اوضاع مساعد بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها، بازاری مطلوب برای سرمایه گذاری تلقی می شود.

به گزارش صدای بورس، امیرعلی امیرباقری‌، کارشناس بازار سرمایه به افزایش سرمایه شستا و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و گفت: افزایش سرمایه شستا اتفاقی بود که بازار از مدت ها قبل انتظار اجرای آن را داشت و قرار بر انجام این رخداد بود. نکته ای که باید سازمان و نهادها به آن توجه کنند این است که تاثیر واقعی اخبار و اتفاقات بدون شک در بازار منعکس می شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار همیشه بعد از تداوم روند صعودی نیازمند اصلاح و استراحت می شود اما تاکنون خبر منتشر شده در خصوص شستا مانع از این اتفاق در بازار شده و معاملات بازار همچنان بر مدار تعادل باشد.

کابینه دولت سیزدهم، مهمترین ریسک‌های داخلی در بازارسهام

وی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین ریسک‌های داخلی در بازار بود که سایه آن در معاملات بازار سنگینی می کرد، افزود: با توجه به پایان انتخابات ریاست جمهوری اما همچنان شاهد وجود ابهام در خصوص تعیین کابینه دولت سیزدهم به خصوص تیم اقتصادی و سیاست های به کار گرفته شده در حوزه اقتصادی هستیم که این موضوع تا حدودی بازار را تحت شعاع قرار داده است.

امیرباقری ادامه داد: تا زمانی که شفاف سازی در مورد این مساله رخ ندهد شاهد وجود ابهام در معاملات بازار و نگرانی سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه به عوامل تاثیرگذار در بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی اشاره کرد و اظهار داشت: دلایل تکنیکالی و فاندامنتالی در روند صعودی شاخص بورس تاثیرگذار بودند، از بعد تکنیکی قیمت اکثر سهام شرکت ها به سطوحی جذاب برای سرمایه گذاری میان مدت و بلندمدت رسیده است، همچنین با توجه به ایجاد چالش در مذاکرات وین تا حدودی قیمت دلار تثبیت شد تا محرکی برای رشد سهام دلاری محور و کلیت بازار شود.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران باید این نکته را مدنظر داشته باشند که نه تنها قیمت فعلی دلار بلکه باید قیمت آتی این ارز را با سناریوهای خوش‌بینانه، محتاطانه و بدبینانه در نظر بگیرند تا با سرمایه گذاری در این بازار متضرر نشوند.


بیشتر بخوانید:

امضای تفاهم‌نامه توسط بورس انرژی و مناطق آزاد


مذاکرات وین، عمده ترین ریسک بازار سهام

امیرباقری با تاکید بر ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس گفت: ریسک عمده ای که بر سر بازار وجود دارد مقوله مذاکرات وین، رفع تحریم ها، آزادشدن منابع ارزی و انتقال آن به ایران است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با آزاد شدن منابع ایران تا حدودی نرخ دلار تحت فشار قرار می گیرد که ممکن است همین موضوع تا حدودی تاثیرگذار بر روند معاملات بازار باشد.

وی به دیگر ریسک تهدیدکننده معاملات بورس اشاره و تاکید کرد: ریسک دیگری که در بازار وجود دارد احتمال بازگشت هیجان بدون منطق به بدنه بازار است که همین موضوع منجر به روند صعودی قیمت ها و انجام معاملات بدون تحلیل خواهد شد.

امیرباقری با بیان اینکه در صورت وقوع این اتفاق شاهد تکرار معاملات هیجانی نیمه اول سال گذشته خواهیم بود، گفت: سازمان بورس با وجود چنین تجربه ای باید اقدامات لازم در راستای آموزش و فرهنگ سازی را برای پرهیز از تکرار روند گذشته در دست بگیرد.

وی اظهار داشت: نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که بهتر است سازمان بورس خود را درگیر روند معاملات نکند بلکه توجه و تمرکز خود را بر روی قوانینی بگذارد که معاملات بازار را شفاف، عادلانه و کارا می کند.

ایجاد روند صعودی شاخص بورس با شیب ملایم

امیرباقری با بیان اینکه بازاری که به صورت مداوم سبزپوش باشد قطعاً وارد مرحله حباب قیمتی می شود، خاطرنشان کرد: صعود مدت دار بازار با واقعیات اقتصادی کشور سازگار نخواهند بود، بنابراین بعد از گذشت مدتی از این روند بحث نزول و اصلاح در کلیت بازار حاکم می شود و این موضوع باعث به خطر افتادن اعتماد سرمایه گذاران به بازار می شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت:‌ قرار گرفتن شاخص بورس با شیب ملایم بر مدار صعودی منطقی تر از روندهای صعودی با شیب تند است که در کوتاه مدت رشد غافلگیرکننده ای را در بازار ایجاد می کنند.

مقایسه بازدهی بازار سرمایه نسبت به باقی بازارها تا پایان سال جاری

وی بازدهی بازار سرمایه را نسبت به باقی بازارها تا پایان سال جاری مورد مقایسه قرار داد و گفت: بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها، بازاری مطلوب برای سرمایه گذاری تلقی می شود، این بازار با مشکلات قوانینی که سایر بازارها با آن مواجه هستند روبرو نیست و در مقایسه با سایر بازارها سطح تقاضا در این بازار بیشتر است.

امیرباقری خاطرنشان کرد: همچنین سرمایه گذاران می توانند در بازار سرمایه با سرمایه های خرد و با هر مبلغی که توان خرید دارند در این بازار سرمایه گذاری کنند اما در این زمینه باید متناسب با ریسک خود تصمیم به انتخاب و خرید سهام در بازار بگیرند.

دوری سهامداران از ایجاد هیجان در بازار

وی سهامداران را مورد خطاب قرار داد و توصیه کرد: سهامداران باید به طور حتم در این بازار و سایر بازارها از هیجان دوری کنند، منطق و تحلیل را محور سرمایه گذاری خود قرار دهند و قبل از ورود به بازار با در نظر گرفتن ریسک حاکم در سهام، بازده مورد نظر خود را تنظیم کنند.

امیرباقری اظهار داشت: سهامداران باید در این بازار از دریافت سیگنال از طریق فضای مجازی جلوگیری کنند و در کنار آن تلاش کنند تا با درایت، تخصص و منطق برای سرمایه گذاری در این بازار تصمیم گیری کنند. و چنانچه در صورتی که سهامداران از تجربه کافی برای سرمایه گذاری در بورس برخوردار نیستند بهتر است از دانشو مشاوره افراد دارای تخصص با مجوز قانونی استفاده کنند.

منبع: سنا

کد خبر 434951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =