وجود ابزارهای نامناسب

ضروری است برای افزایش تأمین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه، ابزارهای تأمین مالی تنوع پیدا کنند و فرآیند انتشار تسهیل و تسریع شود.

شرایط و دستورالعمل‌های انتشار اوراق به گونه‌ای است که برای شرکت‌های کوچک و متوسط دسترسی به روش‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، آسان نیست و اینگونه شرکت‌ها به‌راحتی شرایط لازم را برای انتشار اوراق و ارائه ضمانت انتشار اوراق دارند.
در این شرایط، شرکت‌های بزرگ و دولتی راحت‌تر از بازار سرمایه تأمین مالی می‌کنند. از دلایل دیگری که تأمین مالی بخش خصوصی و شرکت‌های کوچک و متوسط از بازار سرمایه کمتر است، این است که شرکت‌های خصوصی تمایل چندانی برای تأمین مالی مبالغ پایین از بازار سرمایه را ندارند زیرا فرآیند آن زمان‌بر است و این شرکت‌ها می‌توانند این تأمین مالی را از طریق سیستم بانکی انجام دهند زیرا رقم‌ها به گونه‌ای است که بانک توانایی تأمین آن را دارد و به‌همین خاطر به سراغ بازار بانکی می‌روند.
بازار سرمایه، بازاری شفاف است و شرکت‌های متقاضی تأمین مالی، صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را در گزارشات توجیهی و بیانیه ثبت اوراق افشا می‌کنند و هرچه توانمندی آنها بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده بیشتر باشد دسترسی به تأمین مالی بازار سرمایه آسان‌تر خواهد بود. شاید بعضی از شرکت‌ها شفافیت اطلاعاتی نداشته باشند اما اینگونه نیست که شرکت‌های خصوصی برای فرار از مالیات از بازار سرمایه کمتر تأمین مالی کنند، زیرا معمولا شرکت‌ اگر نیاز مالی داشته باشد یا باید از طریق بانک تأمین کنند و یا از طریق بازار سرمایه، بالأخره باید یکی از این دو بازار این تأمین مالی را انجام دهد.
در چند سال گذشته ابزارهای خوبی برای تأمین مالی طراحی شده است که روزبه‌روز نیز بهتر می‌شوند و برای شرکت‌های کوچک و متوسط در دسترس‌تر خواهند بود. اگر فرآیند تأمین مالی تسریع پیدا کند و زمان تأمین مالی از بازار سرمایه کمتر شود، مسلما شرکت‌های بخش خصوصی به‌سمت بازار سرمایه خواهند آمد و همچنین ضرورت دارد برای افزایش تأمین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه ابزارهای تأمین مالی تنوع پیدا کنند و فرآیند انتشار تسهیل و تسریع شود.

  • مریم مهدوی- مدیر تأمین مالی تأمین سرمایه لوتوس پارسیان
  • هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۴
کد خبر 434699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =