وزارت نفت چرا فرمول محاسبه نرخ خوراک را ارائه نمی‌کند؟ / پشت پرده قیمت‌گذاری دستوری

این نامه باید در مقیاس بزرگ تری تنظیم می شد به شکلی که نه تنها امسال بلکه تمام موضوع خوراک برای کل پالایشی ها را شامل می شد.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ ۶ پالایشگاه بورسی و فرابورسی اعلام کردند، به دلیل مشخص نبودن نرخ خوراک، نمی توانند صورت های مالی را در موعد مقرر منتشر کنند، دلیل اصلی آن ناشی از اعلام نشدن نرخ های نفت خام سه ماهه پایانی سال ۹۹ از سوی وزارت نفت است.

محمدعلی دهقان دهنوی،‌ رئیس سازمان بورس برای پیگیری این موضوع، به بیژن زنگنه وزیر نفت نامه‌ای ارسال و خواهان رفع این مانع و امکان برگزاری مجمع سالانه شد. وی تاکید کرد: به منظور پیشگیری از تضییع احتمالی حقوق ذینفعان، بی اعتمادی به بازار سرمایه و جلوگیری از دریافت شکایت های متعدد، اطلاعات مربوط به خوراک و فرآورده ها به شرکت های پالایشی اعلام شود.

سعید ذوالفقاری، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با دلیل برگزار نشدن مجامع پالایشی ها به صدای بورس اظهار کرد: برای اینکه مجامع سالانه شرکت های پالایشی برگزار شود، باید اطلاعات مربوط به خوراک و فرآورده ها به شرکت های پالایشی اعلام شود تا این شرکت ها بتوانند با محاسبه سود و زیان، گزارشات خود را تکمیل کنند. اما نرخ های نفت خام سه ماهه پایانی سال ۹۹ از سوی وزارت نفت اعلام نشد، رئیس سازمان نیز نامه ای به وزارت نفت ارسال کرد.

نامه ای که هر ساله ارسال می شود

وی در ارتباط با نامه سازمان بورس به وزارت نفت گفت: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال نامه ای به وزیر نفت خواهان همکاری این وزارتخانه برای اعلام اطلاعات به پالایشی ها شد تا مجامع این شرکت ها برگزار شود. این نامه رئیس سازمان بورس به وزارت نفت هر ساله ارسال می شود چرا که شرکت نفت همواره از اعلام قیمت خوراک و فراورده ها طفره می رود، این مشکل از سالی که پالایشی ها در بورس پذیرش شدند، وجود داشته و همچنان ادامه دارد.


بیشتر بخوانید:


وزارت نفت چرا فرمول ارائه نمی کند؟

ذوالفقاری با مثبت خواندن نامه ارسالی دهقان دهنوی به وزارت نفت، گفت: این نامه باید در مقیاس بزرگ تری تنظیم می شد به شکلی که نه تنها امسال بلکه تمام موضوع خوراک برای کل پالایشی ها را شامل می شد. در صنایعی همچون معدن و فولاد فرمول خاصی برای محاسبه قیمت نهایی محصولات آن وجود دارد، وزارت نفت نیز باید هم باید به شکل شفاف این فرمول محاسبه قیمت خوراک پالایشی ها را اعلام و میزان تخفیف آن را هم شفاف بیان کند.

سود و زیان ساختگی است

وی با بیان اینکه در حال حاضر سود و زیاد این صنعت ساختگی است، گفت: در بسیاری از موارد قیمت های جهانی نفت و شرایط بین المللی مثبت است و انتظار سود سنگین وجود دارد، اما بعد ازمحاسبه نرخ خوراک پالایشگاه ها و تخفیف وزارت نفت، نتایج منتشر شده نشان می دهد، پالایشی ها سود نکرده اند، برعکس آن نیز صادق است که در شرایط منفی، میزان سود مثبت باشد.

دلیل نبود شفافیت

ذوالفقاری با اشاره به تحریم ها تصریح کرد: سود پالایشگاه ها مشخص نیست، قیمت نفت و درصد تخفیف خوراک پالایشی ها نیز بدون آگاهی از قیمت واقعی نفت امکان پذیر نیست. دلیل اصلی این نبود شفافیت، به موضوع تحریم های نفتی مربوط است. نفت ایران با تخفیفات زیاد فروخته می شود، قمیت آن شفاف نیست و بر روی هیچ تابلویی نمی رود.

قیمت گذاری دستوری و تحریم ها بزرگترین چالش

این کارشناس بازار سرمایه  علاوه بر تحریم‌ها به قیمت‌گذاری دستوری و تخفیفات اشاره کرد و گفت: تخفیفات رانت ایجاد می‌کند گاهی یک درصد تغییر در میزان تخفیفات تحولات زیادی ایجاد می‌کند، هیچ تحلیل گری نمی تواند این صنعت را تحلیل کند، چرا که هیچ چیز در این صنعت شفاف نیست، بزرگترین مشکل امروز قیمت گذاری دستوری و است، تا زمانی که رانت انرژی و تخفیفات برداشته نشود، این مشکل ادامه خواهد داشت.

کد خبر 435628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =