از توقف معاملات آتی سکه تا راه اندازی بازار آتی طلا/ امانت طلا و معامله در بستر بازار سرمایه

صندوق با پشتوانه طلا با اهرم ۵ و وجه تضمین ۲ میلیون تومان، هفته آینده راه اندازی خواهد شد.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ بورس کالای ایران برای متنوع‌سازی ابزارهای مشتقه برای فعالان بازارهای مالی، امکان سنجی و ایجاد زیرساخت معاملات قراردادهای آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پشتوانه طلا را تکمیل کرده که با توجه به نظر مساعد سازمان بورس و اوراق بهادار، معاملات این ابزار از روز شنبه ۱۲ تیرماه آغاز می شود.

علی رحمانی، مدیر معاملات مشتقه کارگزاری مبین سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: تا سال ۹۷ بازار آتی سکه با اهرم ۱۰ در حال معامله بود که به دلیل التهابات قیمت دلار و سکه  و تاثیر عملکرد این بازار در بازار فیزیکی یکباره قیمت طلا و سکه دو برابر شد، بنابراین در سال ۹۷ معاملات سکه از بازار آتی حذف شد.

وی افزود: صندوق با پشتوانه طلا با اهرم ۵ و وجه تضمین ۲ میلیون تومان، هفته آینده راه اندازی خواهد شد. اهرم ۵ به زبان ساده یعنی مشتری یک پنجم ارزش قرارداد را برای خرید یا فروش پرداخت می کند.(حدود ۲۰٪ ارزش قرارداد به عنوان وجه تضمین اولیه)


بیتشتر بخوانید:


رحمانی بیان کرد: این صندوق مقدمه ای برای معاملات دیگر طلا و سکه است. زمانی که جو سیاسی و اقتصادی کشور به حالت متعادلی برسد، بازار آتی سکه نیز دوباره راه اندازی خواهد شد.

مدیر معاملات مشتقه کارگزاری مبین سرمایه بیان کرد: طلا به طور کلی جذاب است. انس جهانی، خبرهای سیاسی، تصمیمات بانک مرکزی آمریکا، روی بازار طلا تاثیر گذار است، سود این بازار از بازاری همچون زعفران، زیره، خرما به طور کلی بیشتر است به همین دلیل می تواند بازار مشتقه را اندکی به هیجان بیاورد و کمک کند بازار آتی عمق پیدا کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور سهامداران در این بازار را توصیه می کنید، گفت: برای حضور در این بازار علاوه بر کد بورسی، کد بورسی معامله در بورس کالا نیز لازم است. بعد از درخواست و ارائه مدارک بعد از ۲ روز سهامداران می توانند کد بورسی کالایی داشته باشند. سرمایه گذاری در این بازار باید با علم انجام شود،‌بسیاری از سهامداران منتظر راه‌اندازی بازار آتی طلا هستند تا سرمایه خود را وارد این بازار کنند.

امانت طلا و معامله در بستر بازار سرمایه

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی پیش تر در مورد بازار آتی طلا به کالا خبر گفته بود: گواهی سپرده سکه‌ طلا، ابزاری است که طی آن اشخاص، دارایی سکه طلای خود را با اطمینان نزد خزانه بانک‌ها امانت گذاشته و می‌توانند آن را در بستر بازار سرمایه در بازار پیوسته‌ای که در بورس کالای ایران فراهم شده مورد معامله قرار دهند.

حفظ طلا و سکه از مخاطرات
او افزود: مبادله و خرید و فروش سکه طلا در این سازوکار، خریداران و فروشندگان را از ریسک‌هایی از جمله مخاطرات حمل و نگهداری، انتقال وجوه و اصالت سکه حفظ می‌کند.

جذابیت بالای قراردادهای آتی طلا
ناصرپور افزود: قراردادهای آتی یکی از ابزارهای مدیریت ریسک مرسوم در جهان است که از جمله‌ی مهم‌ترین مزایای آن مدیریت ریسک نوسانات قیمت دارایی، امکان برنامه‌ریزی بلندمدت، افزایش توان معاملاتی افراد، استاندارد بودن قرارداد و تضمین معاملات و کمیت و کیفیت تحویل است.

ناصرپور بیان کرد، با توجه به اهمیت سرمایه‌گذاری در طلا در بین فعالان بازارهای مالی و تکمیل ابزارهای مشتقه در بورس کالا، قراردادهای آتی بر روی دارایی پایه واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا مورد بررسی قرار گرفته و با ایجاد زیرساخت فنی و قانونی و تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار در شرف راه‌اندازی است.

کد خبر 434924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =