی را شخاص تعیین کرده اند و خود شاخص دقیقی نیست و فالو کردن شاخص سخت است و قابل دستیابی نیست،‌سهمی عرضه اولیه می شود مانند شستا و خلچ فارس در عرضه اولیه به مدیر صندوق ها عدد قابل توجهی نمی شود و سهم وارد شاخص شود 3 درصد کل بازار باشد و نمیتواند در صندوق داشته باشد و صندوق عقب می افتاد

ترکیبی از شاخص های حدید باشد سهم های عرضه های اولیه و متوقف از آن شاخص حذف شود

توقف نماد ها به صندوق ها فشار می آورد و عملا حرکت مدیر به خاطر تصمیم سازمان زیر سوال می روند


بیشتر بخوانید:


عملکرد محور شدن کارمزد صندوق‌های سرمایه گذاری

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس پیش تر گفته بود: کارمزد ثابت صندوق از ۲ درصد به ۱.۵ درصد سبب می شود تا مدیران صندوق ها توجه خاصی به بازدهی صندوق نداشته باشند. بر این اساس و در راستای بهبود کیفیت عملکرد صندوق های سرمایه گذاری سهامی، کارمزد مدیر صندوق از ۲ به ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده و درواقع، حاصل جمع این دو کارمزد، رقم نهایی کارمزد صندوق های سهامی را تشکیل می دهند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص عملکرد محور شدن کارمزد صندوق‌های سرمایه گذاری نیز بیان کرده بود: مدیران صندوق‌ها براساس اندازه حجم صندوق،کارمزد دریافت می‌کردند، به این معنی که، عملکرد صندوق تاثیری بر کارمزد صندوق نداشت.

فدایی در رابطه با فرمول محاسبه کارمزد صندوق‌ها به فرمول محاسبه اشاره کرده و گفته بود : قبلا فرمول محاسبه به این صورت بود که، وقتی صندوقی ۱۰۰ میلیارد تومان بود، ۲ درصد از صندوق به عنوان کارمزد اخذ می‌شد و ممکن بود صندوقی ۱۰۰ درصد بازدهی می‌گرفت، ولی شاخص ۱۵۰ درصد بازده داشت که در این صورت کارمزد مدیر صندوق بسیار زیاد بود؛ ولی در فرمول محاسبه کارمزد جدید که ۱۰ درصد بازدهی مازاد نسبت به ۹۰ درصد بازده شاخص هست، براساس عملکرد صندوق‌ها کارمزد دریافت می‌شود.

کد خبر 435690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =