بازار سرمایه محل تامین کسری بودجه دولت نیست/ دولت سیزدهم سود تولید را از دلالی بیشتر کند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: برای رونق بازار سرمایه دولت باید از تامین مالی روی تابلو اصلی بورس منع شود.

صدای بورس- احمدرضا صباغی؛ ممنوعیت دولت از تامین مالی روی تابلو اصلی در بازار سرمایه می‌تواند یک گام موثر برای رونق بخشیدن به بورس باشد اما نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که اگر سود تولید از سود دلالی در بازار سرمایه بیشتر شود می‌توان به چشم‌انداز روشن این بازار امیدوار بود.

مهدی سوری؛ مشاور مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار با بیان اینکه باید دولت از تامین مالی روی تابلو اصلی بورس منع شود،گفت: دولت باید سهام خود را به صورت عمده به بخش خصوصی واگذار کند تا آنها در قالب عرضه اولیه و صندوق‌های مختلف سهام را به سهامداران خرد بفروشند زیرا دولت یک بازیگر قوی و فروشنده سهام در بازار سرمایه است که این موضوع تعادل هر بازاری را برهم می‌زند.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: اطمینان‌بخشی دولت به سهامداران موضوع مهمی است که باید حتما اتفاق بیفتد. دولت باید به جای هدر دادن منابع مالی برای فروش سهام به افراد حقیقی جامعه، خرید اوراق تبعی برای سهام را به اندازه شناوری در اولویت کار خود قرار دهد و قیمت این اوراق را روی یک ریال نگه‌دارد و اگر در سر رسید، قیمت سهم پایین‌تر بودکه خیلی بعید است می‌توان با تمدید کردن زمان کاری کرد که دولت اقدام به انتشار اسناد خزانه کند تا موج تمایل به خروج از بازار سرمایه کنترل شود.

مشاور مدیرعامل کارگزاری اقتصاد بیدار اضافه‌کرد: برای داشتن بازاری سالم و سلامت باید سطح سواد بورسی عموم جامعه را بالا برد. در تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری متوجه شدیم که هیچ کدام از کاندیدها ابعاد و ظرفیتی که بورس برای افزایش رای آنها دارد را درست متوجه نشده و از این قابلیت استفاده نکردند ولی آقای رئیسی یک جمله خوب درباره بورس گفت که بازار سرمایه محل تامین کسری بودجه دولت نیست و امیدوارم دولت جدید به این جمله پایبند باشد.

وی تصریح‌کرد: دولت می‌تواند انرژی خود را روی کنترل نرخ تورم بگذارد تا از این طریق به طور غیرمستقیم میزان کسری بودجه خود را کم کند.

سوری گفت: اگر حوزه تولید در کشور ما شکوفا شود و از آن حمایت کنیم، تولیدکننده شرایط بهتری پیدا خواهد کرد. سالهاست شعار حمایت از تولید دادیم اما موضوعاتی مانند قیمت‌گذاری دستوری موجب شده تا در اقتصاد امروز ما سود دلالی از تولید بیشتر باشد. دولت باید بداند پول جایی می‌رود که سود بالایی داشته باشد؛ نباید فروش خودرو در بازار آزاد سودش بیشتر از تولید خودرو باشد.

کد خبر 435005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =