بورس کالا مرجع قیمت‌گذاری در منطقه

حسینی گفت: اعمال تخفیف‌های قابل توجه در قیمت‌های صادراتی محصولات عرضه شده در بورس کالا موجب حذف دلالان صادراتی می شود.

به گزارش صدای بورس، فرهنگ حسینی، مدیرعامل گروه صنعتی معدنی امیر، پذیرش و عرضه کالاها در بورس کالا را دارای مزایای بسیاری دانست و افزود: شفافیت مالی- اطلاعاتی و رقابت قیمتی از مهمترین این مزیت‌هاست. این موضوع به نفع تولیدکنندگان و فروشندگان در بورس کالا و همچنین خریداران و مصرف کنندگان واقعی محصولات عرضه شده در این بازار است.

حسینی با اشاره به شرایط ارزی کشور، بیان کرد: در حال حاضر، صادرات از سوی شرکت های تخصصی بازرگانی محدود و بعضاً ممنوع شده، این موضوع سبب تحمیل هزینه های اضافی در حوزه فروش و بازاریابی و همچنین ریسک‌های نقل و انتقال ارز برای تولیدکنندگانی شده است که پیشتر از طریق تجار اقدام به صادرات می کردند، علاوه بر این، امکان دستیابی به بهترین قیمت های فروش میسر نمی شد.

کاهش ریسک نقل و انتقال با معامله در رینگ صادراتی

وی در ادامه با مثبت دانستن ابلاغیه جدید وزیر صمت مبنی بر توسعه صادرات محصولات غیرنفتی در بورس کالا، گفت: با این مصوبه و امکان عرضه محصولات صادراتی در بورس کالا خرید توسط شرکت های بازرگانی و صادرات از سوی آن‌ها فراهم شده که اصلی‌ترین اثر این موضوع، رقابت در قیمت های صادراتی، استفاده از تخصص و تجربه شرکت‌های بازرگانی و کاهش ریسک فروش و نقل و انتقال ارز برای تولیدکنندگان است.


بیشتر بخوانید:


توسعه رینگ صادراتی گامی در جهت مرجعیت قیمت‌گذاری منطقه‌ای

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: ماهیت نقدی عمده معاملات در بورس کالا، در کنار الزام آور بودن آن، در عمل به نفع تولیدکنندگان خواهد بود. در این مسیر، تولیدکنندگان می توانند سود بیشتری را در کنار ریسک کمتر کسب کنند و در عین حال خریداران می‌توانند از طریق کانال های فروش خود و همچنین تجمیع محصولات شرکت های مختلف، قدرت رقابتی و چانه زنی بیشتری در بازارهای صادراتی کسب کنند.

به گزارش صدای بورس، حسینی اضافه کرد: از سوی دیگر، رینگ صادراتی بورس کالا در حال حاضر فعالیت قابل ملاحظه ای در برخی محصولات دارد. عمده محصولات عرضه شده در رینگ صادراتی بورس کالا متمرکز بر سنگ آهن و قیر است و سهم گروه فلزات و پتروشیمی بسیار کم و ناچیز است. در این شرایط و با توجه به حجم صادرات بیش از ده میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی و فلزی، پتانسیل ورود بخشی از این محصولات به رینگ بورس کالا صادراتی وجود دارد.

مدیرعامل گروه صنعتی معدنی امیر تاکید کرد: با توجه به مزایای بورس کالا، به نظر می رسد توسعه و گسترش رینگ صادراتی بورس کالا با تمرکز بر محصولات مختلف می تواند سبب تبدیل شدن بورس کالای ایران به مرجع قیمت گذاری منطقه ای و بین المللی محصولات شود.

منبع: سنا

کد خبر 435488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =